Строители на изречения - как да пишем правилно сложни изречения?
Раздел
Изречения по състав
Времетраене
7 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават подлога като главна част на изречението;
- разпознават сказуемото като основа на изречението;
- познават простото изречение като вид изречение по състав;
- разграничават просто от сложно изречение;
- ориентират се за простото изречение в състава на сложно по броя на сказуемите;
- преобразуват простите изречения в сложни и обратно;
- отделят със запетая простите изречения в състава на сложното изречение;
- използват различни словоредни варианти в зависимост от целта на изказването.
Цели по умения:
Учениците:
- работят ефективно в екип, като планират и създават общ продукт;
- изразяват мислите си ясно и логично в писмена форма;
- прилагат критично мислене при откриване и коригиране на грешки;
- вземат решения при избор на подходящ словоред и структура;
- самооценяват приноса си и осмислят напредъка си в края на проекта.
Изследователски въпрос:
Какво ще се случи, ако премахнем пунктуацията в сложното изречение?
Краен продукт:
Дигитална книга за простите и сложните изречения с правила, примери, езикови задачи и авторски текстове
Необходими материали:
- презентация за играта “Коя е липсващата дума?”
- работен лист “Открий подлога и сказумото”
- пространство за представяне (пред дъската или в кръг)
- листчета с разбъркани думи
- работен лист „Таблица на майстора“
- флипчарт листове
- работен лист “Открий липсващата дума!”
- тетрадки за записване
- работен лист “Словореден пъзел”
- работен лист “Бинго: чуй, улови и подреди!”
- дигитални устройства с достъп до Canva
- малки листчета за записване на идеи
- цветни моливи
- проектор или интерактивна дъска
- таймер
- карта за саморефлексия
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.