“Животът на една тениска” – екипен проект за екологична осъзнатост

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • познават понятието “бърза мода” и осъзнават вредите от текстилното замърсяване
  • познават алтернативни начини за употреба и рециклиране на текстилни материали
  • оценяват своите потребителски навици, както и тези на семейството и на приятелите си.

Необходими материали:

Бързата мода е част от ежедневието ни, но нейните негативни ефекти върху хората и планетата са сериозни. Важно е да бъдем осъзнати потребители и да търсим устойчиви алтернативи. Малките промени в начина, по който избираме и използваме дрехите си, могат да имат голямо значение. В това вярват Ваня Иванова и Здравка Герговска – учители по география и икономика и човекът и природата в ОУ “Васил Левски”, град Кнежа. 

Тяхната екипна преподавателска работа дава пример на учениците и ги вдъхновява те самите да се впуснат в екологично приключение. Това начинание помага на петокласниците да усъвършенстват уменията си за критично мислене, комуникация, работа в екип и, както споделя г-жа Иванова, “да се превърнат в уверени членове на училищната общност”.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

“Животът на една тениска – за избора да си модерен” е екипно проектно-базирано обучение по География и икономика и Човекът и природата в пети клас. То има за цел да ангажира учениците с темите за отговорно потребление и екологична осъзнатост, като развива социално-емоционалните им умения.

Чрез многообразие от ресурси като интригуващи видеа, книжка на prepodavame.bg за текстилните влакна, статии, работа в Canva, учениците достигат до ключов извод – с малки действия, всеки може да окаже голямо въздействие за опазване на природата. Екипното ПБО се провежда в рамките на втория учебен срок. Финалното му представяне е участие в Escape room, където петокласниците успяват да покажат усвоените знания по темата.

Стъпка 1 Въведение в темата и мотивиране на учениците

В бинарен урок по География и икономика и Човекът и природата двете учителки представят проектната дейност на учениците. Те използват презентация, изработена в Canva, за да запознаят учениците с проблема.

Стъпка 2 – Разпределение на екипи и създаване на план за действие

Чрез колело на късмета двете преподавателки разделят учениците от 5.а и 5.б клас на отбори. Целта е по този начин да развият у децата работата в екип и да подобрят комуникационните им умения. 

Стъпка 3 – Дискусия “Какво е да си модерен”

По време на дискурия учениците обсъждат големия въпрос “Какво е да си модерен?”. На финала на тази дейност учителите представят и понятието “бърза мода”. 

Стъпка 4 – Рубрика “Чети етикета”

На този етап учениците проучат от какви материали са изработени дрехите, които носят. Запознават се с книжката “От какво са направени дрехите ни” от сайта на prepodavame.bg  и показват усвоените знания чрез попълване на работен лист, за да упражнят умението четене с разбиране.

Стъпка 5 – Проучване и изследване

Учениците проучват две статии за вредите от текстилното замърсяване и бързата мода – ”Как модата се отразява на околната среда” и ”10 притеснителни тенденции, свързани с бързата мода”. След като се запознаят със съдържанието на статиите, те поставят опорни точки, които ще използват в предстоящите дейности. 

За улеснение на децата учителите качват материалите в електронната класна стая. По този начин те осигуряват постоянен достъп на петокласниците до текстовете, за да могат да анализират и систематизират информацията от тях. 

Целта на проучвателната дейност е да подкрепи учениците в развитието на умението за четене с разбиране на нехудожествен текст. 

Стъпка 6 – “Информирай себе си и другите”

След самостоятелен анализ на прочетената информация, учениците  синтезират вредите, които нанасят текстилното замърсяване и бързата мода. Следващ етап на проучването е откриване на най-големите депа за складиране на текстилни отпадъци в света и тяхното географско разположение. 

Стъпка 7 – Работа в Canva

След като учениците се запознаят с приложението Canva, имат за задача да изработят инфографики. Всеки ученик изработва една, а после я споделя екипа си, за да вземат общо решение кои инфографики са най-добри. Петокласниците представят отличените инфографики на ученици от 6. и 7. клас. 

