Статията е част от рубриката ни “Гласът на ученика”. В нея споделяме с вас текстове на ученици, за да се докоснете до техните размисли, интересни идеи и да се вдъхновите. Прочетете текста на Деа Стойнова, която насочва фокуса ни към една от най-важните теми в ученето – възможността за избор.
“Казвам се Деа Стойнова и съм ученичка в 11. клас. Любознателна съм и обичам да пътувам. Удовлетворява ме да помагам на хората около себе си да се усъвършенстват. Желая да се занимавам с Европейско право, за да мога да бъда полезна и да съм част от промяната.”, споделя ни Деа за себе си.
Изборите са едни от основните елементи, които оформят човешкия живот и начинът по който той ще протече. Всеки ден сме изправени пред десетки, ако не и стотици малки и големи решения, които влияят върху нашето ежедневие и бъдеще дори и ние в този момент да не го осъзнаваме. От това какво да облечем сутрин до дългосрочни решения като избор на кариера или университет – изборът не само ни предоставя възможността да оформяме пътя си, но също така ни кара да се чувстваме отговорни и ангажирани към този път. Но защо изборът е толкова ценен и как той повишава интереса ни към това, което правим? Този въпрос разкрива интересен феномен, който се основава на психологията на мотивацията и личната отговорност.
Когато имаме право на избор, ние изпитваме усещане за свобода и контрол върху собствения си живот и конкретната ситуация. Това усещане ни вдъхновява да бъдем по-фокусирани и мотивирани, защото знаем, че резултатите от действията ни са пряко свързани с нашите решения. Правото на избор създава по-силна връзка между усилията, които полагаме, и резултатите, които постигаме, което води до по-висока удовлетвореност и интерес. Тази концепция е особено значима в контекста на образованието, работата и личното развитие. Когато се чувстваме свободни да избираме, ние влагаме повече старание и творчество в това, което правим.
В моя живот съм се убеждавала многократно в това как правото на избор повишава ангажираността ми, особено в ситуации, когато трябва да работя по проекти или задачи. Спомням си случаи в училище, когато ни е била давана възможност да изберем тема за проект от няколко предложения. Тази свобода на избор ме караше да се почувствам по-отговорена и мотивирана тъй като избирах темата, която предизвикваше най-голям интерес у мен. Знаех, че решението ми ще повлияе по някакъв начин на това как ще протече работата ми и какъв резултат ще постигна. Благодарение на този избор подхождах към такива проекти с много повече желание и старание, тъй като избрам нещо, което ми е интересно и намирам за значимо. В случаите, когато темата е предварително наложена, гледах на задачата като на задължение, което не винаги изпълнявах с огромно желание, а не като на възможност за изява.
Друг пример където правото на избор служи като мотиватор би бил когато учителят дава възможност ученикът сам да избере как да представи изучаван материал – чрез презентация, есе, постер или друго. Свободата ученикът сам да вземе решението и какъв подход да използва го вдъхновява да разгледа задачата като предизвикателство, а не просто като поредното задължение. Той избира вариант, който му позволява да изразя креативността си, и да вложи много повече усилия, отколкото би използвал, ако формата на работа беше предварително зададена. Това, че можеш да избираш, кара учениците да се чувстват по-свързани със задачата и да се постараят максимално, за да постигнат добър резултат.
Правото на избор е не само необходимост, но и един от най-силните стимули за развитие и ангажираност. Когато избираме сами, ние усещаме, че имаме контрол върху собствения си живот, което засилва нашата мотивация и ентусиазъм и ни кара да влагаме повече усилия в това, което правим, правейки го и по-приятно за самите нас. Примерите от живота показват колко важно е да имаме свобода на избор, за да подхождаме с интерес и отдаденост към решенията и задачите си. Именно в тази свобода се крие стойността на избора – в неговата способност да превърне обикновените действия в значими и удовлетворяващи преживявания.
Прочетете още ученически текстове в категорията “Гласът на ученика”.