“Първият принцип на ученето, е че НЕ трябва да заблуждаваме самите себе си. А най-лесно човек лъже сам себе си.” Ричард Файнман
За мен
Казвам се Боян Кацаров и съм учител по английски и френски език. В момента преподавам в София, 97 СУ „Братя Миладинови“ в ж.к. Люлин 5.
Какво ще ви представя?
Всички много добре знаем, че в днешното време развиването на умения е също толкова важно, колкото усвояването на определени знания. Затова ще ви разкажа какво ми помага да развивам уменията за учене на моите ученици.
Практиката, за която ще ви разкажа се нарича ”Техника на Файнман“. Аз самият често я използвам когато трябва да науча нещо. Затова и горещо я препоръчвам на моите ученици.
Какви умения и нагласи развива тази практика и за кого е подходяща?
Практиката помага на учениците да развият уменията си да:
- Запаметяват информация;
- Организират информацията;
- Целенасочено да отделят време за учене;
- Управлят концентрацията си ефективно.
Самата практика е подходяща както за малки (3-4 клас), така и за по-големи ученици (5-12 клас). Всъщност тя е напълно приложима и за възрастни.
Хубавото на тази стратегия за учене е, че може да се използва за абсолютно всички предмети и области. На всичкото отгоре е доста проста за обяснение и изпълнение.
”Техника на Файнман“
Тази практика е чудесна, когато:
- човек учи нещо ново;
- иска да се задълбочи, в това което учи;
- или когато учи за изпити.
Техниката на Файнман работи най-успешно, когато обяснявате дадена тема на истински човек – затова може да разделите учениците по двойки, за да учат един с друг. Така едновременно с умението за учене, ще развиете уменията им за работа в екип и комуникативните им умения. А и ще направите ученето забавно!
Първи етап
1. Избираме тема и учим по нея.
2. Обясняваме
Когато е минало известно време ( часове или дни) взимаме лист хартия и описваме всичко, което знаем по темата, все едно, че искаме да научим някой друг ( влизаме в ролята на учител). Най-добре е да комбинираме писане и говорене на висок глас.
3. Набелязваме пропуските
Когато обясняваме дадената тема, много лесно ще усетим къде изпитваме несигурност или въобще не си спомняме нищо. Всяко запъване, липса на подходящи думи, твърде мъгляво обяснение е ясен сигнал, че не разбираме, това което учим.
4. Наваксваме пропуските
Връщаме се към темата, като преговаряме отново, това което учим ( урок, бележки, видео, статия).
5. Обясняваме отново
Отново се опитваме да разкажем и опишем всичко по темата – от началото до края.
Втори етап
Когато вече можете да разкажете всичко в подробности, следва втори етап – отново правим опит да обясним наученото. Този път обаче, се стараем да опростим максимално, това което обясняваме; да дадем аналогия; или да го изобразим чрез рисунка, схема и други.
Ако обяснението звучи объркващо или не съвсем ясно, това е сигнал, че само наполовина сме разбрали (наистина разбрали), това което учим. Тогава се връщаме към източника, от който учим – урок, бележки, видео, статия и повтаряме процеса.
Когато може да обясним нещо на някой друг с най-простите обяснения (така че и “баба да го разбере”), наистина сме разбрали, това което учим.
Предимства на техниката
Предимствата на тази техника са в простото изпълнение и че ни води към дълготрайни знания, задълбоченост и калява търпението и волята ни.
За какво да внимаваме?
Когато използваме тази техника е добре да бъдем търпеливи и прецизни към изпълнението. Много е изкушаващо да претупаме процеса и да се откажем по средата на ученето. Хубаво е да сме наясно, че това е възможно да се случи и е добре често да си го напомняме. Както е казал Ричард Файнман – Първият принцип на ученето, е че НЕ трябва да заблуждаваме самите себе си. А най-лесно човек лъже сам себе си.”
Допълнителни материали: