Как в село Гьоврен развиват умение за работа в екип в час по английски език?

Гьоврен

Тази статия беше създадена в сътрудничество с г-жа Силва Башова от ОУ “Пейо Крачолов Яворов”, село Гьоврен, област Смолян.

Умението за работа в екип е сред универсалните умения, които са силно необходими не само, за да тече гладко учебния процес, но и за живота извън училище.

Ето защо много учители се концентрират върху развиване на умение за работа в екип у учениците. Но не малка част от тях се притесняват, че развиването на умението за работа в екип ще отнеме ценно време от часа.

Със сигурност в началото екипната работа ще тече по-трудно и ще е по-предизвикателна за учениците. Но след като веднъж децата и младежите разберат как да работят заедно, умението за работа в екип силно ще подпомогне безпроблемното протичане на учебния процес.

Г-жа Силва Башова от от ОУ “Пейо Крачолов Яворов”, село Гьоврен, община Девин, ни разказва какво е общото между умението за работа в екип и проучването на глаголните времена в час по английски език.

ОУ “Пейо Крачолов Яворов” в с. Гьоврен е част от училищата, одобрени за участие в проекта FIERST по програма Еразъм +, в сътрудничество със “Заедно в час”. През учебната 2019-2020 година работата на учителите от 18-те училища, участващи в проекта, беше фокусирана върху уменията на 21 век. Екипът на ОУ “Пейо Крачолов Яворов”, село Гьоврен насочи своите усилия към развиване на умение за учене.

Какво е общото между проучването на глаголните времена и умението за работа в екип?

На пръв поглед двете неща изглеждат много далечни. Но това, което г-жа Башова е открила, е че работата в екип може лесно да се интегрира в учебния процес. Затова тя си поставя 2 основни цели за този час:

 

  1. Учениците да проучат глаголните времена в английския език, като упражняват произношението си и използват изучаваната лексика.
  2. Учениците да организират работата си в екип:
  • разпределят роли в екипа;
  • работят ефективно (постигат целта на задачата);
  • управляват времето си.

 

В началото на часа г-жа Башова раздава задачите по английски език на всяка група. Учениците сами трябва да изработят план за действие, за да се справят с тях. Те трябва да разпределят ролите и задачите помежду си. След това в рамките на определено време те коментират и обсъждат разрешаването на поставената задача. Важно е да си сътрудничат – всеки да помага и да участва в решаването на поставената задача. Така децата развиват отговорност за собствения принос в групата.

Примерна инструкция: 

Пред всяка група има поставена задача, свързана с изучените до момента глаголни времена. Трябва да определите през какви стъпки ще премине вашият екип, за да изпълни задачата правилно и в определеното за това време. След това е нужно да определите кой каква роля/задача ще има във вашия екип. Не забравяйте, че всеки член на екипа трябва да има конкретна роля. Всеки трябва да е допринесъл за завършването на задачата. 

Какви са предимствата на тази дейност за развиване на умението за работа в екип?

Според г-жа Башова чрез тази дейност учениците стават по-активни в час. Фактът, че работят в екип и всеки един от тях е отговорен за груповата работа, ги прави по-мотивирани и ангажирани с учебния процес. Това от своя страна допринася за по-доброто усвояване на учебното съдържание.

“Стимулира се активността на учениците. Чрез поставянето на групова задача и поемането на роля от всеки, те развиват отговорност за действията си. Също така, децата започват да организират времето си по-добре, за да изпълнят поставената задача.”

За какво да внимаваме?

  • Дейността отнема повече време – трябва да предвидим това, когато планираме урока си;
  • Когато учениците са билингви, е необходимо да наблегнем на подробна инструкция, проверка на разбирането и повече разяснения на поставената задача;
  • Когато започваме да развиваме умение за работа в екип за първи път, е нужно да съобразим, че на учениците ще им е трудно да разпределят задачите и ролите си в екипа, както и да следят времето си. Важно е да имаме търпение и да обсъждаме с тях предизвикателствата на екипната работа, с които се сблъскват.

Предизвикайте себе си!

Ние от prepodavame.bg ви предизвикаваме да изпробвате тази практика за развиване на умението за работа в екип във вашата класна стая. Вярваме, че може да я адаптирате към предмета, по който преподавате и спрямовъзрастта на вашите ученици. Споделете ни как сте я приложили!

 

Повече за проекта FIERST

From Inclusive Education to Real Scale Transfer (FIERST) е тригодишен проект, финансиран от програма Еразъм +, Ключова дейност 3. В консорциума, воден от „Заедно в час“, участват общо 7 партньора от България, Естония, Румъния, Великобритания и Швеция.

Целта на FIERST е да популяризира добри практики за приобщаващо образование чрез развиване на умения на 21-ви век у учениците и създаване на професионални учебни общности (ПУО) в училищата. В България партньори по проекта са “Заедно в час”, Министерството на образованието и науката и Нов български университет, а Синдикатът на българските учители е асоцииран партньор.

 

 

 

 

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

Дневник за рефлексия
Умения за учене

Дневник за рефлексия

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.