Социално-емоционално учене в часовете по музика и изкуство

СЕУ в часовете по изкуствa

Защо социално-емоционалните умения и изкуството са неразривно свързани?

Изкуството ни подтиква да сме автентични в начина, по който се изразяваме, стимулира споделянето на чувства и емоции, които в обичаен контекст на общуване не бихме споделили, и ни помага да видим другите в различна от обичайната светлина.

1. Посредством дейностите за социално-емоционално учене в часовете по Музика и Изобразително изкуство учениците имат възможност да оценяват и обсъждат идеи за обществото, културата и историята, изразени в творби на изкуството.

СЕУ в часовете по изкуствa

2. СЕУ дава възможност на учениците да назовават и изразяват различни чувства и емоции, които изкуството предизвиква у тях, да изразяват себе си и да проявяват индивидуалност посредством творчество.

Asset 105

3. СЕУ стимулира учениците да изследват в дълбочина значими социални проблеми, изразени в творби на изкуството, като едновременно развиват и уменията си за работа в екип.

СЕУ в часовете по изкуствa

1. Посредством дейностите за социално-емоционално учене в часовете по Музика и Изобразително изкуство учениците имат възможност да оценяват и обсъждат идеи за обществото, културата и историята, изразени в творби на изкуството.

СЕУ в часовете по изкуствa

2. СЕУ дава възможност на учениците да назовават и изразяват различни чувства и емоции, които изкуството предизвиква у тях, да изразяват себе си и да проявяват индивидуалност посредством творчество.

Asset 105

3. СЕУ стимулира учениците да изследват в дълбочина значими социални проблеми, изразени в творби на изкуството, като едновременно развиват и уменията си за работа в екип.

СЕУ в часовете по изкуствa

Онлайн обучения за развитие на СЕУ

Стратегии за развитие на СЕУ

СЕУ в часовете по изкуствa

Обсъждане на трудни теми чрез изкуство

Дейността предлага стратегия за обсъждане на по-трудни теми посредством изкуство – картини или фотографии. Социална осъзнатост: учениците разширяват мирогледа си посредством запознаване с различни социални

СЕУ в часовете по изкуствa

Творчески проект “Корица на книга”

Учениците създават корица на книга, която да включва образ и текст. Корицата олицетворява тях самите. Самоосъзнатост: Учениците илюстрират силните си страни, рефлектират върху личностните качества,

Често задавани въпроси

Социално-емоционалното учене е процесът на развитие на социално-емоционални компетенции, т.е. нагласи, убеждения, умения и поведенчески модели, които ни помагат да взимаме правилни решения. 

Системният подход гарантира, че социално-емоционалното учене (СЕУ) е интегрирано в цялостното образователно преживяване на учениците. Повече от единичен урок или дейност, СЕУ се инкорпорира в ключови аспекти, които определят живота и учебния процес на учениците: класни стаи, училища, домове и общности.

  1. Самоосъзнатост
  2. Самоуправление
  3. Социална осъзнатост
  4. Управление на взаимоотношенията
  5. Отговорно взимане на решения

Прочетет повече за тях в статията “Какво представлява социално-емоционалното учене?”

Всеки учител може успешно да включи  социално-емоционалните умения (СЕУ) в учебния процес стига да е готов да работи върху собствените си социално-емоционални компетентности, да търси и прилага доказани добри практики, да наблюдава напредъка и да адаптира на база нуждите на учениците. 

Всеки един учебен час, всяко взаимодействие с учениците в и извън класната стая, проектите, събитията, състезанията са възможност за целенасочено и фокусирано развиване на СЕУ. 

Материалите са подходящи за ученици в прогимназиален и гимназиален етап, но могат да се използват и с по-малки ученици, ако се направят необходимите адаптации.

Намерете още ресурси за социално-емоционалното учене в класната стая

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.