Най-готината класна стая – 6 идеи за промяна на учебното пространство

Сигурно си спомняте как в първи клас трябваше да стоим обездвижени часове наред на чиновете и да слушаме какво говори учителката. Аз си спомням, че преди да стана първокласничка нямах търпение да отида в “голямото училище”, но когато пристъпих прага му, останах много разочарована.

В детската градина можех да се движа свободно из стаите, имаше много книги с интересни картинки, изпитвах гордост от окачените по стените мои рисунки и също така по няколко часа на ден с моите приятели играехме навън. В класната стая обаче беше много различно – по стените имаше окачени табла с неща, които още не бях учила и ми изглеждаха сложни, имаше и голяма черна дъска, която ме плашеше, както и няколко саксии с изсъхнали цветя, които оставяха у мен усещане за място, на което никой не се радва да бъде.

Доста години след това имах  щастието да преподавам на деца в първи клас и много от тях ми споделиха, че чувстват тъга от раздялата с детската градина. Тогава се замислих какво може да се направи, за да бъде преходът от детска градина към училище по-спокоен за малките ученици. Но се замислих и за това как престоят на по-големите ученици в училище да бъде вълнуващ.

В следващите редове ще ви представя няколко идеи, с помощта на които класната ви стая може да се превърне в най-готиното място за вашите ученици. Оставете за малко проверката на домашни и нека помечтаем заедно.

ИДЕЯ 1: Колаж от снимки

В началото на новата учебна година нека всяко дете да донесе снимка от лятната ваканция. Вашата задача е да съберете всички снимки на голямо табло и да направите колаж. Ако по някаква причина някое дете не желае да донесе своя снимка, то нека донесе нещо, символизиращо скъп спомен – снимка на залез, на домашния любимец или рисунка на любим герой. Снимките могат да се сменят според сезоните или празниците (снимка на плажа от лятото или снимка до коледната елха през зимата) или според интересите на децата. 

Снимките способстват по-лесното запознанство и сприятеляване между децата. Могат да бъдат повод за много разговори и споделяне на преживявания и емоции. 

БОНУС СЪВЕТ: Можете да направите колажа във формата на сърце. Това ще подскаже на децата, че в тази класна стая царят милото отношение и обичта един към друг.

ИДЕЯ 2: Кът за отдих

Всяко дете може да донесе мека възглавничка, а вие да осигурите килимче и така да направите своя кът за отдих. Там може да си даде почивка дете, което е ядосано, тъжно или по някаква друга причина има нужда да остане насаме със себе си, макар и в присъствието на другите. Това пространство в класната стая ще е особено полезно за онези деца, които са срамежливи и по-бавно се адаптират към групата. 

БОНУС СЪВЕТ: В кътчето за отдих можете да изпълнявате упражнението по тишина. Някой започва да разказва история на висок глас, след изречение или две спира и продължава друг, но с по-нисък глас от този, който е започнал. И така всеки следващ се стреми да направи така че гласът му да се чува по-слабо, докато някой напълно замълчи. Тогава всички запазват тишина и си мислят за нещо хубаво, което искат да им се случи. След 2 минути учителят посочва някого и го моли да разкаже на останалите за какво си е мислил. Упражнението развива въображението, концентрацията, слуховите и интонационни умения, както и уменията за разказване и слушане. 

ИДЕЯ 3: Библиотека

За да направите библиотека в класната стая помолете всяко дете да донесе любима книжка, която задължително е чело или му е четена от някой възрастен. С книга в ръка могат да се правят срещи, на които учителят и децата да си говорят за историята, за това какви преживявания имат героите и какво е поуката от тях, както и какво най-силно впечатлява децата и прави точно тази книга любима.

БОНУС СЪВЕТ: Ако книжната среща се е състояла в понеделник, то в сряда някое дете може да излезе на дъската и да запише или да каже само едно изречение, което описва дадена книга. Например: “На корицата на тази книга е нарисуван лъв, коя е тя?” или “В книгата се разказва за голям слон, коя е тя?”. Първият познал може да измисли новата книжна загадка за следващата седмица. 

ИДЕЯ 4: Среща с бисквитки и чай

Темата на  срещата се определя чрез гласуване в началото на седмицата (понеделник), а самата среща се състои в петък преди почивните дни на децата. На тази среща се събират учителят и учениците, за да споделят свои мисли, чувства и преживявания от изминалата седмица. Тематичните срещи помагат на учениците да споделят и да се сближават повече с връстниците си, а и да разберат, че имат довереник в лицето на учителя. За такива срещи в стаята може да се обособи местенце, на което да са удобни за използване кана за затопляне на вода, ароматен чай и бисквитки (подсказка: най-вкусните са домашно приготвените от вас или от някое семейство) 

БОНУС СЪВЕТ: Децата бързо се отпускат в такава топла атмосфера на близост и стават още по-възприемчиви и заинтересовани от личността на другия. Това е точният момент да бъдат поканени хора от различни професионални направления, които да представят по завладяващ начин работата си или пък на срещата да присъстват ученици от по-горни класове, които да разкажат с какви трудности са се сблъсквали, когато са били в същия клас и какви съвети биха дали на по-малките ученици.

ИДЕЯ 5: Поканете природата в класната стая

Децата прекарват доста часове в затвореното пространство на класната стая и самите вие знаете, че няма дете, което да не иска да излезе навън във всеки възможен момент. Децата не се интересуват дали има сняг и е студено или пък слънцето грее силно и не е препоръчително да се излиза в определени часове. За да имат децата усещането, че са сред природата, можете да отглеждате повече живи растения в класната стая. И нека това не бъдат малки и незабележими цветенца! Сложете из стаята малки дънери от дърво, които могат да бъдат използвани като място за сядане по време на срещите, които организирате. По време на задачите за самостоятелна работа, можете да пуснете аудио звуци от природата: ръмене на дъжд, шум от морски вълни или песен на птички.

БОНУС СЪВЕТ: Преди да засадите заедно цветята в класната стая, организирайте курс по декупаж и украсете саксиите по ваш избор. Така ще внесете творчески елемент в работата си. След което направете конкурс и изберете Царят или Царицата на цветята. Това ще е ученикът, който за седмица ще има грижата да полива растенията и да ги почиства. През следващата седмица се избира друг ученик за тази роля. 

ИДЕЯ 6: Нека бъде цветно!

Постарайте се да използвате различни на цвят маркери, когато пишете на дъската. Обикновено учителите използват червено за гласните звукове и синьо за съгласните при по-малките ученици, но цветни маркери могат да бъдат използвани и за други цели. Децата биха започнали да разпознават и запомнят по-лесно правилото за главна буква при имената на хора, планини, реки или градове в текст, ако те бъдат написани с жълт цвят например. Непознати думи в текста може да бъдат оцветени в лилаво и така да се акцентира върху тях и подробното обяснение от страна на учителя. По този начин децата са привлечени от ярките цветове и развиват визуалната си памет.

БОНУС СЪВЕТ: Учители, бъдете цветни и самите вие! Не забравяйте колко е важно да носите свежест в класната стая и усмивката ви да не повяхва при най-малката трудност. Не спирайте да учите нови умения и да изживявате нови приключения, така че всеки ученик да бъде щастлив около вас.  

 

Прочетете още по темата:

6 вдъхновяващи идеи за подредба на мечтаната класна стая

6 вдъхновяващи послания от стените на мечтаната класна стая

Как изглеждат правилата във вдъхновяващата класна стая? + Реални примери от учители

Още полезни статии:

Модератор
Ученическо участие и активизъм

Модератор

За ефективната работа в група и постигането на целта всеки да слуша активно и да цени различното мнение е необходимо във всички отбори да има

Как да окуражим учениците да си пуснат камерите
Дигитално образование и технологии

Как да окуражим учениците да си пуснат камерите

Учителите, които преподаваме в гимназиален етап, знаем, че учениците рядко пускат камерите си по време на дистанционно обучение. Можем да ги накараме насила със закани

Социално-емоционално учене

Как да разрешаваме конфликти по мирен начин с „Колелото на избора“?

Умението за мирно и конструктивно разрешаване на конфликти е част от социално-емоционалното образование в училище. Изграждането на тези умения може да послужи в много житейски

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.