Практика за края на учебната година: Откриване на личните ценности (за прогимназиален и гимназиален етап)

Да се учи през първия летен месец може да е много демотивиращо за учениците от гимназиален и прогимназиален етап. Началото на лятото е време, в което децата се настройват все повече за забавления и не са мотивирани да упражняват предметно знание, особено след като са минали през НВО изпити и класните работи по предметите са зад гърба им. 

Когато търсим как да ги ангажираме, е добре да помислим за личните им интереси и да им предложим дейности, свързани със собственото им развитие в реалния живот след училище. 

Един пример за такава дейност е упражнението за откриване на личните ценности, който споделяме в тази статия.

Описание на практиката:

Учениците подреждат по важност твърдения, свързани с личните им ценности, и след това разсъждават върху онези, които означават най-много за тях. 

Подготовка и планиране: 

  • Кога да използвате тази практика?
    • По всяко време на учебната година, особено в края ѝ
  • Времетраене:
    • 30-45 минути
  • Материали:
  • Урочни цели:
    • Учениците подреждат списък с ценности по реда на тяхната значимост за тях;
    • Учениците разсъждават върху това как техните ценности влияят на живота им и на плановете им за бъдещето;
    • Учениците подобряват уменията си за писане на есе.
  • Цели по развиване на социално-емоционални компетентности: 
    • Развиване на самоосъзнатост;
    • Развиване на умение за отговорно вземане на решения. 

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Практика за края на учебната година: Откриване на личните ценности (за прогимназиален и гимназиален етап)

Инструкции:

Преди да започнете: 

Нека учениците ви отделят няколко минути за размисъл върху ценностите, изброени в работния лист, и да помислят кои три от тях са водещи в живота им и защо. По какъв начин влияят на начина им на живот и на бъдещите им планове? 

Същинската дейност:

  • Споделете с учениците, че тази дейност ще им помогне да си отговорят на следните важни въпроси:
    • Какво трябва да правя с живота си?
    • Какво ми дава смисъл в живота?
    • По какъв начин искам да допринеса за добруването на света?

С други думи, тази задача ще им помогне да определят или да започнат да откриват и осъзнават каква е главната цел в техния живот. 

  • След това кажете на учениците: 

“Да имаш усещането за цел означава да си отдаден на нещо, което има голямо значение за теб, но също така се отнася и допринася за нещо, което е по-значимо от теб самия. По какъв начин ти би искал да оставиш следа в света и да го направиш по-добро място? По какъв начин искаш да придадеш важност и значение на живота си?“

  • В часовете по английски език, може да предложите това видео.
  • Разделете учениците по двойки или в малки групи и ги помолете да помислят и да запишат примери за двама или трима души – техни приятели, известни исторически личности, както и известни личности от съвремието, за които могат да кажат, че имат цел в живота, която преследват. Нека след това да споделят с класа записките си. 
  • Продължете дейността със следните обяснения и напътствия към учениците: 

Личните ви ценности са основата на смисъла на вашия живот. Нещата, в които вярвате и дълбоко цените, е най-вероятно да оформят целите, които ще ви отведат до предназначението на живота ви. Като запазите тази мисъл в главата си, в рамките на няколко минути, попълнете работния лист, в който трябва да подредите по важност, според личните си виждания, списък с ценности.

  • Дайте на всеки ученик отделен работен лист на български или на английски език и им поставете условие всеки да ги попълни самостоятелно. 
  • След като учениците приключат с подредбата на ценностите по важност, ги насочете към втората част на работния лист, където трябва да напишат отговори на въпросите:
    • Защо точно тези ценности са толкова важни за теб.
    • Какво казват те за човека, който си ти?
    • По какъв начин влияят на живота ти в ежедневието?
    • По какъв начин се свързват с твоите дългосрочни планове?
    • Имат ли влияние върху пътя, по който вървиш? Ако да, как? Ако не- защо не? 
  • Дайте възможност на децата да споделят написаното по двойки или пред целия клас.

Затваряне: 

  • Помолете учениците да помислят дали това упражнение е потвърдило личното им усещане за цел и смисъл в живота, а ако не са съвсем сигурни каква е личната им цел, то дали упражнението им е помогнало да се доближат до усещането каква би могла да бъде тя. 

Какво казва науката? 

Изследвания сред 12 000 души, родени през седемдесетте години в Обединеното кралство, откриват, че ценностите, които юношите са вярвали, че ще бъдат важни за тях в бъдеще, са се превърнали в определящи за тяхното поведение и роли като възрастни. 

Например човек да цени семейството си, предполага брак и поява на деца в бъдеще, но не и работа на пълен работен ден, вероятно поради специфичните нужди при отглеждането на деца. Почитането на граждански ценности предполага активна гражданска позиция в бъдеще, но не и отглеждане на деца. Авторите предполагат, че тази група може да е решила да отложи раждането на деца или може би е избрала въобще да не създава деца, за да посвети повече време на по-мащабни граждански каузи.

Защо е важно?

Когато дадете възможност на учениците да определят приоритетните за тях ценности, това ще им помогне да си представят живота си като възрастни. Така ще придобият усещане за за смисъл и предназначение в живота си и ще могат по-лесно да си поставят цели, които да ги водят по пътя на най-големите им мечти.

Ако тази практика ви е харесала, може да се запознаете и с останалите ни предложения за края на учебната година:

Още полезни статии:

Интерактивни методи на обучение

7 алтернативни климатични схващания, които често чуваме в класната стая

Времето е една от темите, които често обсъждаме. Климатичните условия, до голяма степен, определят ежедневните ни дейности, влияят върху производството на хранителните суровини и упражняването

Новини

Специалист “Образователни ресурси за социално-емоционално обучение”

Позицията е на граждански договор с възможност за съвместяване с други работни ангажименти Специалистът “Образователни материали за социално-емоционално учене” ще работи съвместно с екип експерти

Начален етап (1 - 2 клас)

Добрина или задължение? Как една шарена кутия помага на първокласници от Благоевград да разберат разликата

Домът на Невсе Даргутева е пълен с картички, които децата от първи клас са направили  за нея. Вече пета година тя работи в целодневна организация

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали