Мисия: Отключи кода на правилните думи!
Раздел
Изговор и правопис на звукове и думи в българския език
Времетраене
7 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават твърди и меки съгласни звукове;
- познават начини за отбелязване на меки съгласни звукове;
- изговарят книжовно меки съгласни;
- изговарят книжовно думите без ударение;
- пишат отделно думите без свое ударение (кратки местоименни форми, частици, предлози, съюзи).
Цели по умения:
Учениците:
- анализират езикови явления чрез наблюдение и класификация;
- работят в екип и предлагат решения за езикови предизвикателства;
- създават творчески дигитален продукт, прилагайки езиковите си знания;
- развиват умения за самооценка и езиково самоусъвършенстване.
Изследователски въпрос:
Защо е важно да разпознаваме и овладяваме трудните правописни и звукови модели в българския език?
Краен продукт:
Дигитален комикс, създаден от учениците, в който те представят своето езиково приключение като „шифровчици на думи“. Комиксът включва истории с герои, които преодоляват езикови препятствия, свързани с труден правопис и книжовен изговор.
Необходими материали:
- плик със „съобщение“ от Езиковата планета
- съобщение от Централата на думите: „Помощ! Съгласните се объркали – не знаят кои са меки и кои – твърди. Езиковите шифровчици трябва да ги подредят по звук!“
- таблица за определяне меки и твърди съгласни звукове
- работен лист “Ю и Я – двойни агенти в думите”
- зелени и червени листчета
- списък с думи: юнак, пюре, ръце, медец, люлка, синьо, конче
- таблица за попълване (дума – правилна/неправилна – защо – коя буква влияе)
- тетрадки за записване
- химикалки
- флипчарт листове
- маркери
- работен лист “Открий скритата дума и попълни”
- цветни моливи
- кутия с думи на листчета (например: „изкуство“, „честно“, „радостно“, „достойнство“)
- работен лист “Трудните” съгласни звукове
- моливи
- текст за прочит
- флипчарт лист за записване на думи с ударение за правилен изговор
- кошничка или плик с 30 цветни листчета с неправилно слети изрази
- бяла дъска или флипчарт лист за всеки отбор
- цветен маркер, лента или предмет за предаване на щафета
- табло или плакат с примери на правилно изписани думи без ударение
- работен лист “Изречения с пропуски”
- примери за комикс
- проектор или интерактивна дъска
- работен лист “Планиране на сценарий за комикс”
- проектор или интерактивна дъска
- подготвен шаблон за комикс в Canva
- дигитални устройства с достъп до Canva
- бланка за самооценка
- таймер
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.