Често пъти проектно-базираното обучение в начален етап се определя като голям залък поради факта, че учениците са малки и нямат достатъчно натрупани знания и умения. Михаела Божанкова, начален учител в 97. СУ “Братя Миладинови” в град София, определено не е съгласна с това твърдение. Заедно с нейните първокласници тя успява да докаже, че всичко е възможно, когато имаш визия и план, който следваш.
ПБО в първи клас не е тема табу, а е съвсем възможен начин на работа, стига да направим подходяща адаптация на дейностите и да окажем на децата допълнителна подкрепа при изпълнението им. Важно е вниманието на учениците да се насочи към нещо, в което са добри, за да видят на практика как общите усилия водят до общ успях. Прочетете в следващите редове как точно се случва това в класната стая на г-жа Божанкова.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
За общността в 97. СУ “Братя Миладинови” ученическото участие в училищния живот е от изключителна важност. Затова ръковоството и екипът залагат на действащ ученически съвет и множество училищни инициативи. Като част от изпълнението на такъв проект г-жа Михаела Божанкова и нейните първокласници получават за задача да създадат продукт, който е в полза на учениците от класа. Ето през какви стъпки преминава реализирането на тази идея:
- Запознаване на децата с идеята
Учителката представя задачата на децата и избира крайния продукт на база тяхната обратна връзка: пита ги от какво имат нужда и какво им липсва в училище. Класът решава да направи площадка за игра и кът за четене.
- Попълване на анкета
Целта на проучването е да установи какво е нивото на владеене на различни умения и имат ли учениците опит в подобен тип инициативи. Тук може да намерите и самата анкета.
- Разделяне на отборите на случен принцип
Михаела Божанкова използва теглене на клечки с имената на децата, за да ги раздели на два отбора (за разделянето на случаен принцип могат да бъдат използвани различни техники). Ключовото тук е да обсъдим с децата, че този вид разделяне е справедлив и дава възможност на всеки да развива умението си за работа в екип.
- Съставяне на план
Тъй като на учениците им липсва опит в съставяне на планове, учителката преминава през тази стъпка под формата на игра: “Дадох им листчета, на които бяха разписани стъпките, и те трябваше да помислят и да преценят коя стъпка след коя следва. След това валидирахме заедно последователността”, разказва тя.
Планът включва следните стъпки:
- Разговор за проекта;
- Разпределение на задачите;
- Избор на име на проекта;
- Писане на проекта;
- Рисунка на проекта;
- Проверка в средата на проекта – свършихме ли всичко до момента и всички ли участваха?
- Представяне пред ученическия парламент;
- Представяне пред директора;
- Реализиране на проекта;
- Рефлексия – Всички ли от екипа ли се включиха? Направихме ли всичко, което бяхме планирали?
- Анализ на резултата;
- Разпределение на роли
Учителят предварително е помислил какви роли ще са нужни за реализирането на проекта и ги представя на учениците. Обяснява какво включва конкретната “длъжност” и за какво отговаря, както и каква е взаимовръзката между различните роли:
- Художник – отговаря за техническата рисунка;
- Дизайнер – избири цветове за продукта;
- Писател – пише плана и представянето;
- Контрольор – следи изпълнението на сроковете;
- Презентатори – представят проекта пред Ученическия съвет и директора;
- Отговорник участие – следи дали всички участват;
- Отговорник план – следи за изпълнението на всяка стъпка от плана.
Учениците трябва сами да помислят кои са техните силни страни и на тази база да вземат решение кой каква роля ще поеме. Г-жа Божанкова се намесва само при необходимост: “На мен ми се наложи да насоча дете към друга, по-подходяща за него роля. Това, разбира се, се случва по деликатен начин, насочващ детето към неговите силни страни, а не към това, което го затруднява. Аз използвах думи като “помниш ли, когато ..” и наблягах на това, в което детето е добро” – споделя учителката.
- Разпределение във времето
На този етап учениците трябва да създадат календарен план на дейностите – коя стъпка кога ще я реализират, и да си изберат капитани на отборите.
- Разписване на плана и сроковете
Учениците разписват плана на база на листчетата, които по-рано са подредили, но вече с включени срокове за изпълнение на всяка от стъпките.
- Техническа рисунка на проектите
- Проверка в средата на проекта докъде сме и какво остава
- Представяне пред ученическия съвет и получаване на обратна връзка от тях
Това представяне се случва в класната стая, където учениците се чувстват по-спокойни. За тях това е първи представяне и предварително се уговарят кой какво точно ще каже.
- Представяне пред заместник-директор и получаване на обратна връзка
По време на второто представяне учениците се чувстват по-уверени в себе си.
- Фактическо реализиране на проектите – боядисване и обзавеждане
При фактическото реализиране на проектите вземат участие всички ученици от класа, заедно с техния класен ръководител и учителя ЦОУД. Но забавата е толкова голяма, че се включват и ученици от други класове.
- Анкета в края и съпоставяне на резултатите с първоначалните такива
След реализирането на проекта учителят отново пуска анкета сред учениците, за да провери нивото им на владеене на различни умения. Анкетата може да намерите тук. За никого не е изненада, че при съпоставянето с първоначалните данни, се забелязва напредък при всички ученици от класа.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
ПБО не е лесна задача – то изискава детайлно предварително планиране, ясно поставени цели, избор на подходяща за учебното съдържание и за интересите на учениците тема. Но в крайна сметка усилията си струват. При това не е важен самият продукт, до който са стигнали учениците, а цялостният процес, през който са преминали: “Всички участваха, нямаше нито един, който да не беше включен. Всяко дете има силни страни и способности и ролите бяха разпределени така, че да има място за всеки и работата на всеки беше важна. Дадохме си сметка, че от малките стъпки вървим към голямата цел – всеки труд беше ценен, необходим и оценен”, споделя учителката и допълва: “Целите ми като учител са именно такива – уча учениците да мислят и да правят изводи, да вземат решения, да поемат отговорност, мотивирам ги да преодоляват затрудненията си, да си поставят цели и да извървят стъпките до тях”.
Учениците на Михаела Божанкова успяват да развият своите умения за работа в екип, за идентифициране на собствените силни страни, за изслушване, търпение. В тях се формира и поддържа на нагласата за учене през целия живот.
Тези умения и нагласи вече намират конкретни проявления по време на учебните часове – когато получат групова задача, децата непременно си разпределят ролите така, че всеки да участва. А когато е необходимо да се взимат решения, се спазва определен ред – дават се предложения, които след това се гласуват.
Повярвали в себе си, Михаела и нейните ученици си обещават да поемат изпълнението на поне още един голям училищен проект през новата година.