Бързата мода е част от ежедневието ни, но нейните негативни ефекти върху хората и планетата са сериозни. Важно е да бъдем осъзнати потребители и да търсим устойчиви алтернативи. Малките промени в начина, по който избираме и използваме дрехите си, могат да имат голямо значение. В това вярват Ваня Иванова и Здравка Герговска – учители по география и икономика и човекът и природата в ОУ “Васил Левски”, град Кнежа.
Тяхната екипна преподавателска работа дава пример на учениците и ги вдъхновява те самите да се впуснат в екологично приключение. Това начинание помага на петокласниците да усъвършенстват уменията си за критично мислене, комуникация, работа в екип и, както споделя г-жа Иванова, “да се превърнат в уверени членове на училищната общност”.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
“Животът на една тениска – за избора да си модерен” е екипно проектно-базирано обучение по География и икономика и Човекът и природата в пети клас. То има за цел да ангажира учениците с темите за отговорно потребление и екологична осъзнатост, като развива социално-емоционалните им умения.
Чрез многообразие от ресурси като интригуващи видеа, книжка на prepodavame.bg за текстилните влакна, статии, работа в Canva, учениците достигат до ключов извод – с малки действия, всеки може да окаже голямо въздействие за опазване на природата. Екипното ПБО се провежда в рамките на втория учебен срок. Финалното му представяне е участие в Escape room, където петокласниците успяват да покажат усвоените знания по темата.
Стъпка 1 – Въведение в темата и мотивиране на учениците
В бинарен урок по География и икономика и Човекът и природата двете учителки представят проектната дейност на учениците. Те използват презентация, изработена в Canva, за да запознаят учениците с проблема.
Стъпка 2 – Разпределение на екипи и създаване на план за действие
Чрез колело на късмета двете преподавателки разделят учениците от 5.а и 5.б клас на отбори. Целта е по този начин да развият у децата работата в екип и да подобрят комуникационните им умения.
Стъпка 3 – Дискусия “Какво е да си модерен”
По време на дискурия учениците обсъждат големия въпрос “Какво е да си модерен?”. На финала на тази дейност учителите представят и понятието “бърза мода”.
Стъпка 4 – Рубрика “Чети етикета”
На този етап учениците проучат от какви материали са изработени дрехите, които носят. Запознават се с книжката “От какво са направени дрехите ни” от сайта на prepodavame.bg и показват усвоените знания чрез попълване на работен лист, за да упражнят умението четене с разбиране.
Стъпка 5 – Проучване и изследване
Учениците проучват две статии за вредите от текстилното замърсяване и бързата мода – ”Как модата се отразява на околната среда” и ”10 притеснителни тенденции, свързани с бързата мода”. След като се запознаят със съдържанието на статиите, те поставят опорни точки, които ще използват в предстоящите дейности.
За улеснение на децата учителите качват материалите в електронната класна стая. По този начин те осигуряват постоянен достъп на петокласниците до текстовете, за да могат да анализират и систематизират информацията от тях.
Целта на проучвателната дейност е да подкрепи учениците в развитието на умението за четене с разбиране на нехудожествен текст.
Стъпка 6 – “Информирай себе си и другите”
След самостоятелен анализ на прочетената информация, учениците синтезират вредите, които нанасят текстилното замърсяване и бързата мода. Следващ етап на проучването е откриване на най-големите депа за складиране на текстилни отпадъци в света и тяхното географско разположение.
Стъпка 7 – Работа в Canva
След като учениците се запознаят с приложението Canva, имат за задача да изработят инфографики. Всеки ученик изработва една, а после я споделя екипа си, за да вземат общо решение кои инфографики са най-добри. Петокласниците представят отличените инфографики на ученици от 6. и 7. клас.
Стъпка 8 – “Задайте въпроси и анализирайте отговорите”
След изследователските и информационни дейности, петокласниците правят анкета. В началото на дейността целия клас генерира въпроси за анкетното проучване, които записват на лепящо листче и залеват на бялата дъска в класната стая.
Следва отсяване на най-често задаваните въпроси, които включват и в анкета, която разпространяват сред учениците в училище и родителската общност. На финала учениците систематизират събраната информация, изработват кръгови диаграми в Canva и представят резултатите от анкетното проучване.
Стъпка 9 – Творческо рециклиране
Формираната чрез дейностите позиция за опазване на природата намира проява в прилагане на рециклиране на стари тениски. Екипите изработват великденски венци по повод един от най-големите християнски празници.
Стъпка 10 – Представителна изява – Escape room
Тази последна стъпка се реализира пред гости по НП “Иновации в действие” и други ученици. Петокласниците трябва да “освободят” своя приятел Мишо, който е заключен в загадъчната стая, като използват знания си по темата, покажат презентационните си умения и се справят с пет предизвикателства -кръстословица, пъзел, морзов апарат, глобус и ключ. По този начин успяват да ангажират и публиката с темата за бързата мода и текстилното замърсяване.
В дейността, водена от Ваня Иванова победител е 5.б клас, а тя споделя: “Проектът „Животът на една тениска – за избора да си модерен“ променя еднообразните нагласи за учене. Той се фокусира върху изследователския начин на информиране. Чрез дискусии за модата, екипни задачи и създаване на анкетите, учениците развиват емоционална осъзнатост и придобиват умения за сътрудничество. Проектът въвежда учениците в сложен глобален проблем – текстилното замърсяване и бързата мода, като насърчава изграждането на лична отговорност.”
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Проектът води до качествени и количествени резултати, които проличават непосредствено след приключването му.
Качествени резултати
На първо място учениците разбират по-добре какви са вредите от текстилното замърсяване и бързата мода. Те научават любопитна информация за естествените и изкуствените влакна и тяхната употреба и формират се нагласа за рециклиране.
В допълнение, учениците развиват различни умения като критично мислене, анализ на информация, работа в екип, сътрудничество, комуникация и изразяване на идеи. Променят се и нагласите на учениците към потреблението, свързано с пазаруването на дрехи и вида на материалите, от които са направени. Децата повишават отговорността към своите избори и мотивират повече свои познати за удължаване живота на дрехите, обувките и аксесоарите, които те използват.
Количествени резултати
Чрез проектното обучение се повишава информираността на училищната общност. Информационната кампания и изработените инфографики по проблемната тема достигат до над 100 ученици, като ги насърчава към размисъл за потребителските си навици.
Стаята за бягство пък ангажира 100% от учениците. Тя е ефективна стратегия за социално-емоционално развитие и води до подобрения в уменията за комуникация, сътрудничество и самоконтрол, повишава мотивацията и самочувствието на учениците.
А ученици и учители вече мислят и за надграждане на практиката чрез ангажираност и на градската общност. В град Кнежа има поставени контейнери за предаване на дрехи в добро състояние, а учениците от ОУ “Васил Левски” ще проучат какво се случва с тях. След успешното представяне на резултатите, проектът може да прерасне в годишна кампания с участието на различни класове и родители!