Практични часове по география с дигитални платформи – следене на трафик – Част 1 

Когато завършвах училище преди повече от 15 години, активно започваше да се говори за глобализацията и за това колко натоварен ще стане трафикът във въздуха и в морето. Това вече е факт (при това не от скоро), който може да установим с един бърз поглед към небето и стоките, които получаваме в рамките на броени дни от различни краища на света. За нашите ученици да си поръчат нещо от Китай е в реда на нещата, както и възможността сами да проследят пратката си. Да отидем на екскурзия в чужбина със семейството също е нещо нормално, защото самолетните билети са достъпни и полетът от и до България вече не е космическа сума. 

Безплатните платформи като Flightradar24 и MarineTraffic могат да се използват и за учебна цел, освен за проследяване на полети или кораби. В тази статия ще ви подскажем идея за проект по география и икономика, като разясним и някои от основните функции на двете дигитални ресурса. 

Как работи радарът за въздушен транспорт?

Практични часове по география с дигитални платформи - следене на трафик - Част 1 

В менюто в лявата част на платформата са описани различните видове апарати, които се намират във въздушното пространство – освен самолети се отчитат радари, сателити и други. Платформата показва движението на апаратите в реално време – за да събудите интереса на децата, разместете малко картата из целия свят и обсъдете. Какво превозваме със самолетите? Защо над Северна Америка има повече полети, отколкото над Русия? Какво е значението на вътрешните полети за бизнеса? 

Провокирайте класа да търси причини за толкова натовареното въздушно пространство над земята – в реално време се виждат повече от 17 хиляди летателни апарата в небето, като 15 хиляди от тях са самолети. 

Практични часове по география с дигитални платформи - следене на трафик - Част 1 

Дайте предложение за друга дискусия – имат ли връзка древните търговски сухоземни пътища, например Пътят на коприната, с тази карта на самолетни маршрути, минаващи от Европа за Югоизточна Азия? Променил ли се е начинът на търгуване на държавите през годините и особено сега с достъпността на онлайн пазаруването?

Практични часове по география с дигитални платформи - следене на трафик - Част 1 

Да разгледаме и морския транспорт. Този вид транспорт има дори още по-гъста мрежа в сравнение с въздушния: повече от 307 хиляди плавателни съда порят вълните в морета, океани и реки, като много малка част от тях се използват за превоз на хора.

Практични часове по география с дигитални платформи - следене на трафик - Част 1 

Повечето от данните в платформата се получават от сателит и при клик на някое от малките фигурки можете да видите детайл за плавателния съд – какъв е маршрутът му, на коя компания е, на каква дълбочина плава, както и да намерите снимка на самия плавателен съд:

Практични часове по география с дигитални платформи - следене на трафик - Част 1 

Дискутирайте с учениците си кои от стоките, които използват всеки ден, се доставят с кораби? От къде? Обсъдете различните междуконтинентални маршрути, за да откриете така наречените морски коридори. Разгледайте и река Дунав – вижте детайли за плавателните съдове, които плават по реката. 

Проект “Как доставяме?”

1. Изберете компании, произвеждащи плодове и зеленчуци, коли, дрехи, техника от всякакъв вид, храна и др. Нека това са компании от различни краища на света – от Европа, от Азия, Южна Америка и т.н.

2. Разделете класа по отбори и в купа или на купчина листчета, напишете имената на компаниите. Всеки отбор трябва да изтегли едно листче. 

3. Покажете на учениците си как работят двете платформи и им обяснете принципа на появяване на самолетите и плавателните съдове на картите, като използвате насоките, които показахме по-нагоре в статията.

4. Идва време да запретнем ръкави – възложете на учениците да проучат какви са маршрутите за доставка на тази компания до различни краища на света и да начертаят карта.

Поставете задачи:

  • да опитат да изчислят какво количество продукция могат да пренесат с един курс, като хипотетично определят пазарна цена на продукта, стойност на производството на продукта, дължина на маршрута, стойността на превоза до различните страни, както и вместимостта на превозното средство; 
  • да изчислят за колко време ще се извърши превоза до България. Какво ще се случи, ако има забавяне – със стоката и с печалбата на компанията? Как според екипа това ще се отрази на крайния потребител?
  • да направят списък с държави, до които компанията доставя. В каква посока компанията може да разрастне бизнеса си? Ще бъде ли печелившо за нея?

5. Представяне – оставете тази част от проекта на въображението на учениците си. Нека те сами определят в какъв формат да споделят събраната информация.

6. Мотивирайте учениците си да се свържат с хора, които работят в тези компании и да ги разпитат за отговорностите на работните им позиции. 

Какви са ключовите ползи от този проект? 

Учениците ще проучат и използват две нови платформи и ще видят реално приложение на географията. Ще се доближат до нейния икономическия характер и ще се замислят за това как се търгуват стоки в наши дни.

Освен голяма част от материала по география, изучаван за периода 5-7. клас, роектът може чудесно да свърже няколко учебни дисциплини и да затвърди междупредметните връски (между география и икономика, информационни технологии, история и цивилизации, математика, английски език и др.). Учениците ще усвоят умения за водене на дискусия по актуални теми, близки до тяхното ежедневие и не на последно място – ще задълбочат познанията си за света, който ни заобикаля. 

Още полезни статии:

Ученическо самоуправление
Гражданска активност

Ученическо самоуправление

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците изпълняват правата и задълженията си. 12-18 години Около 1 астрономически час В зависимост от

5 К (кой, какво, къде, кога и как)
Креативност

5 К (кой, какво, къде, кога и как)

След като учениците разполагат с няколко различни източника на информация по темата, дайте им бял лист. Всеки ученик трябва да обобщи петте К от всеки

Един въпрос, много отговори
Критично и аналитично мислене

Един въпрос, много отговори

Тази стратегия е възможност за учениците да приложат своята креативност в контекста на критическото мислене. Задайте отворен въпрос на учениците в началото на часа и

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.