Ученически подкаст “Паисий разказва” – нов поглед върху връзката учител-ученик

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Стимулират се силните страни на учениците и личностното им развитие, необходими за бъдещо пълноценно участие в гражданското общество;
  • Развиване на умението ученици и учители да работят в екип;
  • Учениците активно участват в политиките и дейността на образователната институция;
  • Учителите търсят нови методи и средства за работа и въздействие върху учениците.

Необходими материали:

  • записваща техника – телефон, камера, микрофон
  • програма за обработка на видеа

Добрата връзка ученик-учител може да бъде вдъхновяваща, да насърчава учениците да постигат повече, отколкото са си представяли, а учителите – да бъдат още по-отдадени в работата си. Дарина Хаджиева, училищен психолог в СУ “Отец Паисий” в град Мадан, вярва, че екипната работа между учителите и учениците не само влияе върху академичните постижения на учениците, но и формира отношение им към ученето, самочувствието и социалните умения. Така се заражда идеята за ученическия подкаст “Паисий разказва…”. 

Подкастът представлява поредица от интервюта с учители, които в рамките на 15-20 минути приемат образа на Паисий и споделят за важността от образованието, мотивация си да станат учители, трудностите, които срещат в образователната система и постиженията в своята работа. Подкастът се води от ученици от Ученическия съвет. Задачата за заснемане и обработване на видеото е на председателя. Във финалния си вид видеата се качват и популяризират на фейсбук страницата на Ученическия съвет.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

За да бъде заснет един ученически подкаст “Паисий разказва…”, учениците преминават през няколко основни етапа:

  • Избор на учител, който ще участва в подкаста – Председателят на Ученическия съвет избира измежду тези учители, които познава. През настоящата учебна година се планира разширяване на кръга с не толкова близки учители.
  • Подготовка за провеждане на подкаста – Учениците се събират и пишат сценарий с въпроси към съответния учител, от когото ще взимат интервю. Интервюиращият също се подготвя за подкаста като финално преглежда въпросите, избира си подходящо облекло и с помощта на други ученици подготвя пространството за подкаста – стая, декор, светлина и т.н. снимка
  • Покана към учителя, който ще се включи в подкаста. Уточняване на удобно време за двете страни и разясняване на процеса – Членовете на Ученическия съвет канят лично учителят, който искат да вземе участие в подкаста. Предвидените въпроси от сценария само се загатват, за да го има елемента на изненада. 
  • Провеждане на интервюто – За всеки учител интервюиращият ученик е различен. Това се уточнява между екипа от учениците по времето на подготовката. 
  • Заснемане на подкаста в тиха и спокойна стая – Обикновено това е кабинетът на психолога. снимка
  • Обработване на видеото – Председателят на Ученическия съвет, който притежава дигитални умения, чрез специална програма изготвя видеото и избира акцентите в началото на видеото, които да грабнат вниманието на зрителя. 
  • Споделяне на видеото на страницата на УС

Добрата практиката, свързана с образователния ученически подкаст “Паисий разказва…”, стартира едва през миналата учебна година и представлява иновативен подход в ученическото участие и самоуправление. Дарина Хаджиева споделя: “Мисля, че подкастите създават условия за размисъл върху ценностите, които децата възприемат от нас, възрастните, моралните и етични норми, съпричастността и подкрепата. Учениците са много по-мотивирани да участват, да помагат, подкрепят и разбират околните, особено хората от уязвими групи. Стават по-толерантни, а това е условие и за превенция на насилието.”

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Макар и стартирана отскоро, добрата практиката вече дава резултати. Учениците развиват и усъвършенстват организационни си умения, развиват уменията си за работа с уеб и други електронни ресурси. Основното обаче, е развитието на самооценката на учениците, стимулиране на развитието на силните им страни и справяне със страхове, преодоляване на тревожността. Нараства броят на учениците, които превъзмогват притеснението си и излизат от зоната си на комфорт, за да влязат в ролята на интервюиращ. Успяват да развият социални си умения, както и развиват уменията си да спазват срокове. Госпожа Хаджиева споделя, че промяна има и от страна на учителите, които ежедневно оценяват хъса, с който децата работят. Те забелязват усилията, които полагат учениците, за да преодолеят страховете си, както и как се борят за нещо, което им е интересно. 

Радвайки се на успехите, които до този момент са постигнали, ученици и учители вече мислят за надграждане на добрата практиката. Следващата им цел е развитие на връзката ученик-родител-учител, планирайки родители от обществения съвет да бъдат включени в ученическия подкаст. Дарина Хаджиева вярва, че “когато тези три страни си взаимодействат ефективно, те създават среда, която подкрепя не само академичните, но и емоционалните и социалните аспекти на ученето.”

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Определяне на основните идеи
Комуникативни умения

Определяне на основните идеи

В тази стратегия учениците работят самостоятелно и определят основни идеи (оригинално 3-5, но зависи от фокуса и задачата) от текст/филм/урок. След определеното време се събират

Точки за участие на всеки
Работа в екип

Точки за участие на всеки

Една от най-важните цели на груповата работа е да се насърчава работата на всеки ученик по поставената задача и роля. Когато поставя групова задача, учителят

Дневник на моята работа
Работа в екип

Дневник на моята работа

За постигане на целта всеки член защитава своята роля/принос в екипната работа е подходяща стратегията „Дневник на моята работа“, в който учениците описват работата си

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.