Как създаването на научен клуб “Сай Хай” вдъхновява учениците да се занимават с наука

Цел на всеки учител е да подготви учениците за пазара на труда, да ги превърне в отговорни към обществото и природата личности, притежаващи ключови умения като критично мислене и работа в екип. Природните науки, които вървят ръка за ръка с изследователския подход, са област, която благоприятства постигането на тези цели. Понякога обаче учебните часове не са достатъчни и учителите започват да търсят други възможности. Една такава възможност е създаването на научен клуб в училище с подкрепата на Фондация “Сай Хай”.

SCI-HIGH (САЙ-ХАЙ) е методология за провеждане на научен клуб и ежегоден научен фестивал в училище, разработена специално, за да допринесе за усвояването на научния подход и да допълни разбирането на материала по природни науки, математика, информатика и технологии в гимназиален етап.

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА

Име на практиката: Научен клуб “Сай Хай”

Подходяща е за: ученици на възраст между 12 и 19 години

Продължителност: през цялата учебна година

Цели: Повишаване на научната грамотност на учениците и уменията им да проучват, да правят причинно-следствени връзки, да планират и осъществяват експеримент и изследване.

Информация за учителя: Ренета Богданова е съосновател и управител на Фондация “Сай Хай”. Има бакалавърска степен „Учител по биология и химия“ от Софийски университет “Св. Климент Охридски” и магистратура “Управление на човешки ресурси“. В продължение на две години е преподавател по химия в 15 СОУ „Адам Мицкевич“ в София. Три години работи като координатор на над 60 участника в “Заедно в час” в 9 региона в страната.

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА?

В училище се създава и осъществява научен клуб веднъж седмично по предварително разработена програма. Учениците работят в отбори от 2-4 човека, като проучват важен за тях и общността проблем, подкрепени от ментори. Подготвят се за научен фестивал и го осъществяват.

SCI-HIGH клубът се провежда като извънкласна дейност в училище, в която всеки ученик би могъл да се включи. Един пълен цикъл на клуба се завърта в рамките на една учебна година и завършва със SCI-HIGH фестивал на науката в училището. Методологията се основава на проблемно-базиран подход, интерактивни часове и практически занимания.

Как създаването на научен клуб “Сай Хай” вдъхновява учениците да се занимават с наука

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Създаването и осъществяването на научен клуб “Сай Хай” в училище преминава през няколко етапа.

  • Учител от училището се обучава за работа по програмата на Сай Хай за водене на научен клуб.
  • Учителят, който ще води научния клуб, го презентира пред класовете и по този начин набира ученици, желаещи да се включат.
  • Първият час в клуба преминава под формата на игри за опознаване, разговори за правила и ценности, както и лесни експерименти, за да се “запалят” учениците по идеята.
  • Избор на теми и формиране на отбори от 2-4 ученика – всеки отбор си избира общественозначима тема, по която да прави изследвания.
  • Среща веднъж седмично за дейностите по клуба.
  • Работа с ментор веднъж в месеца. Менторът е човек, който може да предостави специализирана информация по проблема.
  • Изследване, проучване, проектиране на изследване, експеримент, предлагане на решение. На учителя се предоставят планове на часове, интерактивни задачи, ресурси за споделяне с учениците, помощни ресурси.
  • Подготовка за фестивал.
  • Осъществяване на фестивал в училище.

Как създаването на научен клуб “Сай Хай” вдъхновява учениците да се занимават с наука

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Ренета Богданова споделя: “Създаването на научния клуб води до позитивна нагласа към природните науки, за която имаме инструмент за измерване. У учениците се развиват умения и знания за научния подход. Самите деца стават по-уверени и самостоятелни. Сами идват и търсят клуба.”

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ?

  • За осъществяването на научен клуб “Сай Хай” е важно учителят и учениците да имат изследователска нагласа.
  • Учителят трябва да влезе в ролите на модератор и мотиватор и да надъхва учениците.
  • Ръководителят на клуба използва инструментите, които са му предоставени, но ги адаптира в хода на работата към темпото на учениците.
  • Учителят участва в общите срещи заедно с останалите колеги, които ръководят научни клубове в техните училища.

Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

 

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Емоционална интелигентност
Социално-емоционално учене

Как в село Бохот развиват емоционална интелигентност в час по немски език?

Тази статия беше създадена в сътрудничество с г-жа Диана Йолова-Варджиева от ОУ “Антон Страшимиров” в с. Бохот, община Плевен. Емоционалната интелигентност е ключова за това

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.