Добрата връзка ученик-учител може да бъде вдъхновяваща, да насърчава учениците да постигат повече, отколкото са си представяли, а учителите – да бъдат още по-отдадени в работата си. Дарина Хаджиева, училищен психолог в СУ “Отец Паисий” в град Мадан, вярва, че екипната работа между учителите и учениците не само влияе върху академичните постижения на учениците, но и формира отношение им към ученето, самочувствието и социалните умения. Така се заражда идеята за ученическия подкаст “Паисий разказва…”.
Подкастът представлява поредица от интервюта с учители, които в рамките на 15-20 минути приемат образа на Паисий и споделят за важността от образованието, мотивация си да станат учители, трудностите, които срещат в образователната система и постиженията в своята работа. Подкастът се води от ученици от Ученическия съвет. Задачата за заснемане и обработване на видеото е на председателя. Във финалния си вид видеата се качват и популяризират на фейсбук страницата на Ученическия съвет.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
За да бъде заснет един ученически подкаст “Паисий разказва…”, учениците преминават през няколко основни етапа:
- Избор на учител, който ще участва в подкаста – Председателят на Ученическия съвет избира измежду тези учители, които познава. През настоящата учебна година се планира разширяване на кръга с не толкова близки учители.
- Подготовка за провеждане на подкаста – Учениците се събират и пишат сценарий с въпроси към съответния учител, от когото ще взимат интервю. Интервюиращият също се подготвя за подкаста като финално преглежда въпросите, избира си подходящо облекло и с помощта на други ученици подготвя пространството за подкаста – стая, декор, светлина и т.н. снимка
- Покана към учителя, който ще се включи в подкаста. Уточняване на удобно време за двете страни и разясняване на процеса – Членовете на Ученическия съвет канят лично учителят, който искат да вземе участие в подкаста. Предвидените въпроси от сценария само се загатват, за да го има елемента на изненада.
- Провеждане на интервюто – За всеки учител интервюиращият ученик е различен. Това се уточнява между екипа от учениците по времето на подготовката.
- Заснемане на подкаста в тиха и спокойна стая – Обикновено това е кабинетът на психолога. снимка
- Обработване на видеото – Председателят на Ученическия съвет, който притежава дигитални умения, чрез специална програма изготвя видеото и избира акцентите в началото на видеото, които да грабнат вниманието на зрителя.
- Споделяне на видеото на страницата на УС
Добрата практиката, свързана с образователния ученически подкаст “Паисий разказва…”, стартира едва през миналата учебна година и представлява иновативен подход в ученическото участие и самоуправление. Дарина Хаджиева споделя: “Мисля, че подкастите създават условия за размисъл върху ценностите, които децата възприемат от нас, възрастните, моралните и етични норми, съпричастността и подкрепата. Учениците са много по-мотивирани да участват, да помагат, подкрепят и разбират околните, особено хората от уязвими групи. Стават по-толерантни, а това е условие и за превенция на насилието.”
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Макар и стартирана отскоро, добрата практиката вече дава резултати. Учениците развиват и усъвършенстват организационни си умения, развиват уменията си за работа с уеб и други електронни ресурси. Основното обаче, е развитието на самооценката на учениците, стимулиране на развитието на силните им страни и справяне със страхове, преодоляване на тревожността. Нараства броят на учениците, които превъзмогват притеснението си и излизат от зоната си на комфорт, за да влязат в ролята на интервюиращ. Успяват да развият социални си умения, както и развиват уменията си да спазват срокове. Госпожа Хаджиева споделя, че промяна има и от страна на учителите, които ежедневно оценяват хъса, с който децата работят. Те забелязват усилията, които полагат учениците, за да преодолеят страховете си, както и как се борят за нещо, което им е интересно.
Радвайки се на успехите, които до този момент са постигнали, ученици и учители вече мислят за надграждане на добрата практиката. Следващата им цел е развитие на връзката ученик-родител-учител, планирайки родители от обществения съвет да бъдат включени в ученическия подкаст. Дарина Хаджиева вярва, че “когато тези три страни си взаимодействат ефективно, те създават среда, която подкрепя не само академичните, но и емоционалните и социалните аспекти на ученето.”