Практика за края на учебната година: Татуировка за смисъла в живота (за гимназиален етап)

Последните дни в края на учебната година могат да се превърнат в истинско предизвикателство за учителите и учениците. Когато сме приключили с изходящите тестове и контролни, може да срещнем сериозна съпротива за съдействие от страна на децата, опитвайки се да обобщаваме и упражняваме предметното знание.

Това време е особено подходящо за провеждане на СЕК уроци, посредством които да ангажираме децата и да успеем да вмъкнем и някои академични елементи. 

В следващите редове ще споделим дейност за последните часове на учебната година, която ангажира лично децата, кара ги да се замислят за своите ценности и цели, и може да е полезна за упражняване на предметното знание по английски и български език, литература, философия, а защо не и по други предмети. 

Планиране:

  • Кога да използвате тази практика?
    • Практиката може да се използва по всяко време през учебната година, но е много подходяща за часовете в края ѝ
  • Цели по предметно знание:
    • децата се упражняват в създаването на смислово свързан текст на български или на английски език
  • Цели по умения:
    • децата се учат осъзнато да осмислят своите ценности, цели и смисъл в живота 
  • Материали: 

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Практика за края на учебната година: Татуировка за смисъла в живота (за гимназиален етап)

Как да го направите? 

Преди да започнете:

  • Направете рефлексия преди да раздадете материалите, като зададете на децата въпроса:

Ако ще създавате татуировка за онова, което има най-голямо значение за вас в живота, как ще изглежда тя? 

  • Обсъдете значението на думите “ценности”, “смисъл” и “цел”. За часа по английски език може да използвате това видео
  • Споделете с учениците целта и посланието на задачата:

“Когато си правите татуировка, трябва много внимателно да изберете дизайна. Тази рисунка ще остане върху тялото ви завинаги. Представете си татуировката, която символизира нещата, които имат най-голямо значение за вас. Бихте искали вашата татуировка да ви напомня ежедневно за това какво е вашето предназначение в света. Бихте искали тя да е символ на следата, която ще оставите след себе си.” 

  • Поканете учениците да затворят очи или да фокусират погледа си върху точка на пода и им кажете:

“Представете си човека, който се надявате да станете и нещата, които са от най-голямо значение за вас. Сега си представете как би изглеждала татуировката, която символизира нещата, които визуализирахте.”

Същинска част: 

  • Оставете децата да попълнят работните листове самостоятелно. 
  • Когато учениците приключат своята работа, поканете ги да споделят рисунката и своите размишления по двойки или пред целия клас.

Затваряне: 

  • Нека учениците помислят дали това упражнение е потвърдило личното им усещане за смисъл в живота. Ако не са сигурни каква е тяхната житейска мисия, то нека си отговорят на въпроса дали упражнението все пак им е помогнало да се доближат до усещането каква би могла да бъде тяхната цел. 

Какво казва науката?

Изследване сред 2 000 румънски юноши доказва, че осъзнаването на смисъла в живота повишава нивата на психо-емоционален баланс, както и предпазва тийнейджърите от рисково поведение, като употреба на алкохол и наркотици, ранна сексуална активност, както и нездравословни хранителни навици. 

Защо е важно? 

Да знаеш какво е предназначението ти в света означава животът ти да има смисъл и значение. Отношения с другите, духовност, постигане на целите, определяне на ценности (да се ангажираме с нещо по-голямо от нас самите), могат да допринесат за по-осъзнатото възприемане на нашата личност. Главната цел, която ни дава смисъл и вдъхновение в живота, както и откриването на ценностите, които се превръщат в ръководни принципи за нас, водят до безброй здравословни и психологически ползи.

Знанието за това къде човек открива смисъла на живота си, може да даде насока за това как той да използва своите дарби и таланти, за да даде своя позитивен принос на света (да изпълни своята цел и предназначение). 

Давайки на учениците възможност да разсъждават върху целта на живота си и неговият смисъл и предназначение, ги насочваме към сътворението на вълнуващи и пълноценни животи. 

Ако тази практика ви е харесала, може да се запознаете и с останалите ни предложения за края на учебната година:

Още полезни статии:

Приобщаващо образование

Хиперактивни деца

Тичане из стаята, съпроводено с крясъци и разрушително поведение, бутане на чинове и стени, агресия и автоагресия, летящи учебни помагала, раници и кош за боклук,

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали