"Градът на изреченията" - разпознаване и използване на възклицателни и подбудителни изречения

Раздел

Видове изречения по цел на изказване

Времетраене

6 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • определят изречението, с което се изразяват чувства, като възклицателно;
  • разпознават подбудителните изречения за заповед, молба, съвет, забрана;
  • разграничават подбудително от възклицателно изречение;
  • преобразуват подбудителни и възклицателни изречения;
  • оформят пунктуационно правилно края на подбудителни и възклицателни изречения;
  • употребяват видове изречения в съответствие с комуникативната ситуация.

Цели по умения:

Учениците:

  • работят съвместно в екип, като планират, създават и представят общ продукт;
  • изразяват и защитават мнения чрез устна и писмена реч;
  • слушат активно и уважават гледната точка на другите;
  • прилагат креативно езикови знания в решаването на практическа задача;
  • употребяват езиковите средства уместно спрямо конкретна комуникативна ситуация.

Изследователски въпрос:

Какви са плюсовете на това да изразяваме емоциите и желанията си с точни изречения?

Краен продукт:

Картонен макет „Градът на изреченията“, в който всяка част – квартали, улици, сгради, представя различни видове възклицателни и подбудителни изречения, придружени с примери, рисунки и пунктуационни правила

Необходими материали:

  • работни листове за груповата дейност “Приказка за препинателните знаци”
  • работен лист “Символи за бързи отговори”
  • снимки със сцени за съставяне на диалог
  • работен лист с три ситуации “Моите силни изречения”
  • флипчарт лист за плакат
  • цветни маркери
  • работен лист “Редакция на възклицателни и подбудителни изречения”
  • тетрадки за записване
  • химикалки
  • диктовка
  • цветни химикалки за проверка
  • работен лист с шаблон за мисловна карта
  • бели листове
  • цветни моливи
  • маркери
  • голям картонен лист за основа на макета
  • цветна хартия
  • малки цветни листчета за записване на изречения
  • флумастери, лепило, ножици
  • легенда на града
  • модел на макета
  • фотоапарат или телефон за заснемане
  • готовият макет на учениците
  • работен лист “Рефлексия по ПБО “Градът на изреченията”

Уроци и дейности

Автор на проекта

Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап. През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.