Стъпка 8 – “Задайте въпроси и анализирайте отговорите”

След изследователските и информационни дейности, петокласниците правят анкета. В началото на дейността целия клас генерира въпроси за анкетното проучване, които записват на лепящо листче и залеват на бялата дъска в класната стая. 

Следва отсяване на най-често задаваните въпроси, които включват и в анкета, която разпространяват сред учениците в училище и родителската общност. На финала учениците систематизират събраната информация, изработват кръгови диаграми в Canva и представят резултатите от анкетното проучване. 

Стъпка 9 – Творческо рециклиране

Формираната чрез дейностите позиция за опазване на природата намира проява в прилагане на рециклиране на стари тениски. Екипите изработват великденски венци по повод един от най-големите християнски празници. 

Стъпка 10 – Представителна изява – Escape room

Тази последна стъпка се реализира пред гости по НП “Иновации в действие” и други ученици. Петокласниците трябва да “освободят” своя приятел Мишо, който е заключен в загадъчната стая, като използват знания си по темата, покажат презентационните си умения и се справят с пет предизвикателства -кръстословица, пъзел, морзов апарат, глобус и ключ. По този начин успяват да ангажират и публиката с темата за бързата мода и текстилното замърсяване. 

В дейността, водена от Ваня Иванова победител е 5.б клас, а тя споделя: “Проектът „Животът на една тениска – за избора да си модерен“ променя еднообразните нагласи за учене. Той се фокусира върху изследователския начин на информиране. Чрез дискусии за модата, екипни задачи и създаване на анкетите, учениците развиват емоционална осъзнатост и придобиват умения за сътрудничество. Проектът въвежда учениците в сложен глобален проблем – текстилното замърсяване и бързата мода, като насърчава изграждането на лична отговорност.”

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Проектът води до качествени и количествени резултати, които проличават непосредствено след приключването му. 

Качествени резултати

На първо място учениците разбират по-добре какви са вредите от текстилното замърсяване и бързата мода. Те научават любопитна информация за естествените и изкуствените влакна и тяхната употреба и формират се нагласа за рециклиране. 

В допълнение, учениците развиват различни умения като критично мислене, анализ на информация, работа в екип, сътрудничество, комуникация и изразяване на идеи. Променят се и нагласите на учениците към потреблението, свързано с пазаруването на дрехи и вида на материалите, от които са направени. Децата повишават отговорността към своите избори и мотивират повече свои познати за удължаване живота на дрехите, обувките и аксесоарите, които те използват. 

Количествени резултати

Чрез проектното обучение се повишава информираността на училищната общност. Информационната кампания и изработените инфографики по проблемната тема достигат до над 100 ученици, като ги насърчава към размисъл за потребителските си навици. 

Стаята за бягство пък ангажира 100% от учениците. Тя е ефективна стратегия за социално-емоционално развитие и води до подобрения в уменията за комуникация, сътрудничество и самоконтрол, повишава мотивацията и самочувствието на учениците.

А ученици и учители вече мислят и за надграждане на практиката чрез ангажираност и на градската общност. В град Кнежа има поставени контейнери за предаване на дрехи в добро състояние, а учениците от ОУ “Васил Левски” ще проучат какво се случва с тях. След успешното представяне на резултатите, проектът може да прерасне в годишна кампания с участието на различни класове и родители!

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Ваня Иванова
Здравка Герговска
Г-жа Иванова е старши учител по География и икономика и Музика в Иновативно ОУ "Васил Левски", гр. Кнежа. Обича работата си, защото ѝ дава възможност да променя светогледи с творчество. През последните няколко години се престрашава да споделя идеите си в различни образователни форуми, което ѝ носи признание и удовлетворение. Не спира да учи, въпреки дългогодишния си професионален опит като учител. Г-жа Герговска е старши учител по Човекът и природата, Химия и ООС и Физика и астрономия от 1995 г. в Иновативно ОУ "Васил Левски", гр. Кнежа. Участва в подготовката на учениците за участие в олимпиади по Астрономия. Ръководител е на екипа, създал училищния STEM център през 2021г. Председател на Професионалната учеща общност.

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.