Pens over a notebook

Учениците избират от списък 3 силни и 3 слаби страни, с които най-силно се припознават. Учителят закачва два големи кадастрона в двата края на стаята (Силни страни, Страни за подобрение) и моли учениците да запишат, да залепят или да подчертаят своите топ 3. След това класът се разделя на две групи, които обобщават информацията от съответния кадастрон, представят обобщението на останалата част от класа и правят анализ на силните и слаби страни на целия клас като група.

Учениците използват анализа за поставяне на общи SMART цели за класа:

  • По двойки или в малки групи учениците залагат 3-5 цели за класа на базата на проведения анализ на силни и слаби страни;
  • Двойките/групите разменят помежду си написаните цели, анализират ги според SMART принципа, гласуват за най-добрата цел.
  • След анализа на всички гласове се избира една или няколко общи цели за класа.

 

Резултат: Учениците са идентифицирали силните и слабите страни на класа като цяло, анализирали са тези силни и слаби страни и са поставили общи цели за класа на базата на анализа.

* Поставянето на обща цел за класа може да бъде доразвито в рамките един допълнителен учебен час и да е съчетано с цел 2.1.3. (поставят си цел на класа за раздел, срок и/или учебна година). Може да ползвате следната таблица:

Стъпка Описание Въпроси Цел Статус
1 S Специфична (Specific) Какво, кой, къде, защо и как?
2 Измерима(Measurable) Колко?
3 А Амбициозна, но постижима (Ambitious but achievable) Описва ли амбициозен, но реалистичен краен резултат? (взимайки предвид всички значими условия) ДА/НЕ
4 R Релевантна (Relevant) От значение ли е за ученика?
5 T С ясни времеви рамки (Time-bound) Кога/в какви интервали трябва да е изпълнена?

 

Предимства на стратегията

  • Учениците имат шанс да рефлектират над силните/слабите си страни в контекста на функционирането им в група;
  • Демократичен и ангажиращ учениците начин за определяне на целите на класа;
  • Учителят се превръща във фасилитатор на процеса на целеполагане;
  • Учениците могат ясно да видят връзката между поставените цели и техните силни и слаби страни.

За тази стратегия е добре да имате предвид, че:

  • някои ученици могат да се затруднят повече от други с посочването на силни/слаби страни;
  • на някои от учениците може да им бъде необходимо повече от предвиденото от вас време, за да идентифицират силна/слаба страна;
  • обобщението и анализът на резултатите може да отнеме повече от предвиденото време;
  • анализът и целеполагането могат да доведат до спорове и разногласия;
  • преди учениците да могат да поставят SMART цели, учителят трябва да разясни критериите, да даде примери за добри/лоши цели, да даде възможност на учениците да анализират дадени цели според конкретен формат и/или критериална матрица.

Още полезни статии:

Рефлексия за спазване на правила и задължения
Гражданска активност

Рефлексия за спазване на правила и задължения

При подписване на договор/конституция/харта е важно да се следи за спазването на правилата и задълженията на всички. Препоръчително е веднъж месечно, седмично или срочно (в

learning for clever
Комуникативни умения

Ролеви игри

Ролевите игри могат да бъдат използвани в обучението по всеки предмет, както и във всеки урок/тема. Те могат да бъдат по двойки или в групи

Вземане на решение при зададен контекст
Критично и аналитично мислене

Вземане на решение при зададен контекст

Тази стратегия надгражда достигнатото ниво на критическо мислене, като фокусира учениците в посока да вземат решение, давайки тежест на определени аргументи според зададения контекст. Например,

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.