Да се учи през първия летен месец може да е много демотивиращо за учениците от гимназиален и прогимназиален етап. Началото на лятото е време, в което децата се настройват все повече за забавления и не са мотивирани да упражняват предметно знание, особено след като са минали през НВО изпити и класните работи по предметите са зад гърба им.
Когато търсим как да ги ангажираме, е добре да помислим за личните им интереси и да им предложим дейности, свързани със собственото им развитие в реалния живот след училище.
Един пример за такава дейност е упражнението за откриване на личните ценности, който споделяме в тази статия.
Описание на практиката:
Учениците подреждат по важност твърдения, свързани с личните им ценности, и след това разсъждават върху онези, които означават най-много за тях.
Подготовка и планиране:
- Кога да използвате тази практика?
- По всяко време на учебната година, особено в края ѝ
- Времетраене:
- 30-45 минути
- Материали:
- Работен лист на английски език;
- Работен лист: откриване на личните ценности;
- Материали за писане.
- Урочни цели:
- Учениците подреждат списък с ценности по реда на тяхната значимост за тях;
- Учениците разсъждават върху това как техните ценности влияят на живота им и на плановете им за бъдещето;
- Учениците подобряват уменията си за писане на есе.
- Цели по развиване на социално-емоционални компетентности:
- Развиване на самоосъзнатост;
- Развиване на умение за отговорно вземане на решения.
Инструкции:
Преди да започнете:
Нека учениците ви отделят няколко минути за размисъл върху ценностите, изброени в работния лист, и да помислят кои три от тях са водещи в живота им и защо. По какъв начин влияят на начина им на живот и на бъдещите им планове?
Същинската дейност:
- Споделете с учениците, че тази дейност ще им помогне да си отговорят на следните важни въпроси:
-
- Какво трябва да правя с живота си?
- Какво ми дава смисъл в живота?
- По какъв начин искам да допринеса за добруването на света?
С други думи, тази задача ще им помогне да определят или да започнат да откриват и осъзнават каква е главната цел в техния живот.
- След това кажете на учениците:
“Да имаш усещането за цел означава да си отдаден на нещо, което има голямо значение за теб, но също така се отнася и допринася за нещо, което е по-значимо от теб самия. По какъв начин ти би искал да оставиш следа в света и да го направиш по-добро място? По какъв начин искаш да придадеш важност и значение на живота си?“
- В часовете по английски език, може да предложите това видео.
- Разделете учениците по двойки или в малки групи и ги помолете да помислят и да запишат примери за двама или трима души – техни приятели, известни исторически личности, както и известни личности от съвремието, за които могат да кажат, че имат цел в живота, която преследват. Нека след това да споделят с класа записките си.
- Продължете дейността със следните обяснения и напътствия към учениците:
“Личните ви ценности са основата на смисъла на вашия живот. Нещата, в които вярвате и дълбоко цените, е най-вероятно да оформят целите, които ще ви отведат до предназначението на живота ви. Като запазите тази мисъл в главата си, в рамките на няколко минути, попълнете работния лист, в който трябва да подредите по важност, според личните си виждания, списък с ценности.
- Дайте на всеки ученик отделен работен лист на български или на английски език и им поставете условие всеки да ги попълни самостоятелно.
- След като учениците приключат с подредбата на ценностите по важност, ги насочете към втората част на работния лист, където трябва да напишат отговори на въпросите:
- Защо точно тези ценности са толкова важни за теб.
- Какво казват те за човека, който си ти?
- По какъв начин влияят на живота ти в ежедневието?
- По какъв начин се свързват с твоите дългосрочни планове?
- Имат ли влияние върху пътя, по който вървиш? Ако да, как? Ако не- защо не?
- Дайте възможност на децата да споделят написаното по двойки или пред целия клас.
Затваряне:
- Помолете учениците да помислят дали това упражнение е потвърдило личното им усещане за цел и смисъл в живота, а ако не са съвсем сигурни каква е личната им цел, то дали упражнението им е помогнало да се доближат до усещането каква би могла да бъде тя.
Какво казва науката?
Изследвания сред 12 000 души, родени през седемдесетте години в Обединеното кралство, откриват, че ценностите, които юношите са вярвали, че ще бъдат важни за тях в бъдеще, са се превърнали в определящи за тяхното поведение и роли като възрастни.
Например човек да цени семейството си, предполага брак и поява на деца в бъдеще, но не и работа на пълен работен ден, вероятно поради специфичните нужди при отглеждането на деца. Почитането на граждански ценности предполага активна гражданска позиция в бъдеще, но не и отглеждане на деца. Авторите предполагат, че тази група може да е решила да отложи раждането на деца или може би е избрала въобще да не създава деца, за да посвети повече време на по-мащабни граждански каузи.
Защо е важно?
Когато дадете възможност на учениците да определят приоритетните за тях ценности, това ще им помогне да си представят живота си като възрастни. Така ще придобият усещане за за смисъл и предназначение в живота си и ще могат по-лесно да си поставят цели, които да ги водят по пътя на най-големите им мечти.
Ако тази практика ви е харесала, може да се запознаете и с останалите ни предложения за края на учебната година: