Добрата практика, на която е посветена тази статия, представлява едно на пръв поглед “семпло” занимание – подготвяне на пиеса. Но начинът, по който дейността се реализира в театралната работилничка на ПГАСГ “Арх. Камен Петков” в Пловдив, предоставя на учениците голяма свобода и възможност да развиват редица от уменията на 21. век. Учителката Полина Карлова гласува доверие на своите осмокласници и макар през голяма част от времето те да работят дистанционно, успешно се справят с ролята на сценаристи, режисьори, актьори и архитекти. А един от най-ценните уроци, които научават, е да не се отказват. Да променят посоката на действие, вместо да се отчайват, когато непредвидени обстоятелства налагат промяна в плановете им.
ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА:
Име на практиката: Театрална постановка “Рождество”
Цели:
- Улесняване адаптацията на учениците в 8. клас;
- Трениране на ценни умения като работа в екип, ефективни комуникации, презентационни умения и др.;
- Практическо приложение на теоретични знания и формиране на междупредметни връзки;
- Придобиване на умения за работа по проекти (интерпретиране на задание и указания, разпределение на задачи, работа в поставени срокове, представяне на извършената дейност).
Подходяща е за: ученици в прогимназиален етап
Прилага се: като извънкласна дейност
Необходими материали: канцеларски пособия, глина, дървени материали, бои, видеокамера, фотоапарат
ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА
Ученето чрез преживяване е особено популярен съвременен метод на преподаване, при който теоретичните знания се трансформират в лични преживявания. Това благоприятства разбирането на учебния материал в дълбочина и по-лесното му усвояване. А ако преживяването съчетава забавление и знания от няколко различни предмета, имаме истински успешна формула.
Именно на тази идея залага учителката Полина Карлова, когато предлага на своите ученици като извънкласна дейност да посещават театрална работилница. Ситуацията около постъпването им в новия 8 “Б” клас в ПГАСГ “Арх. Камен Петков” през учебната 2021-2022 г. е далеч от идеална. Освен че в България все още е обявена пандемична обстановка и се редуват присъствено и онлайн обучение, поради належащ ремонт още в първия учебен ден гимназията е преместена в сградата на друго училище. Тези обстоятелства затрудняват адаптацията на децата към новия им клас и възпрепятстват лесното формиране на познанства и приятелства. Г-жа Карлова се надява театралната работилница да помогне на осмокласниците да се откъснат от проблемите и да се фокусират върху нещо приятно.
Първоначалната идея е театралната работиничка да подготви пиеса на тема “Рождество” за тържеството по случай предстоящите коледни празници. Г-жа Карлова преподава български език и литература и вижда добра възможност да задълбочи знанията на децата за Библията, която се изучава в 8. клас, както и да ги запознае с българските народни обичаи, свързани с този християнски празник.
Рязък завой
За съжаление тържеството е отменено поради несигурността около пандемичната обстановка и честото преминаване към онлайн обучение.
Учениците вече са вложили много труд, енергия и желание в пиесата и това е един от “критичните моменти” в процеса. Разочарованието, фрустрацията и чувството на неудовлетвореност от нереализираните очаквания са една нормалната реакция при тези обстоятелства, но г-жа Карлова иска да развие в децата способността да продължават напред и да не се примиряват лесно.
Учителката говори с класа за това, че успешните хора умеят ловко да променят посоката и да се адаптират към нови обстоятелства, когато се налага, да търсят нови възможности и начини да използват ситуацията. Осмокласниците и тяхната класна ръководителка започват да обмислят различни варианти как да използват това, което вече са направили, когато попадат на информация за международно състезание под надслов “Роди се дете, Син ни се даде”, провеждано от детско списание “Щъркел”. Това е идеалната възможност и те решават да се включат в конкурса.
Обновено задание
Освен с пиеса, осмокласниците се включват в конкурса и с проект за категорията “Приказка в кутия”. За целта учениците трябва да “поберат” темата “Рождество” в кутия с предварително зададени размери. Децата са много мотивирани и макар да не могат физически да бъдат заедно, започват усърдна работа – всеки сам вкъщи.
Подготвят пиесата си цялостно: от написването на сценария, през ръчната изработка на декори, до изпълнението на постановката пред камера. Задачите са разпределени според силните страни на учениците.
Създаването на декорите е както най-интересната, така и най-предизвикателната стъпка за учениците. Осмокласниците в ПГАСГ са бъдещи архитекти и виждат проектирането и измайсторяването на всеки елемент от декорите и от кутията като подготовка за професионалната си реализация. Един от най-впечатляващите елементи е къщичката от дърво, изработена от Милен Мирчев.
Дистанционната работа е стрес-тест за комуникационните умения на осмокласниците: всеки работи самостоятелно по своя елемент и е нужно ясно да го опише на останалите, за да може при сглобяването на финалния продукт всичко “да си дойде на мястото”. В този етап от работата има голяма нужда от правилно управление на емоциите – едни са удовлетворени от свършеното, други са разочаровани от напредъка си и притеснени от наближаващия срок, но трябва да намерят сили да продължат напред в името на общата цел. Родителите са съпричастни с децата си и им помагат в подготовката, доколкото могат.
В един декемврийски ден клубът се събира в училище, за да сглоби финалните продукти и да “окомплектова” участието си в конкурса. Учениците сами избират най-подходящите места в близкия парк, където заснемат творбите си.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ
Практиката, която г-жа Карлова споделя, е добър пример за проектно базирано обучение, чрез което се разиват редица умения и се формират междупредметни връзки. Обучението по литература се съчетава с техническа подготовка за професионалното обучение на децата, работи се за комуникативни умения, емоционална интелигентност, креативност и др. Не на последно място, в учениците се възпитават християнски ценности. Неусетно и почти на игра те се запознават и с българските обичаи, свързани с един от най-светлите ни празници.
Освен всичко друго, работата в театралната работилница носи на децата много позитивни емоции и удовлетворение от постигнатото. Важна е и високата оценка, която получават – от училищната общност, но и от журито в конкурса: децата от 8 “Б” клас на ПГАСГ “Арх. Камен Петков”, гр. Пловдив печелят голямата награда в две категории – “Драматургия” и “Приказка в кутия”.
Практиката е селектирана в инициативата ”Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.