В съвременния дигитален свят децата откриват различни вдъхновители – хора, на които искат да подражават. Впечатлени от известен влогър, едни второкласници решават да споделят със света любовта си към експериментите. С помощта на своята учителка – Симона Георгиева, учениците от втори клас на ИОУ “Николай Петрини”, гр. Ямбол създават поредицата “STEM експерименти”, за която ще ви разкажем по-подробно в тази статия.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
“STEM експерименти” представлява поредица от епизоди. За всеки епизод Симона Георгиева и нейните ученици се подготвят една седмица. Чрез проучвания в интернет пространството и книжни източници, се избира тема на STEM урок, включващ експеримент. Тематичният избор е с голям обхват, предназначен за часовете “Занимания по интереси”, но практиката може да бъде адаптирана за конкретен учебен предмет и да бъде съобразена с учебната програма.
Безплатен бюлетин с ресурси
Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи
Предварително г-жа Георгиева подготвя работен лист със задачи, който помага на учениците по време на урока. Децата прилагат знанията си по математика, развитие на речта, родинознание, изобразително изкуство и др. Учебни предмети. След провеждане на урока, класът организира видео заснемането на епизода “STEM експерименти”. Крайният резултат се качва в YouTube канал и може да се види от всички в училище чрез мониторите в класните стаи. Чрез публикуването на видеата в интернет, практиката достига и до други учители, които могат да си “откраднат” идеята и да обогатят общата си култура.
Ето през какви етапи преминава реализирането на един епизод “STEM експерименти”, за да достигне до всички нас.
Екипно определяне на тема
Учениците носят от вкъщи енциклопедии, книги с експерименти и споделят видеа с правенето на различни опити, които са гледали. Учителят ги разделя на групи и всяка група си набелязва интересна тема, която представя пред съучениците си. След гласуване, учениците избират една от темите, по която ще работи целият клас.
Подготовка на учителя (план на урок и набавяне на материали)
На втория етап от реализирането на тази практика учителят подбира експерименти, свързани с избраната от учениците тема. Това могат да са както опити, предложени от учениците, така и нови експерименти, които са идея на учителя. По този начин г-жа Георгиева създава план на урок, с помощта на който структурира и организира учебния час.
След като са ясни експериментите, които ще бъдат провеждани, се пристъпва към набавяне на материалите. Тъй като за всеки опит те са специфични, някои от тях се осигуряват от учителя, а други учениците носят от вкъщи.
Провеждане на урока с експерименти
Тази част от практиката отнема един учебен час, по време на който всеки ученик индивидуално провежда експеримента.
Обсъждане на сценарий за епизод и видеозапис
На този етап учениците дават своите предложения какво да бъде включено в епизода – самият експеримент, допълнителна интересна информация и задължително забавна част в началото, за да бъде “грабнато” вниманието на зрителите.
Видеозаписът на епизода отнема около един учебен час. Заснемат се кратки видеа, които след това се сглобяват.
Обработка на видеозаписа от учителя и публикуване в YouTube
Тази част от практиката отнема най-много време. Учителят сглобява отделните кратки видеа, които е заснел. Ако се налага, изрязва определени части от тях. За целта се използва специална видео програма.
В началото на всяка седмица, готовото видео се публикува в YouTube каналът на второкласниците, който се нарича “STEM експерименти”.
Презентиране на епизода пред класовете
На този последен етап от практиката, учителят споделя уеб линк с колегите си, а те го възпроизвеждат през времето за отдих на своите ученици. Така експериментите достигат до повече деца, а това има за цел да събуди у тях интерес към науката.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
След миналогодишен опит с подобна практика (рубрика “Знаете ли, че… ?”, също качена в YouTube канала), се наблюдава значително повишаване на нивото на общата култура при учениците. Часовете за тях стават по-интересни и желани. Екипната работа ги обединява в изпълнението на обща цел и намалява риска от конфликти.
“STEM средите в училище стават все по-привлекателни и желани от образователните институции. В училището, в което преподавам, няма все още създадена STEM среда. Чрез практиката доказвам, че стига да има желание, има и начин. Традиционните часове по занимания по интереси масово са предпочитани от учениците, но защо да не се модернизират? Интернет пространството изкушава всяко от поколенията с безкрайната информация, която предлага, но чрез показване на правилната посока, интернет може да се ползва не само за развлечение, но и като метод на обучение.”, допълва учителката.