Възпитаване на добродетели чрез участие в доброволчески каузи

Как третокласниците от 97 СУ ”Братя Миладинови” в София правят добрини

Могат ли ученици от 3. клас да помагат на непознати хора да живеят по-добре?

Развива ли доброволчеството добродетели?

В това твърдо вярват Цеца Мичева и Ивелина Борисова, учителки в столичното 97 СУ “Братя Миладинови”. Двете често се включват в различни кампании за подкрепа на страдащи и нуждаещи се хора и са убедени, че повечето от тези инициативи са много подходящи за споделяне с учениците. Така се ражда идеята “От сърце – добрина”. Практиката е насочена към това децата “…да бъдат добри хора – да дават нещо от себе си, без да очакват нещо в замяна” – обяснява г-жа Борисова и допълва: “Благодарение на каузите осъзнават, че делата ги правят добри хора. Това се вижда все по-осезаемо в класната стая. Ние говорим много за емоции, чувства и толерантност. И децата се променят“.

Ивелина Борисова е участник в програмата “Нов път в преподаването” на фондация “Заедно в час” и вече две години е част от екипа на 97 СУ “Братя Миладинови”. Работи заедно с г-жа Цеца Мичева, преподавател с дългогодишен опит, в която намира голяма опора – както за справяне с малките казуси от ежедневието, така и за участието в големи проекти.

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА:

Име на практиката: “От сърце – добрина”

Цели:

  • развиване на емоционалната интелигентност в учениците;
  • насърчаване на емпатията и толерантността;
  • развиване на уменията за вземане на решения;
  • развиване на уменията за работа в екип.

Подходяща е за: ученици в начален етап; може да се адаптира и за други възрасти

Прилага се:  в часовете по самоподготовка и занимания по интереси

ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА:

Всеки месец г-жа Борисова провежда различни дискусии, свързани с развиване на емпатия и емоционална интелигентност в третокласниците. Тя предлага на вниманието на децата и различни доброволчески инциативи, за да им даде възможност реално да предприемат действия за закрила на обществените ценности или да допринесат за положителна промяна в живота на другите. Участието в благотворителна кауза става периодично през учебната година, като акциите понякога изискват и ангажиране на родителите. 

Младата учителка обсъжда идеята “От сърце – добрина” най-напред с класния ръководител на децата г-жа Мичева. Двете заедно доразвиват замисъла и разработват стъпките за реализиране на практиката: 

  1. Учителите избират кампания, които са подходяща за деца (основен източник за намиране на каузи е платформата timeheroes) и представят инициативата на учениците.
  2. Каузата се обсъжда – дискутира се какво причинява проблемът и как учениците могат да помогнат.

Например: Учителките предлагат на класа да се включи в инициатива за изработване на картички за самотни възрастни хора от пловдивски села. Децата обсъждат защо възрастните хора живеят сами и как се чувстват. Дават идеи какво друго може да направят, за да зарадват възрастните хора.

Възпитаване на добродетели чрез участие в доброволчески каузи

  1. Третокласниците вземат решение дали да подкрепят каузата с демократично гласуване – ако някой не иска да подкрепи инициативата, трябва да си намери тихо занимание, докато класът работи по проекта (досега всички ученици са се включвали с ентусиазъм в предложените им дейности).
  2. Изделията се изработват в класната стая или вкъщи и материалите се изпращат по предназначение.
  3. В класната стая се провежда рефлексия – всеки споделя как се чувства след участието си в кампанията.
  4. Учителите поздравяват учениците за техния принос към каузата – ако организаторите са изпратили сертификати за участие, те се поставят на видно място.

Първата кампания, в която се включват третокласниците, е: “Подари мъничко вълшебство” в подкрепа на недоносените деца – благотворителна продажба на ръчно изработени коледни картички и сувенири. По-късно учениците отново подкрепят фондация “Нашите недоносени деца”, изработвайки мартеници. Учителите обясняват на децата какво е кувьоз и за какво се използва и знаяейки колко е необходим това устройство, учениците влагат много труд и старание. Фондацията от своя страна им изпраща сертификат и благодарствено писмо.

Възпитаване на добродетели чрез участие в доброволчески каузи

Г-жа Борисова казва: “Насърчавам децата. Искам да станат по-знаещи и можещи от мен”. 

Семействата на третокласниците оценяват отдадеността на младата учителка. Запознати са с всички благотворителни каузи и доброволчески дейности, в които участват техните деца, и подкрепят идеята за възпитаване на добродетели именно по този начин. 

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ

Чрез развиване емпатия и толерантност практиката  “От сърце – добрина” дава възможност да се дискутира разнообразието между хората. Учениците в 3. клас все по-осъзнато приемат различията помежду си – физически и емоционални, разбират значението на термини като толерантност, емпатия, доброволчество, взаимопомощ.

Третокласниците посрещат предложенията за участие в благотворителни каузи с положителна нагласа и с готовност да помогнат. Чувстват се значими и удовлетворени, когато са направили добро дело.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Възпитаване на добродетели чрез участие в доброволчески каузи

Г-жа Борисова използва всяка една ситуация, за да развива добродетели в своите ученици: “Когато чуя подигравка в класа, им казвам, че това, което правят, има последствия. Добрите дела привличат хубави неща, а лошите – негативни. Най-много въздейства личната история и аз често им разказвам такива от моите ученически години”. Децата  започват да проявяват повече разбиране и внимание към околните и промяната се вижда в ежедневните малки постъпки – услужват си кърпички, придружават новото дете от класа, прощават си един на друг по-лесно. Стараят да правят добрини, а по този начин моментите на агресия намаляват. 

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ 

Г-жа Борисова дава няколко съвета на колегите, които ще се вдъхновят от нейната идея “От сърце – добрина”:

  • Предложената каузата следва да бъде внимателно избрана за конкретния клас. Тя трябва да се представи с всички дейности около нея – кой какво прави, защо го прави, с какво може да се помогне и т.н.;
  • Доброволческите инициативи често са с краен срок. Предвидете достатъчно време за изработка на изделията и тяхното изпращане;
  • Периодично напомняйте на учениците в какви каузи са участвали и колко много са помогнали: “Децата оценяват вниманието, което получават, и се радват, като имаме съвместна дейност заедно. Ние възрастните трябва да внимаваме в действията и думите си, защото децата попиват всичко”, казва учителката. 

Много е важно също учениците да наблюдават добра екипна работа между учителите, които работят с тях.

Практиката е селектирана в инициативата ”Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

Дневник за рефлексия
Умения за учене

Дневник за рефлексия

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали