С България в сърцето

Любовта към родината не идва наготово. Тя се възпитава. Избрах тази тема, защото смятам, че е важно учениците да знаят нашите корени и всичко, с което се гордеем – уникална природа, национални герои, забележителности, българския фолклор…”, казва г-жа Калинка Русалова за уроците по родолюбие, които осъществява заедно с ученици и родители през цялата учебна година. Ако и вие възпитавате в учениците си обич към България и търсите интересни идеи, прочетете повече за практиката в следващите редове!

Визитка на практиката

Име: С България в сърцето

За кого е подходяща: начален етап, но може да се адаптира за всички възрасти

Продължителност: през цялата учебна година: месечни проекти, които се провеждат в рамките на два учебни часа всеки ден (общо 128 ч. на година)

Цели:

  • възпитаване и формиране на устойчиво родолюбиво съзнание на учениците и чувство за национална гордост и принадлежност;
  • приобщаване на родителите към училищния живот;
  • по-голяма ангажираност в учебните часове.

Информация за учителя: Калинка Русалова е учител с 20-годишен опит. “Мога да кажа, че професията ме избра. Това е нещо като пъзел – търсим един елемент, който накрая запълва картината на нашия живот”, споделя учителката за професионалното си призвание. Към настоящия момент тя е педагог ГЦОУД в ОУ “Васил Левски”, гр. Пловдив. Преди това е работила в детска градина, където според нея е важно учителят да е още по-голям магьосник. Смята, че този опит много ѝ е помогнал да остане енергична и креативна. Г-жа Русалова също така е обучител на учители към Център за професионално обучение “Информа”. Темата, по която обучава там е “Как да превърнем образователната институция в по-желано място”. Другата ѝ страст са народните танци.

Описание на практиката:

Проектът “С България в сърцето” е поредица от дейности, свързани с обичта към България, които се провеждат след учебните часове. “Целта ми е да използвам максимално пълноценно времето в заниманията по интереси в следобедните часове. Вярвам, че за да съхраним всичко българско, е важно да разказваме за миналото и да предадем знанията си на бъдещите поколения, да посеем и подхраним семенцата на любов към родината.”, обяснява учителката. 

Още през лятната ваканция планирах в детайли конкретни теми и дейности, в които учениците могат да се изявят. В началото на учебната година споделих намеренията си с децата и техните родители. Получих одобрение, подкрепа, желание за участие и така стартирахме. Учениците не веднъж са ме виждали с народна носия в класната стая. Усещали са вълнението ми, когато им говоря за България и мисля, че очакваха да “задълбаем” в детайли темата.”, споделя за подготовката на практиката учителката.

Септември

След като децата и родителите са готови да се впуснат в това приключение, г-жа Русалова ги запознава с месечните предизвикателства. През септември се провежда и първото от тях на тема “Нашите корени”. Учениците се запознават и обсъждат значими дати и събития от историята.

Октомври

Следва дейността “Влез в обувките на национален герой”, като първоначално учителката използва карти със снимки на бележити личности и кратка информация, за да запознае децата с тях. По този начин през целия месец те се подготвят за представянето си за Деня на народните будители. Тогава в урока по родолюбие всеки ученик влиза в ролята на избрания от него национален герой. Има за задача да се дегизира като него, за да може максимално да се доближи до реалния образ, след което да каже няколко факта за личността под формата на гатанка. Останалите ученици се опитват да познаят кой е той и чрез въпроси достигат до правилния отговор. Дори децата, които са болни по време на урока, участват с видео. Накрая всички ученици изпяват известната българска песен “Кой уши байрака”.

С България в сърцетоС България в сърцето

Културни и национални забележителности” е друга дейност, която се осъществява през октомври. Тя представлява виртуална разходка из България, като второкласниците влизат в ролята на екскурзоводи. Те споделят със съучениците си интересни факти за места, които са посетили със своите родители. Децата сами могат да избират как да представят местата – чрез постер, презентация или като покажат в класната стая сувенир от мястото, което са посетили. 

С България в сърцето

Ноември

През ноември темата е “Български празници и обичаи”. Тогава със съдействието на родителите, децата си припомнят позабравени традиции, обичаи и празници като Вяра, Надежда и Любов, Цветница, Богоявление, нестинарски танци, как в миналото са се организирали сватби и др. Учениците търсят информация, създават проекти, а после в час ги представят пред учителката.

С България в сърцето

Декември

Издирване на български автентични песни е дейността, по която учениците работят през декември. Съдействат им най-често бабите и други възрастни хора. Някои родители носят цели книги, други намират информация в интернет, понякога бабите или децата пишат на лист песните, с които ще запознаят класа. Накрая в часовете за занимания по интереси всички деца учат текстовете и пеят с голямо вълнение, дори танцуват хора.

С България в сърцето

Януари

Месец януари е определен за четене на съвременна българска литература за деца, а след това учениците са жури и гласуват за любимите си книги в конкурса “Бисерче вълшебно” – първата в България награда за детски и тийн книги. Второкласниците на ОУ “Васил Левски” печелят и грамота за активни читатели, което радва както самите тях, така и техните родители и г-жа Русалова.

Февруари

За февруари г-жа Русанова е предвидила виртуални срещи с други нейни колеги и читателски клубове, които също гласуват за наградата “Бисерче вълшебно”. Целта е децата да споделят какви книги четат, да ги обсъдят и да се вдъхновят за други интересни четива. 

Ето и кратък списък на предстоящите инициативи по месеци:

  • Март: Български народни мъдрости;
  • Април: национални ястия, кулинарни рецепти, готварство; 
  • Май: български народни танци.

В края на учебната година г-жа Русалова предвижда и анкета за родителите. Очакването ѝ е те да споделят в кои дейности са се включили с най-голямо желание и кои са любимите дейности на децата им. 

Учениците ми се включват активно в дейностите по проекта “С България в сърцето”. Научиха интересни факти за събития, личности, красотите на България. Те не трябва просто да знаят, а да чувстват, да мислят и изказват мнение, да преживяват. Ако познавате добре децата си и ако България е в сърцето ви, няма да срещнете трудности по практиката, а само удовлетворение от дейностите и наслада от преживяванията.”, допълва Калинка Русалова

Защо да опитате тази практика:

  • включвате активно учениците в различни значими инициативи;
  • опознавате по-добре интересите и предпочитанията на всяко дете;
  • развивате у децата качества като организираност, креативност и отговорност.

Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!

Още полезни статии:

Какво научих от съотборниците си?
Работа в екип

Какво научих от съотборниците си?

При представяне на резултатите и своя принос, всеки член на групата трябва да може да каже какво ново и значимо е научил от съотборниците си

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали