Целенасоченото търсене на помощ от други лица (учители, родители, съученици, приятели и т.н.) или други източници (например интернет, допълнителна литература) е от ключово значение за саморегулирането и може да улесни значително постигането на желаните цели, свързани с ученето. Сред когнитивните психолози съществува консенсус, че търсенето на помощ може да се счита за форма на поведенческа или социална саморегулация, която е неизменна част от набора от инструменти, активно използвани от когнитивно, поведенчески и емоционално ангажираните ученици. Резултатите от изследване на елементите на саморегулираното учене и ангажираността на българските ученици също показват значителна корелация между използването на стратегии за търсене на помощ от страна на учениците и тяхната когнитивна, поведенческа и емоционална ангажираност. Търсенето на помощ е сравнително сложен процес, който включва не само вербалното искане на помощ. Моделите на търсене на помощ в процеса на саморегулация включват вземането на решения и предприемането на стъпки, които могат да бъдат обобщени в осем основни фази.
Съществуват много емпирични доказателства, че учениците, които най-много се нуждаят от помощ, са най-малко склонни да я потърсят. От гледна точка на педагогическите практики са важни две интерпретации на този феномен. Първо, учениците, които най-много се нуждаят от помощ в академичен аспект, често са твърде обезкуражени, за да се възползват от наличната помощ и смятат, че тя няма да промени нищо. Второ, част от тези ученици се чувстват твърде застрашени да покажат мащаба на затрудненията, които изпитват (особено при наличие на висококонкурентна среда в класната стая).
Как да интегрираме в часовете?
1. Помагайте на учениците да анализират задачите и да осъзнаят къде могат да се справят сами и къде имат нужда от помощ.
Калибрирането на нуждата от помощ е от съществено значение, когато учениците се затрудняват с усвояването на учебния материал и/или изпълнението на учебните задачи, или получават резултати, които са по-ниски от желаните. Изясняването на целите/задачите, последвано от конкретни примери, може да помогне на учениците да определят какво знаят и какво не знаят. Обсъждайте ползата от търсенето на помощ и къде могат да получат нужната помощ.
2. Създайте учебна среда, благоприятна за търсене на помощ.
Търсенето на помощ се влияе значително от контекста, в който се осъществява учебния процес и от общите възприятия на учениците за учебната среда в техните класове. Целенасочено отделяйте учебно време за учебни преживявания, които предоставят на учениците (а) възможности да променят своите убеждения относно нуждата и ползата от търсене на помощ и (б) да развият необходимите компетентности за търсене на помощ, докато работят по конкретни задачи. Например можете целенасочено да приканвате учениците да обсъждат убежденията си относно търсенето на помощ, като използват ролеви игри с връстници или като сами моделират и демонстрират различни процеси на търсене на помощ. Често използвана техника за подпомагане на търсенето на помощ е т.нар. „споделяне по двойки“, при която учителят организира класа по двойки, като всеки от учениците целенасочено формулира нуждите си и иска помощ от другия ученик при изпълнението на определена задача.
3. Насърчавайте учениците да задават въпроси и отделяйте достатъчно време, за да им отговорите.
Търсенето на помощ от страна на учениците често се осъществява под формата на въпроси, въпреки че това невинаги е ясно различимо, защото учениците задават въпроси и по други причини. Обръщайте особено внимание на учениците, които не задават въпроси. Незадаването на въпроси може да означава, че тези ученици:
- разбират добре материала и нямат нужност да питат;
- разбират много малко и имат нужда да питат, но не могат да формулират разумен въпрос;
- не разбират достатъчно, могат да формулират въпрос, но се притесняват да питат или възприемат преподавателя като неотзивчив. Имайте предвид, че учениците, които възприемат своите учители като подкрепящи и стимулиращи техните въпроси, са по-склонни да формулират въпроси, по-малко се притесняват и изпитват по-малко колебания, и следователно са по-склонни да задават въпроси и търсят помощ, когато е необходимо.
4. Давайте положителна обратна връзка на учениците, които преодоляват затрудненията като търсят помощ по адаптивен начин.
Избягвайте да окуражавате учениците да упорстват сами, когато се затрудняват да изпълнят учебната задача.
5. Насърчавайте учениците да си помагат взаимно.
Как изглежда един час посветен на умението?
-
Въведение (5 минути):
-
- Започнете с кратко обяснение за темата на часа: “Умения за търсене на помощ”.
- Пример: “Днес ще говорим за важните умения, които ви помагат да разберете кога и как да търсите помощ, когато се сблъскате със затруднения в ученето или в живота.”
-
Дискусия и примери (10 минути):
- Използвайте примери от реални ситуации, с които учениците са се сблъсквали или може да се сблъскат.
- Пример: “Може ли някой да сподели ситуация, в която се нуждаеше от помощ, но не я потърси?”
-
Ролева игра (10 минути):
- Предоставете сценарии за различни ситуации, като поискате от учениците да играят различни роли.
- Пример: “Представете си, че сте в група за учебна работа и имате различни мнения за това как да решите задачата. Как ще поискате помощ от другите членове на групата?”
-
Упражнение за търсене на помощ (10 минути):
- Дайте на учениците учебна задача или проблем, за който трябва да търсят помощ.
- Пример: “Разгледайте тази математическа задача и опитайте да я решите. Ако се нуждаете от помощ, моля, попитайте ме или другите ученици.”
-
Заключение (5 минути):
- Подчертайте важността на уменията за търсене на помощ и насърчете учениците да ги практикуват.
- Пример: “Днес научихме как да търсим помощ, когато ни е необходима. Запомнете, че е важно да бъдете отворени за помощ и да я търсите активно, когато се нуждаете от нея.
Допълнителни насоки за учителите:
- Бъдете подкрепящи и стимулиращи към учениците по време на дискусията и ролевата игра.
- Активно включвайте учениците, като задавате въпроси и стимулирате дискусията.
- Подкрепете сътрудничеството и взаимопомощта между учениците по време на упражнението.
- Бъдете готови да отговорите на въпроси и да предоставите помощ на учениците, когато те я поискат по време на упражнението.
Този подход съчетава активни дейности, реални примери и преки насоки за учителите, за да създаде ефективна и ангажираща учебна среда за развитие на уменията за търсене на помощ.
За какво да внимаваме:
При провеждането на час по умения за търсене на помощ, вниманието трябва да бъде насочено към няколко ключови аспекта, които ще осигурят ефективност и успешно усвояване на уменията от страна на учениците:
- Ангажираност и участие: Уверете се, че всички ученици са ангажирани и участват активно в дискусиите, ролевите игри и упражненията. Подкрепете всеки ученик да споделя мнението си и да участва в дейностите.
- Реални ситуации и примери: Използвайте реални сценарии и примери, които са релевантни за учениците и които ще ги подготвят за реални животни ситуации, в които могат да се нуждаят от помощ.
- Създаване на сигурна среда: Уверете се, че учениците се чувстват комфортно да задават въпроси и да изразяват нуждата си от помощ без страх от осъждане или изместване.
- Подкрепа и обратна връзка: Отделете време да предоставите подкрепа и обратна връзка на учениците по време на дискусиите и упражненията. Поощрете положителното усилие и прогрес и предложете конструктивна критика, където е необходимо.
- Индивидуално внимание: Внимавайте да отделяте време за индивидуално внимание и подкрепа на учениците, които се нуждаят от допълнителна помощ или пояснения. Бъдете готови да помогнете на всеки ученик в разбирането и прилагането на уменията за търсене на помощ.
Със съчетание на тези аспекти и активно участие от страна на учителя, часът по умения за търсене на помощ може да бъде изключително полезен и стимулиращ за развитието на учениците.
Тази статия е базирана на разработки в наръчника “Нагласи за развитие” с автор Асенка Христова, Институт за изследвания в образованието. Наръчникът е създаден по програма „Учим заедно” на фондация „Заедно в час” и реализиран с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България”, с цел преодоляване на образователните трудности, причинени от пандемията.