Личностно развитие

Личностното развитие е придобиване на нови умения и знания в зависимост от поставените цели. Личният план за развитие осигурява на учениците възможност за самоанализ – оценка на собствените знания, умения, способности и квалификации. Тази самооценка дава ясна представа за силните и слабите страни на личността и служи за ориентир към потенциални възможности и опасности.
Умението за личностно развитие допринася за включващо образование като позволява на учениците да мислят целенасочено за своето развитие, мотивира ги и им помага да постигат успехи. Отваря пред тях море от възможности за развитие и им посочва пътища, по които да поемат и как да планират извървяването на стъпките.Прави децата уверени, връща смисъла на ученето и прилагането на наученото.

Описание

Личностното развитие обхваща различни аспекти. Най-важното, от което учениците имат нужда, е да осъзнаят силните си черти, да придобият увереност и самочувствие да преодоляват трудности и да изградят общочовешки ценности.

Личният план за развитие осигурява на учениците възможност за самоанализ – оценка на собствените знания, умения, способности и квалификации. Тази самооценка дава ясна представа за силните и слабите страни на личността и служи за ориентир към потенциални възможности и опасности. Основната цел на развиване на умението за личностно развитие е да се подобри капацитетът на учениците; да разберат какво и как да учат; да преразгледат, да планират и да поемат отговорност за собственото си академично, професионално и лично развитие.

Това ще помогне на учениците да:

  • рефлектират върху силните и слабите си страни;
  • подобрятсвоите умения за академично, професионално и личностно реализиране;
  • представятсебе си уверено и със самочувствие пред разнородна публика;
  • артикулират академични, професионални и лични цели;
  • оценяват своя напредък;
  • станат по-ефективни, независими и уверени в работата/обучението си;
  • дават, търсяти интегрират обратна връзка;
  • търсят, използват и създаватвъзможности за развитие;
  • развиятположително отношение към ученето през целия живот.

Карта

Ето елементите, на които условно можем да разделим това умение, за да работим последователно и целенасочено за развиването му.
Ако искате да видите идеи как да работите за конкретен елемент, кликнете върху кръгчето на елемента. По-долу също ще намерите списък със стратегии, които може да използвате.

Личностно развитие

Измерване

Измерването на умения може да бъде сложно само с количествени измерители, затова тук ви предлагаме рубрика с нива, която може да използвате готова или да адаптирате според целите си. Ако искате да прочетете как да използвате рубрики в часовете си, вижте и тази статия.

Личностно развитие

Стратегии

Грешките, които допускаме

Страшни ли са грешките? Може би не всички сме били възпитани да гледаме на грешките като нещо позитивно. А те са. Ако искаме да растем и да се развиваме, то грешките са жизненоважни за този процес, защото ни помагат да подобряваме уменията и знанията си. Отношението ни към грешките е важна част от нашата нагласа…

4 типа ученици и нагласата за развитие

Как да подходим към децата, за да насърчим тяхната нагласа за развитие? В тази статия ви представяме 4 типа ученици и 4 различни подхода към тях. Нагласата за развитие е сред онези ключови нагласи, които правят успеха възможен. Това демонстрират вече деситилетие изследванията в областта на психологията и педагогиката (1, 2, 3). Нагласата за развитие…

Нагласа за развитие – ето къде е ключът към нея

Къде се крият причините за успеха в училище и извън него? Едно е сигурно – те излизат отвъд академичното знание и обхващат поредица от нашите личностови черти, нагласи и умения. Нагласата за развитие е сред тях. Тя е едно от тези на пръв поглед малки детайли, които всъщност чертаят различно бъдеще за децата, у които…

Нагласа за развитие – Как да подготвим учениците за успех? – 4 практически метода и идеи

Много често съм си задавала въпроса какво определя дали един човек ще успее или не. Как в училище има деца, които се справят толкова добре, всичко им се отдава и учат с удоволствие, а други се затрудняват дори при най-лесните задачи? Психологът от Станфордския университет – Карол Дуек започва да изследва тази тема и да…

Как се променя ролята на учителя в учебния процес?

Защо не попитаме учениците какво искат да научат? Нека те да кажат какво им е интересно и какви знания искат да придобият. Нека те поведат учебния процес. Това не означава да променим учебното съдържание, а начина, по който преподаваме. Тогава ролята на учителя в учебния процес ще е да намери пресечната точка между желанията на…

Как да привличаме и задържаме децата в училище? Подходът на ОУ “Васил Левски” в Чирпан

Всички знаем, че когато едно семейство има финансови проблеми, те се отразяват на децата и на тяхното развитие в училище. Родителите трябва да работят дълги часове или заминават за чужбина, за да издържат своите семейства и по този начин страда връзката между родителите и техните деца. Редица проблеми възникват вследствие на обстоятелствата и учениците започват…

Приобщаващата класна стая на СУ “Васил Левски” в Гълъбово

Или как учителите успяват да върнат учениците си в клас, да повишат мотивацията им и да ги ангажират в учебния процес Изправени пред проблеми, свързани с ниската посещаемост на учебните часове, неангажираността на учениците и липсата на интерес към учебния процес, учителите от СУ “Васил Левски” в Гълъбово осъзнават, че е необходимо да приложат един…

Приобщаващата класна стая на СУ “Васил Левски” в Гълъбово

Или как учителите успяват да върнат учениците си в клас, да повишат мотивацията им и да ги ангажират в учебния процес Какво представлява приобщаващата класна стая? Приобщаващата класна стая е практика на училищно ниво, която цели да: Подобри посещаемостта на учебните занятия; Повиши мотивацията на учениците за учене; Ангажира учениците в учебния процес; Практиката може…

„Заедно Светим По-силно“ – Учители и Ученици Заедно за По-добро Бъдеще!

Представете си ученици, които вярват в мечтите си, стремят се към изключителни постижения и ценят помощта на своите учители при изпълнението на плановете си. Това е постижимо! С развитието на правилните умения и нагласи, децата не само ще се стремят към все по-високи цели, но и ще бъдат убедени, че могат да се справят. В…

Как Компетенцията „От мен зависи“ Влияе на Вниманието на Учениците в Час?

“В класната стая сме, часът започва, телефонът ми вибрира под чина, с приятелките ми тъкмо започнахме да обсъждаме интересна тема, а освен това трябва и да измисля какво ще правя след училище, а сега учителката иска да се съсредоточа и да я слушам.” Спомням си как тези мисли препускаха през съзнанието ми доста често в…