Мисия: Отключи кода на правилните думи!

Раздел

Изговор и правопис на звукове и думи в българския език

Времетраене

7 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават твърди и меки съгласни звукове;
  • познават начини за отбелязване на меки съгласни звукове;
  • изговарят книжовно меки съгласни;
  • изговарят книжовно думите без ударение;
  • пишат отделно думите без свое ударение (кратки местоименни форми, частици, предлози, съюзи).

Цели по умения:

Учениците:

  • анализират езикови явления чрез наблюдение и класификация;
  • работят в екип и предлагат решения за езикови предизвикателства;
  • създават творчески дигитален продукт, прилагайки езиковите си знания;
  • развиват умения за самооценка и езиково самоусъвършенстване.

Изследователски въпрос:

Защо е важно да разпознаваме и овладяваме трудните правописни и звукови модели в българския език?

Краен продукт:

Дигитален комикс, създаден от учениците, в който те представят своето езиково приключение като „шифровчици на думи“. Комиксът включва истории с герои, които преодоляват езикови препятствия, свързани с труден правопис и книжовен изговор.

Необходими материали:

  • плик със „съобщение“ от Езиковата планета
  • съобщение от Централата на думите: „Помощ! Съгласните се объркали – не знаят кои са меки и кои – твърди. Езиковите шифровчици трябва да ги подредят по звук!“
  • таблица за определяне меки и твърди съгласни звукове
  • работен лист “Ю и Я – двойни агенти в думите”
  • зелени и червени листчета
  • списък с думи: юнак, пюре, ръце, медец, люлка, синьо, конче
  • таблица за попълване (дума – правилна/неправилна – защо – коя буква влияе)
  • тетрадки за записване
  • химикалки
  • флипчарт листове
  • маркери
  • работен лист “Открий скритата дума и попълни”
  • цветни моливи
  • кутия с думи на листчета (например: „изкуство“, „честно“, „радостно“, „достойнство“)
  • работен лист “Трудните” съгласни звукове
  • моливи
  • текст за прочит
  • флипчарт лист за записване на думи с ударение за правилен изговор
  • кошничка или плик с 30 цветни листчета с неправилно слети изрази
  • бяла дъска или флипчарт лист за всеки отбор
  • цветен маркер, лента или предмет за предаване на щафета
  • табло или плакат с примери на правилно изписани думи без ударение
  • работен лист “Изречения с пропуски”
  • примери за комикс
  • проектор или интерактивна дъска
  • работен лист “Планиране на сценарий за комикс”
  • проектор или интерактивна дъска
  • подготвен шаблон за комикс в Canva
  • дигитални устройства с достъп до Canva
  • бланка за самооценка
  • таймер

Уроци и дейности

Автор на проекта

Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап. През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.