fbpx

Личностно развитие

Личностното развитие е придобиване на нови умения и знания в зависимост от поставените цели. Личният план за развитие осигурява на учениците възможност за самоанализ – оценка на собствените знания, умения, способности и квалификации. Тази самооценка дава ясна представа за силните и слабите страни на личността и служи за ориентир към потенциални възможности и опасности.
Умението за личностно развитие допринася за включващо образование като позволява на учениците да мислят целенасочено за своето развитие, мотивира ги и им помага да постигат успехи. Отваря пред тях море от възможности за развитие и им посочва пътища, по които да поемат и как да планират извървяването на стъпките.Прави децата уверени, връща смисъла на ученето и прилагането на наученото.

Описание

Личностното развитие обхваща различни аспекти. Най-важното, от което учениците имат нужда, е да осъзнаят силните си черти, да придобият увереност и самочувствие да преодоляват трудности и да изградят общочовешки ценности.

Личният план за развитие осигурява на учениците възможност за самоанализ – оценка на собствените знания, умения, способности и квалификации. Тази самооценка дава ясна представа за силните и слабите страни на личността и служи за ориентир към потенциални възможности и опасности. Основната цел на развиване на умението за личностно развитие е да се подобри капацитетът на учениците; да разберат какво и как да учат; да преразгледат, да планират и да поемат отговорност за собственото си академично, професионално и лично развитие.

Това ще помогне на учениците да:

  • рефлектират върху силните и слабите си страни;
  • подобрятсвоите умения за академично, професионално и личностно реализиране;
  • представятсебе си уверено и със самочувствие пред разнородна публика;
  • артикулират академични, професионални и лични цели;
  • оценяват своя напредък;
  • станат по-ефективни, независими и уверени в работата/обучението си;
  • дават, търсяти интегрират обратна връзка;
  • търсят, използват и създаватвъзможности за развитие;
  • развиятположително отношение към ученето през целия живот.

Карта

Ето елементите, на които условно можем да разделим това умение, за да работим последователно и целенасочено за развиването му.
Ако искате да видите идеи как да работите за конкретен елемент, кликнете върху кръгчето на елемента. По-долу също ще намерите списък със стратегии, които може да използвате.

Личностно развитие

Измерване

Измерването на умения може да бъде сложно само с количествени измерители, затова тук ви предлагаме рубрика с нива, която може да използвате готова или да адаптирате според целите си. Ако искате да прочетете как да използвате рубрики в часовете си, вижте и тази статия.

Личностно развитие

Стратегии

7 полезни навика, които подхранват ума на подрастващите

Тийнейджърската възраст е свързана с много и динамични процеси в развитието на ума и тялото. Бурните промени са в различни посоки – физиология, емоции, промени в структурата на мозъка, взаимоотношения с авторитети и връстници, стремеж към нови изживявания.  Съществуват лесни за усвояване и ефективни техники, които ако се изпълняват регулярно и се превърнат в навици,…

8 вида интелигентност и как да ги разпознаваме и развиваме в децата

Какво означава едно дете да е интелигентно?  В представата на много деца и възрастни интелигентно дете означава добър ученик – такъв, който има високи оценки, взима участие, харесва му да ходи на училище и родителите му са спокойни, че си подготвя домашните. Нашата училищна система се опира основно на два вида интелигентност: вербално-лингвистична и логическо-математическа…

Kак да подкрепим тийнейджърите? Предизвикателства и възможности за младите хора

Част от промените, през които минават подрастващите в своето развитие са свързани с търсене на нови преживявания, активна социална ангажираност, повишена емоционална интензивност, познавателно развитие и креативно изследване на околния свят. Всичко това е съпроводено с фундаментални промени във функционирането на мозъка на тийнейджърите и отличава рязко новия период от периода на детството. Тези промени…

Интервюто като инструмент за проектно-базирано обучение + 6 Реални казуса

Провеждането на интервю развива редица социални и комуникативни умения у учениците и може да е в осн… За да видиш статията влез в профила си или абонирай. Абонамент към Преподаваме.bg Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing…

Как да запалим един тийнейджър по доброволчеството и какво печелят всички от това? Практични съвети от TimeHeroes

Тази статия е разработена от TimeHeroes. Ако преподавате на тинейджъри или имате такъв у дома, пратете му я – със сигурност ще се запали по доброволчеството.  Може би помните как е, може би ви се случва точно сега, а може би вече ви се струва като минал живот – дори да си най-хрисимият младеж, на…

Как да избегнем burnout / претоварване в началото на учебната година

Напоследък burnout стана често споменавана дума. По дефиниция от Psychology Today, burnout е състояние на психическо, физическо и емоционално изтощение поради дълги периоди на стрес. С две думи пренатоварването ни се случва, когато не можем да се справим със стреса. В учителската професия стресът е константа. Не ни разбирайте погрешно, не говорим как да премахнем…

4 Стратегии за планиране на времето

Всички знаем колко стресиращо може да бъде началото на учебната година, ако не знаем как да планираме времето си. Именно затова сме ви подготвили няколко стратегии и съвети, които да ви помогнат по-добре да организирате задачите си. Те ще ви дадат идеи как да разпределите задачите си не само за началото, но и за цялата…

Без повече “не знам” и “не мога” в час? 3 практични съвета как да го постигнете

Често чувате “Не знам” и “Не мога” от вашите ученици? Това ви изморява и демотивира? Какво кара учениците да казват, че не могат и как да се справите с този проблем? Прочетете повече в статията. Защо учениците казват, че не могат? Причините за това могат да са различни, но една от най-честите сред тях е…

Полезен ли е перфекционизмът за учителите?

Свикнали сме да мислим, че перфекционизмът е белег за висок професионализъм. Но дали наистина е така? Нужно ли е да бъдем перфекционисти като учители? И трябва ли да искаме от учениците да бъдат перфекционисти? Перфекционизмът често се свърза с желанието да дадеш всичко от себе си и да се представиш добре. На пръв поглед в…

Трябва ли да даваме поправки на тестовете и как?

Втори шанс да покажат какво са научили или картбланш да не се подготвят за първия тест? Всички искаме да подготвим нашите ученици за това, което ги очаква след училище. Но когато става дума за изпитвания, трябва ли да даваме възможност за поправка? Оказва се, че отговорът на този въпрос не е толкова прост. От една…