Родителски срещи на колела в ОУ “Христо Ботев”, с. Раковица

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Поддържане на тясна връзка и редовен обмен на информация със семействата на учениците.
  • Оказване на подкрепа за трайно приобщаване на ученици в риск от преждевременно отпадане от образователната система.
  • Преодоляване на взаимните негативни предразсъдъци и стереотипи при работа с деца, ученици, учители и родителските общност.
  • Изграждане на взаимно доверие между учители и родители.

Необходими материали:

  • училищен автобус, училищен вестник

ОУ “Христо Ботев”, с. Раковица, община Макреш, област Видин е средищно и защитено основно училище със седмично общежитие, което се намира в полите на Стара планина. В училището се обучават ученици предимно от уязвими групи, от фамилии, които са трайно безработни, необразовани, от ромски произход и то от територията на няколко общини. Често средищните училища се сблъскват с “безсмислени” родителски срещи в класната стая, в които нерядко се случва да седят само учителите и да чакат, а накрая нито един родител да не отбележи присъствие. Албена Василева обаче е от онези директори, за които няма невъзможни неща. Тя знае, че родителите трябва да бъдат активни участници в училищния живот. И ако това не може да стане в класната стая, то тогава може да стане на терен. Така се ражда идеята, която променя изцяло разбирането за родителските срещи – срещите на колела.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Всеки петък, когато след учебните занятия учениците се прибират у дома, директорът, образователният медиатор, учител по график, и възпитателят от общежитието поемат “на колела”. Заедно с всички ученици те потеглят към техните родни места. Срещат се с техните родители, баби, дядовци, братя, сестри и други членове на фамилиите. Срещат се с местните кметове. Родителите чакат училищния автобус на определените спирки и там се случват родителските срещи “на колела”. 

sreshti na kolela roditeli

Преди срещата се планират темите, които ще се обсъждат със семействата:

  • текущи дейности от седмицата, както и тези, които предстоят;
  • поведение и резултати на учениците;
  • храненето на учениците, както и здравна беседа – дали някой е имал нужда от лекар или зъболекар, хигиена (например домашни лекове за въшки);
  • училищен вестник – родителите получават и броеве от училищния вестник, където могат да се запознаят с училищния живот.

Госпожа Албена Василева споделя: “Нашата иновация е мобилността на родителските срещи. Ние не чакаме родителите да дойдат при нас. Ние отиваме при тях на място. При посещенията ни се запознаваме със средата, традициите, нагласите, обичаите, проблемите на семейството. Осъществяваме ефективна обратна връзка. Именно енергията на нашите ”колела” ги прави по-малко уязвими, повече разбрани и самото ни присъствие при тях е знак за уважение и грижа за тях самите и най-вече към техните деца – нашите ученици.”

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

От 13 ученици (общ брой в училището) на 01.01.2024, днес учениците в ОУ “Христо Ботев” са 27. Работата с родителите е вече удоволствие, а не задължение. Работата с АМАЛИПЕ като партньор от НПО сектора е жизненоважна  за училището: “Ние сме една малка, но здрава нишка в мрежата за ускоряване на процеса на интеграция, обхват, задържане, мотивиране и образование.”

sreshti na kolela uchenitsi

Риск, смелост, отговорност и предизвикателство е да излезеш от зоната си на комфорт – личен и професионален, но пътят “на колела” носи удовлетвореност, повишава ангажираността на учителите и родителите, изгражда и укрепва връзката училище-семейство. ”Родителски срещи на колела”, макар и в зародиш, насърчава развитието на ромските момичета и жени за преодоляване на негативните традиционни практики, развива умения за самоорганизация и засилва участието на уязвимите групи в процеса на вземане на решения. Осъществява се междуетнически диалог и всички участници се учат на толерантност. Работи се усилено за намаляване на процента на отпадащи деца, въвеждане на интеркултурно образование, насърчаване на учене през целия живот в ромската общност, както и за повишаване на образователния статус на уязвимите групи.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.