Пътят до бейзболното батиране минава през математика – или каква е ролята на спорта в училище?

Ако участвате в игра с въпроси и трябва да предположите кой български град първи се докосва до бейзбола в началото на ХХ век, едва ли ще предположите, че това е Ловеч. Но историята понякога изненадва, а в този случай бейзболът дължи своето развитие на днешната езикова гимназия в Ловеч, някога основана като Американски девически колеж. След това връщане назад във времето вече може да не ви се стори изключително странно и нетипично това, че в днешно време в с. Дерманци, обл. Ловеч, един учител по математика развива бейзболен отбор. 

Драгомир Харизанов е учител по математика, физика и ИТ в Обединено училище “Неофит Рилски”, с. Дерманци и инициатор на създаването на бейзболен отбор в училището. Този отбор обаче не е поредният училищен отбор, а стратегия за развитие на мотивацията за учене и постоянство. 

Визитка на практиката: 

За кого е подходяща: в случая се провежда в прогимназия, но може да се адаптира към всеки училищен етап и спорт;

Времетраене: през цялата учебна година;

Какво развива: работа в екип, умение за учене, мотивация;

Необходими материали: спортна екипировка, игрище.

От филмите до селския стадион

Пътят до бейзболното батиране минава през математика - или каква е ролята на спорта в училище?Почти всеки е виждал игра на бейзбол в някой филм, но малцина могат да обяснят правилата на играта. Г-н Харизанов използва опита си на тренирал бейзбол и интереса към непознатото на учениците си и пристъпва към идеята да създаде отбор в училището. Началото е неформално, в почивните дни. След първите тренировки той и децата са изправени пред нуждата от игрище и получават разрешение да адаптират част от футболното игрище и да изградят 4 бази. Учениците активно участват в процеса, като се съобразяват с нужните размери и правите ъгли на бейзболното игрище. 

Отборът

През учебната 2021/2022 г. училището прави официални тренировките чрез включването им в заниманията по интереси на учениците, което създава възможност за дейности два пъти седмично в двора. Децата учат активно правилата на играта и получават специална екипировка. 

Всеки иска да батира

Както във футбола, където всеки иска да вкара гол, така и в бейзбола всеки иска да батира. По време на тренировките г-н Харизанов дава възможност на учениците да се подредят в редица и да батират един след друг, но преди това им задава задача по математика, която трябва да решат. Ако успеят – батират, ако не успеят – това се брои за страйк, т.е. ученикът е близо до излизане от играта. Учениците са дотолкова мотивирани да батират, че изчаквайки реда си активно обсъждат помежду си изучавания материал по математика и си помагат, когато някой е получил страйк заради грешен отговор. 

Защо да опитате тази практика във вашата класна стая?

  • Тя стимулира постоянството на учениците и поддържането на академични знания като условие за участие в спортен отбор.
  • Учителят има възможност да задава индивидуални задачи на учениците и да “отработва” индивидуални пропуски в знанията.
  • Подобрява се работата в екип – учениците си помагат в търсенето на отговори на задачите, за да може всеки да играе.

Тази практика е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

На 24 юни ще се проведе събитие, на което ще бъдат представени отличените добри практики. Вижте повече ТУК

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!

Още полезни статии:

Бърза среща (Speed dating)
Комуникативни умения

Бърза среща (Speed dating)

Бързи срещи е популярно събитие за запознанства, което лесно може да се пренесе в класната стая. Идеята е, че участниците се разделят на две големи

Един въпрос, много отговори
Критично и аналитично мислене

Един въпрос, много отговори

Тази стратегия е възможност за учениците да приложат своята креативност в контекста на критическото мислене. Задайте отворен въпрос на учениците в началото на часа и

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали