Какво е графичен органайзер и защо е полезен за ученето и мисленето при учениците?

Добрите педагози постоянно търсят методи и средства, с които да улеснят ученето и разбирането на учениците си. Затова в часовете по различните предмети те често използват различни визуализации, с който да направят по-ефективен учебния процес.

Графичният органайзер е точно такъв визуализиращ метод. С помощта на графичен органайзер можем по-добре да структурираме, планираме и организираме не само идеите си, но и уроците си. 

Какво всъщност представлява  графичният органайзер

Графичният органайзер е мощен визуален инструмент за организиране на мисленето. Графичните органайзери могат да се използват за изясняване и опростяване на сложни концепции, да послужат при решаване на проблеми и при вземане на решения да се използват като вид мозъчна атака за идеи.Пример за графичен органайзер - вен диаграма

Учениците с обучителни затруднения също могат да се възползват от този инструмент. При тях ползата за по-лесно усвояване на информацията е наистина голяма, когато работните материали са под формата на карти, диаграми, картинки и други.

Кога да използваме този инструмент

Графичният органайзер може да ни послужи отлично при следните дейности:

  • мозъчна атака за идеи и задачи;
  • сравняване на две, три и повече понятия;
  • събиране на нова информация;
  • обобщаване на информацията от прочетена книга/роман;
  • класифициране на дадена информация по категории;
  • групиране по признак.

Предимства на графичния органайзер

Тъй като е полезен и лесен инструмент за визуализация и организиране на информация, графичният органайзер често помага на децата да конструират правилно идеите си, да подредят последователно дадена информация, да планират какво и как да пишат, да онагледят причина и следствие, да организират проблеми и решения и др. Това, което учениците трябва да направят в повечето случаи, е да попълнят готовия шаблон. Допълването с цветови или друг код при дизайна, може значително да подпомогне разбирането и запомнянето на дадена информация.

Ето и основните плюсове при използването на графичен органайзер:

  • структуриране на мисълта при създаване на текст;
  • посочване на плюсове и минуси при вземане на решение;
  • генериране и класифициране на идеи при използване на мозъчна атака;
  • изследване на междупредметни връзки;
  • задълбочаване на разбирането при четене;
  • нагледност при сравняване на концепции и идеи;
  • проследяване на последователността и разбиване на дадена история на основните й елементи (въведение, теза, микротеза, изложение, кулминация и т.н.).

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Какво е графичен органайзер и защо е полезен за ученето и мисленето при учениците?

Недостатъци на графичния органайзер

Както описахме по-горе, графичният органайзер прави лесно и ясно организирането на концепции и идеи. Но понякога  е възможно учениците да твърде много да опростят дадена информация и тя да добие неприложим вид. Това би им попречило например за добро представяне на изпит.

Трябва да имаме предвид също, че първоначално при по-малките ученици създаването на графичен органайзер може да се окаже бавен процес. По време на един 40-минутен час вероятно ще са им необходими 30 минути да рисуват  и 10 минути да попълват графичния органайзер. В такъв случай учителят няма да има достатъчно време да провери и коригира работата на всеки ученик и съответно – да даде обратна връзка.

Въпреки това графичният органайзер остава един полезен и много гъвкав инструмент, подходящ за всички дисциплини. Сред множеството различни видове със сигурност ще откриете подходящ графичен органайзер за постигане на поставената цел. И най-вече – ще подпомогнете учениците да развият критичното си мислене,  учейки се да анализират и обобщават.

Работни листове: графични органайзери

Представяме ви няколко работни листове с графични органайзери, например изходни билети, които можете да изтеглите и да използвате в час.

Графичен органайзер на основната идея

Този работен лист помага на учениците да организират ефективно своята идея, като попълнят секции за основната идея, три поддържащи идеи и заключението. Чрез него те организират своите мисли логично, което улеснява ясното и структурирано писане или дискутиране в последствие. Изтеглете графичен органайзер на основната идея.

Изходни билети

Изходният билет е кратка дейност в края на урока, чрез която учениците обобщават наученото, дават обратна връзка или задават въпроси. Той помага на учителя да оцени усвояването на материала и да идентифицира трудностите. Това е ценен инструмент за рефлексия и планиране на следващите уроци. С екипа на prepodavame.bg разработихме редица работни листове за изходни билети. Те са много подходящи графични органайзери за писане. Разгледайте ги и и ги изтеглете:

  • Изходен билет: Въпроси и отговори за урока – подтиква учениците към размисъл, като им дава за задача да запишат един въпрос, който имат за урока, и след това да намерят отговора му;
  • Изходен билет: Пролетна ваканция – въпроси, отнасящи се до пролетната ваканция, на които ученици да отговорят заедно;
  • Изходен билет: Днешният урок – насочва учениците към обобщаване на урока, като отговорят на три въпроса, отнасящи се до това как са се почувствали по време на него, кои са били най-интересните моменти и дали са възникнали въпроси;
  • Изходен билет: Три неща – насочва учениците към обобщаване на урока, като посочат три неща, които са научили през него, две теми, които искат да проучат допълнително, и един въпрос, който имат върху материала;
  • Изходен билет: Какво научих – насочва учениците към обобщаване на наученото по време на урока, систематизирайки го в четири категории: „днес научих“, „най-много ми хареса“, „още се чудя“ и „не разбирам съвсем“;
  • Изходен билет: Какво забелязах – дава на учениците задачата да опишат това, което им е направило най-голямо впечатление по време на урока;
  • Изходен билет: “Аха” момент – чрез този изходен билет могат да бъдат уловени „аха“ моментите на учениците;
  • Изходен билет: В обувките на учителя – предизвиква учениците да влязат в обувките на своя учител, отговоряйки на въпроса как те биха преподали урока;
  • Изходен билет: Мъдри мисли – насочва учениците към обобщаване на наученото под формата на съвети към друг;
  • Изходен билет: Хранилище за идеи – подтиква учениците да обмислят и обобщят всичко, което са научили по време на урока.

Използвайте готовите работни листове в учебния час и подредете своите идеи и уроци с помощта на графичен органайзер!

Източници: Harvard Graduate School, Edrawsoft

Още полезни статии:

Какво научих от съотборниците си?
Работа в екип

Какво научих от съотборниците си?

При представяне на резултатите и своя принос, всеки член на групата трябва да може да каже какво ново и значимо е научил от съотборниците си

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.