fbpx

Личностно развитие

Личностното развитие е придобиване на нови умения и знания в зависимост от поставените цели. Личният план за развитие осигурява на учениците възможност за самоанализ – оценка на собствените знания, умения, способности и квалификации. Тази самооценка дава ясна представа за силните и слабите страни на личността и служи за ориентир към потенциални възможности и опасности.
Умението за личностно развитие допринася за включващо образование като позволява на учениците да мислят целенасочено за своето развитие, мотивира ги и им помага да постигат успехи. Отваря пред тях море от възможности за развитие и им посочва пътища, по които да поемат и как да планират извървяването на стъпките.Прави децата уверени, връща смисъла на ученето и прилагането на наученото.

Описание

Личностното развитие обхваща различни аспекти. Най-важното, от което учениците имат нужда, е да осъзнаят силните си черти, да придобият увереност и самочувствие да преодоляват трудности и да изградят общочовешки ценности.

Личният план за развитие осигурява на учениците възможност за самоанализ – оценка на собствените знания, умения, способности и квалификации. Тази самооценка дава ясна представа за силните и слабите страни на личността и служи за ориентир към потенциални възможности и опасности. Основната цел на развиване на умението за личностно развитие е да се подобри капацитетът на учениците; да разберат какво и как да учат; да преразгледат, да планират и да поемат отговорност за собственото си академично, професионално и лично развитие.

Това ще помогне на учениците да:

  • рефлектират върху силните и слабите си страни;
  • подобрятсвоите умения за академично, професионално и личностно реализиране;
  • представятсебе си уверено и със самочувствие пред разнородна публика;
  • артикулират академични, професионални и лични цели;
  • оценяват своя напредък;
  • станат по-ефективни, независими и уверени в работата/обучението си;
  • дават, търсяти интегрират обратна връзка;
  • търсят, използват и създаватвъзможности за развитие;
  • развиятположително отношение към ученето през целия живот.

Карта

Ето елементите, на които условно можем да разделим това умение, за да работим последователно и целенасочено за развиването му.
Ако искате да видите идеи как да работите за конкретен елемент, кликнете върху кръгчето на елемента. По-долу също ще намерите списък със стратегии, които може да използвате.

Личностно развитие

Измерване

Измерването на умения може да бъде сложно само с количествени измерители, затова тук ви предлагаме рубрика с нива, която може да използвате готова или да адаптирате според целите си. Ако искате да прочетете как да използвате рубрики в часовете си, вижте и тази статия.

Личностно развитие

Стратегии

Полезен ли е перфекционизмът за учителите?

Свикнали сме да мислим, че перфекционизмът е белег за висок професионализъм. Но дали наистина е така? Нужно ли е да бъдем перфекционисти като учители? И трябва ли да искаме от учениците да бъдат перфекционисти? Перфекционизмът често се свърза с желанието да дадеш всичко от себе си и да се представиш добре. На пръв поглед в […]

Трябва ли да даваме поправки на тестовете и как?

Втори шанс да покажат какво са научили или картбланш да не се подготвят за първия тест? Всички искаме да подготвим нашите ученици за това, което ги очаква след училище. Но когато става дума за изпитвания, трябва ли да даваме възможност за поправка? Оказва се, че отговорът на този въпрос не е толкова прост. От една […]

Какво е глобална компетентност и как да я развиваме в час

В последните години в образователните среди все по-често се обсъжда въпросът как да подготвим учениците за живота след училище, в динамичното, дигитално и свързано бъдеще на 21. век. Отличителната компетентност, която помага на младите хора за това, е глобалната компетентност, а повече за нея може да прочетете тук.  В настоящата статия ще намерите насоки за […]

Толерантни ли са българските ученици? (PISA 2018)

Напоследък в цял свят се наблюдава все по-голямо разделение по редица въпроси, което не подминава и българските ученици. И ако споровете за музикални предпочитания, футболни пристрастия и това дали в България е редно да празнуваме Хелоуин или Св. Валентин донякъде биха могли да се определят като безобидни, други по-сериозни дискусии рушат социалното единство, поляризират обществото, […]

Готови ли са българските ученици за реалния живот след училище? (PISA 2018)

Въпреки неочакваното забавяне на темпото, което пандемията от COVID-19 временно наложи, светът в 21-ви век е динамичен, забързан и свързан. Младите хора са изправени пред безпрецедентни възможности, но и пред безпрецедентни предизвикателства. Глобализацията идва с иновации, нови преживявания и по-висок стандарт на живот, но също така с икономическо неравенство и социално разделение. Ето защо учениците […]

Грешките, които допускаме

Страшни ли са грешките? Може би не всички сме били възпитани да гледаме на грешките като нещо позитивно. А те са. Ако искаме да растем и да се развиваме, то грешките са жизненоважни за този процес, защото ни помагат да подобряваме уменията и знанията си. Отношението ни към грешките е важна част от нашата нагласа […]

4 типа ученици и нагласата за развитие

Как да подходим към децата, за да насърчим тяхната нагласа за развитие? В тази статия ви представяме 4 типа ученици и 4 различни подхода към тях. Нагласата за развитие е сред онези ключови нагласи, които правят успеха възможен. Това демонстрират вече деситилетие изследванията в областта на психологията и педагогиката (1, 2, 3). Нагласата за развитие […]

Нагласа за развитие – ето къде е ключът към нея

Къде се крият причините за успеха в училище и извън него? Едно е сигурно – те излизат отвъд академичното знание и обхващат поредица от нашите личностови черти, нагласи и умения. Нагласата за развитие е сред тях. Тя е едно от тези на пръв поглед малки детайли, които всъщност чертаят различно бъдеще за децата, у които […]

Нагласа за развитие – Как да подготвим учениците за успех? – 4 практически метода и идеи

Много често съм си задавала въпроса какво определя дали един човек ще успее или не. Как в училище има деца, които се справят толкова добре, всичко им се отдава и учат с удоволствие, а други се затрудняват дори при най-лесните задачи? Психологът от Станфордския университет – Карол Дуек започва да изследва тази тема и да […]

Как се променя ролята на учителя в учебния процес?

Защо не попитаме учениците какво искат да научат? Нека те да кажат какво им е интересно и какви знания искат да придобият. Нека те поведат учебния процес. Това не означава да променим учебното съдържание, а начина, по който преподаваме. Тогава ролята на учителя в учебния процес ще е да намери пресечната точка между желанията на […]