Ученически подкаст “Паисий разказва” – нов поглед върху връзката учител-ученик

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Стимулират се силните страни на учениците и личностното им развитие, необходими за бъдещо пълноценно участие в гражданското общество;
  • Развиване на умението ученици и учители да работят в екип;
  • Учениците активно участват в политиките и дейността на образователната институция;
  • Учителите търсят нови методи и средства за работа и въздействие върху учениците.

Необходими материали:

  • записваща техника – телефон, камера, микрофон
  • програма за обработка на видеа

Добрата връзка ученик-учител може да бъде вдъхновяваща, да насърчава учениците да постигат повече, отколкото са си представяли, а учителите – да бъдат още по-отдадени в работата си. Дарина Хаджиева, училищен психолог в СУ “Отец Паисий” в град Мадан, вярва, че екипната работа между учителите и учениците не само влияе върху академичните постижения на учениците, но и формира отношение им към ученето, самочувствието и социалните умения. Така се заражда идеята за ученическия подкаст “Паисий разказва…”. 

Подкастът представлява поредица от интервюта с учители, които в рамките на 15-20 минути приемат образа на Паисий и споделят за важността от образованието, мотивация си да станат учители, трудностите, които срещат в образователната система и постиженията в своята работа. Подкастът се води от ученици от Ученическия съвет. Задачата за заснемане и обработване на видеото е на председателя. Във финалния си вид видеата се качват и популяризират на фейсбук страницата на Ученическия съвет.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

За да бъде заснет един ученически подкаст “Паисий разказва…”, учениците преминават през няколко основни етапа:

  • Избор на учител, който ще участва в подкаста – Председателят на Ученическия съвет избира измежду тези учители, които познава. През настоящата учебна година се планира разширяване на кръга с не толкова близки учители.
  • Подготовка за провеждане на подкаста – Учениците се събират и пишат сценарий с въпроси към съответния учител, от когото ще взимат интервю. Интервюиращият също се подготвя за подкаста като финално преглежда въпросите, избира си подходящо облекло и с помощта на други ученици подготвя пространството за подкаста – стая, декор, светлина и т.н.

uchenicheski podcast podgotovka

  • Покана към учителя, който ще се включи в подкаста. Уточняване на удобно време за двете страни и разясняване на процеса – Членовете на Ученическия съвет канят лично учителят, който искат да вземе участие в подкаста. Предвидените въпроси от сценария само се загатват, за да го има елемента на изненада. 
  • Провеждане на интервюто – За всеки учител интервюиращият ученик е различен. Това се уточнява между екипа от учениците по времето на подготовката. 
  • Заснемане на подкаста в тиха и спокойна стая – Обикновено това е кабинетът на психолога.

uchenicheski podkast zasnemane

  • Обработване на видеото – Председателят на Ученическия съвет, който притежава дигитални умения, чрез специална програма изготвя видеото и избира акцентите в началото на видеото, които да грабнат вниманието на зрителя. 
  • Споделяне на видеото на страницата на УС

Добрата практиката, свързана с образователния ученически подкаст “Паисий разказва…”, стартира едва през миналата учебна година и представлява иновативен подход в ученическото участие и самоуправление. Дарина Хаджиева споделя: “Мисля, че подкастите създават условия за размисъл върху ценностите, които децата възприемат от нас, възрастните, моралните и етични норми, съпричастността и подкрепата. Учениците са много по-мотивирани да участват, да помагат, подкрепят и разбират околните, особено хората от уязвими групи. Стават по-толерантни, а това е условие и за превенция на насилието.”

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Макар и стартирана отскоро, добрата практиката вече дава резултати. Учениците развиват и усъвършенстват организационни си умения, развиват уменията си за работа с уеб и други електронни ресурси. Основното обаче, е развитието на самооценката на учениците, стимулиране на развитието на силните им страни и справяне със страхове, преодоляване на тревожността. Нараства броят на учениците, които превъзмогват притеснението си и излизат от зоната си на комфорт, за да влязат в ролята на интервюиращ. Успяват да развият социални си умения, както и развиват уменията си да спазват срокове. Госпожа Хаджиева споделя, че промяна има и от страна на учителите, които ежедневно оценяват хъса, с който децата работят. Те забелязват усилията, които полагат учениците, за да преодолеят страховете си, както и как се борят за нещо, което им е интересно. 

Радвайки се на успехите, които до този момент са постигнали, ученици и учители вече мислят за надграждане на добрата практиката. Следващата им цел е развитие на връзката ученик-родител-учител, планирайки родители от обществения съвет да бъдат включени в ученическия подкаст. Дарина Хаджиева вярва, че “когато тези три страни си взаимодействат ефективно, те създават среда, която подкрепя не само академичните, но и емоционалните и социалните аспекти на ученето.”

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Дарина Хаджиева
Училищен психолог
Г-жа Хаджиева работи в системата на образованието от 20 години. В момента е училищен психолог в СУ “Отец Паисий”, град Мадан. Завършила е ПУ “Паисий Хилендарски” - бакалавър по български и литература и английски език, както и магистър по социално-приложна психология. Повишава педагогическата си квалификация като преди месец защитава II ПКС. Освен това непрекъснато посещава обучения, които обогатяват професионалните ѝ умения.

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.