Могат ли учениците да използват телефоните си, за да решават задачи по математика, и при това да го правят с огромно желание и старание? Да, разбира се! Това се случва, когато децата работят в дигитална платформа, която им дава възможност не само да упражняват знанията си по математика, но и да получават помощ, ако сгрешат, и награди, когато са прекарали 1218 минути в решаване на задачи. Вижте как!
Визитка на практиката
Име: Математика с “Кан академия”
За кого е подходяща: първи клас, но платформата може да се използва за класовете от 1. до 12. клас
Продължителност: един учебен час на седмица
Необходими материали/умения: интерактивна дъска, телефони или таблети
Информация за учителя: Ваня Бориславова е учител от три години в ОУ “Христо Ботев”, с. Божурица, общ. Долна Митрополия, обл. Плевен. Завършила е бакалавърска степен “Начална училищна педагогика” в Педагогически колеж в гр. Плевен и магистратура “Предучилищна и начална педагогика” във Великотърновски университет “Св. св. Кирил и Методий”. Казва, че най-голяма радост ѝ доставя напредъка на учениците, както и това, че тя е човекът, който ги е научил на нещо.
Цели:
- по-голяма ангажираност и внимание в учебните часове;
- учене чрез иновативни подходи;
- позитивна нагласа към учебния процес и по-високи академични резултати.
Описание на практиката:
Ваня Бориславова използва от три години в часовете по математика най-мащабната образователна, напълно безплатна платформа в света – “Кан академия”. “Всичко около нас се дигитализира и ние трябва да се адаптираме към това, за да заинтригуваме учениците. В училището, в което работя, платформата се използва от 3. клас, но аз поисках да работя с нея още в 1. клас. Децата са се опитвали, дори сричайки още, да прочетат условията на задачите и да разберат какво се изисква от тях. Толкова голям беше интересът към платформата.”, споделя още Ваня.
От понеделник до петък учителката дава на децата за домашно задачи, които да решават в образователната платформа, а всеки петък имат допълнителен час по математика, в който работят изцяло с “Кан академия”. Децата решават задачи на телефоните си, а който няма телефон, получава за ползване таблет от училището. Задачите се дават за индивидуална работа или за екипна работа. Когато първокласниците са разделени на групи, всеки ученик в групата има различна задача, но при решаването ѝ, ако изпитва затруднения, винаги може да потърси съдействие от съученик от неговата група.
Платформата предлага функция, чрез която задачите може да се избират според нивото на всеки един ученик (диференциран подход). Също така, всяко дете може да види какви грешки е допуснало. При грешка децата могат да избират от две опции: “подсказка”, която им дава възможност да изгледат кратък клип, който показва как се решава правилно задачата, или “поискай помощ”, където следва подробно обяснение (стъпка по стъпка) за решаване на задачата чрез изображения и текст.
Когато ученикът реши правилно задача, получава “значка”. През цялата седмица г-жа Бориславова може да проследи кой е влизал в платформата, колко задачи е решил, колко образователни клипчета е изгледал и в петък, в последните 10 минути от урока, учителката обявява кое дете е събрало най-много значки. Ученикът, който има най-много значки, получава награда (пъзел, моливи, книжка и др.).
Новият инструмент в платформата – “канониада” пък проследява напредъка на целия клас. Когато класът се е справил на 100% с поставените задачи, получава един “пръстен”. Когато учениците съберат 5 пръстена, наградата, която учителката е предвидила за класа, е парти в класната стая с хапване на сладкиши, музика и танци.
Използвайки дигиталната платформа, първокласниците развиват и състезателен характер, който им действа мотивиращо. През 2022 г. трима ученици са участвали в националното състезание на “Кан академия”, като един от тях е бил сред финалистите. От “Академията” са поставили цел от 180 минути в рамките на три месеца за престой и работа в платформата. Детето-финалист от ОУ “Христо Ботев” е бил ученикът с най-много прекарано време на национално ниво – 1218 минути. Г-жа Ваня Бориславова пък печели грамота за най-ангажиран учител.
Защо да опитате тази практика:
- практиката развива дигиталната грамотност на учениците и предлага полезни възможности за използване на електронни устройства;
- представата на децата е, че играят, докато всъщност учат;
- работата с платформата предизвиква интереса на учениците и те стават отговорни и към другите си училищни задължения.
Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три направления: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.
Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!