Личностно развитие

Личностното развитие е придобиване на нови умения и знания в зависимост от поставените цели. Личният план за развитие осигурява на учениците възможност за самоанализ – оценка на собствените знания, умения, способности и квалификации. Тази самооценка дава ясна представа за силните и слабите страни на личността и служи за ориентир към потенциални възможности и опасности.
Умението за личностно развитие допринася за включващо образование като позволява на учениците да мислят целенасочено за своето развитие, мотивира ги и им помага да постигат успехи. Отваря пред тях море от възможности за развитие и им посочва пътища, по които да поемат и как да планират извървяването на стъпките.Прави децата уверени, връща смисъла на ученето и прилагането на наученото.

Описание

Личностното развитие обхваща различни аспекти. Най-важното, от което учениците имат нужда, е да осъзнаят силните си черти, да придобият увереност и самочувствие да преодоляват трудности и да изградят общочовешки ценности.

Личният план за развитие осигурява на учениците възможност за самоанализ – оценка на собствените знания, умения, способности и квалификации. Тази самооценка дава ясна представа за силните и слабите страни на личността и служи за ориентир към потенциални възможности и опасности. Основната цел на развиване на умението за личностно развитие е да се подобри капацитетът на учениците; да разберат какво и как да учат; да преразгледат, да планират и да поемат отговорност за собственото си академично, професионално и лично развитие.

Това ще помогне на учениците да:

  • рефлектират върху силните и слабите си страни;
  • подобрятсвоите умения за академично, професионално и личностно реализиране;
  • представятсебе си уверено и със самочувствие пред разнородна публика;
  • артикулират академични, професионални и лични цели;
  • оценяват своя напредък;
  • станат по-ефективни, независими и уверени в работата/обучението си;
  • дават, търсяти интегрират обратна връзка;
  • търсят, използват и създаватвъзможности за развитие;
  • развиятположително отношение към ученето през целия живот.

Карта

Ето елементите, на които условно можем да разделим това умение, за да работим последователно и целенасочено за развиването му.
Ако искате да видите идеи как да работите за конкретен елемент, кликнете върху кръгчето на елемента. По-долу също ще намерите списък със стратегии, които може да използвате.

Личностно развитие

Измерване

Измерването на умения може да бъде сложно само с количествени измерители, затова тук ви предлагаме рубрика с нива, която може да използвате готова или да адаптирате според целите си. Ако искате да прочетете как да използвате рубрики в часовете си, вижте и тази статия.

Личностно развитие

Стратегии

„Заедно Светим По-силно“ – Учители и Ученици Заедно за По-добро Бъдеще!

Представете си ученици, които вярват в мечтите си, стремят се към изключителни постижения и ценят помощта на своите учители при изпълнението на плановете си. Това е постижимо! С развитието на правилните умения и нагласи, децата не само ще се стремят към все по-високи цели, но и ще бъдат убедени, че могат да се справят. В […]

Как Компетенцията „От мен зависи“ Влияе на Вниманието на Учениците в Час?

“В класната стая сме, часът започва, телефонът ми вибрира под чина, с приятелките ми тъкмо започнахме да обсъждаме интересна тема, а освен това трябва и да измисля какво ще правя след училище, а сега учителката иска да се съсредоточа и да я слушам.” Спомням си как тези мисли препускаха през съзнанието ми доста често в […]

10 Стратегии – Как да споделите идеите си със света?

Обзалагам се, с последния лев в портфейла си, че това, което правите в училище, е невероятно и трябва да го споделите със света! Всички учители са творци в преподаването и имат невероятни идеи. Вдъхновяващите учители успяват да “запалят” искрата не само у учениците, но и у своите колеги, като черпят идеи от света около себе […]

Символи за обратна връзка

Символите могат да се ползват за работа в клас; домашна работа и/или тестове. Учителят предварително запознава учениците със символите или заедно измислят собствена система. Учениците използват символите, за да демонстрират разбиране, възможни въпроси или важни моменти в своята работа. Символите могат да се използват по време на четене, писмени или тестови задачи. Например * за […]

Роли в групова работа на база силни/слаби страни

Учениците се разпределят по групи и получават инструкции от учителя за конкретната групова задача/проект (ако задачата е по-сложна/отнема повече от един учебен час, може да се предостави кратко описание на отделните групови роли). След като се запознаят със задачата, всеки ученик има 3-5 мин да запише 1-3 силни страни, които биха му помогнали в конкретния […]

Периодичен анализ на напредъка

Учениците заемат на ротационен принцип ролята на отговорници за тракера на класа. Задълженията им включват както редовното попълване на резултатите, така и периодичното анализиране на данните. В началото на годината учителят описва кратко и ясно ролята и задълженията на отговорниците по тракера, като предоставя и насочващи въпроси, които да помогнат при анализа на данните. След това […]

Оценяване след интегрирана обратна връзка

Ученикът предава първата версия на своята работа. Учителят я проверява, дава насоки и коментира как да бъде подобрена. Ученикът интегрира обратната връзка в конкретен срок и предава финалната версия на продукта. Учителят поставя оценка на продукта единствено след интегрирана обратна връзка от страна на ученика. При поправка на контролно учениците трябва да дойдат с конкретни […]

Обратна връзка чрез бележки

Учителят наблюдава работата на учениците по време на час. Когато забележи, че някой от тях се справя добре, му дава бележка с поощрителен текст. Ако забележи, че някой се затруднява, му дава бележка с кратка насока. Възможност за надграждане на тази стратегия Ако учениците пазят бележките с насоки от учителя, може да отбелязват със свой […]

Обратна връзка “Светофар”

Учителят първо обяснява на учениците значението на зеления, жълтия и червения цвят: Зелен = отговаря на критериите; Жълт = частично отговаря на критериите; Червен = не отговарят на критериите. Учителят отбелязва работата на всеки ученик спрямо предварително зададени критерии, използвайки трите цвята. Учениците анализират по групи работите си, за да разберат защо някоя част е […]

Разгадай ме

Учениците се разделят по двойки, за да създават въпросник, чрез който да анализират силните и слабите страни на съучениците си по конкретния учебен предмет. Разменят своя въпросник с този на друга двойка, попълват и връщат. След като получат попълнения въпросник от своите съученици, анализират отговорите им и съставят примерен профил на силните и слабите им […]