Ефективната саморегулация в процеса на ученето в голяма степен зависи от способността на учениците да контролират своите усилия и да поддържат вниманието и ангажираността си, когато се сблъскват с разсейващи фактори или задачи, които не са им интересни. Нагласите и готовността на учениците (1) да полагат усилия при изпълнението на конкретна задача, дори и тя да е скучна и безинтересна; (2) да се придържат към плана си за учене и (3) да организират работата си така, че да използват ефективно времето си, са съществен елемент от самоконтрола във фазата на изпълнението и отразяват тяхната устойчивост и устременост към постигане на учебните цели, независимо от обстоятелствата. Учениците с добри умения за регулиране на усилията проявяват устойчивост, работят концентрирано и изпълняват докрай учебната задача, колкото и трудна да е тя. Те успяват да елиминират всички обстоятелства, които ги разсейват и възпрепятстват работата им. От друга страна, учениците, които демонстрират ниска ангажираност и готовност да полагат усилия при най-малко затруднение или липса на интерес, обикновено прилагат неефективни стратегии за учене.
Как да интегрираме в часовете?
1. Идентифицирайте учениците, които не регулират добре усилията си и работете индивидуално с тях за прилагането на стратегии, фокусирани върху изпълнението на конкретни задачи.
Например можете да им помогнете да си определят приоритети и да планират времето си и последователността от действия и поведения, които ще им позволят да изпълнят учебната задача бързо и с възможно най-малко усилия.
2. Фокусирайте вниманието на учениците върху ключовите аспекти на конкретната учебна задача.
Един от начините да помогнете на учениците да управляват ефективно когнитивните си процеси и да не разпиляват усилията си, е да кажете на учениците къде да насочат енергията си – а също и къде да не го правят. Например, можете да им посочите критериите за изпълнение на конкретната задача, като по този начин им помогнете да съсредоточат усилията си и когнитивните си ресурси там, където те най-добре ще обслужват целите на обучението.
3. Изяснявайте ползата от използването на определена стратегия, за да мотивирате учениците да влагат допълнителни усилия.
За целта можете да демонстрирате използването на определена стратегия или да проведете структурирана дискусия, посветена на анализа на дадена задача и да насърчавате учениците да формулират и задават въпроси, свързани с нейното изпълнение, на които да отговаряте.
4. Помогнете на учениците да усвоят техники за подобряване на концентрацията.
Усвояването на техники за фокусиране на вниманието и поддържане на концентрацията помагат на учениците да регулират по-добре усилията си и да прилагат ефективни стратегии за учене.
5. Създавайте подходяща учебна среда, ефективно ангажираща всички ученици.
Например можете да разделяте учениците да работят в малки групи, като всеки член на групата има ясно дефинирани функции и отговорности за изпълнението на задачата. Старайте се да не допускате разсейващи ситуации и често прекъсване на учебния процес.
6. Дайте възможност на учениците да се убедят, че концентрацията и фокусираното прилагане на подходящи стратегии за учене ще им помогне да спестят време и да подобрят резултатите си.
Как изглежда един час посветен на умението?
Цели на урока:
- Развитие на умения за приоритизиране и планиране на задачите.
- Усвояване на техники за концентрация и фокусиране.
- Повишаване на мотивацията за използване на стратегии за ефективно учене.
Структура на урока (40 минути):
1. Въведение (5 минути)
- Поздравете учениците и представете целите на урока.
- Обяснете накратко важността от умения за регулиране на усилията при изпълнение на задачи.
- Пример: “Днес ще научим как да организираме времето си, за да можем да се справим по-добре с домашните и уроците.”
2. Идентифициране на проблеми и индивидуална работа (10 минути)
- Разделете класа на малки групи (3-4 ученици) или работете индивидуално с учениците, които имат трудности.
- Проведете разговори с всяка група/ученик, за да идентифицирате конкретни проблеми с регулирането на усилията.
- Примерни въпроси: “Кои задачи ви затрудняват най-много?” или “Как планирате времето си за домашни работи?”
- Обяснете стратегии за приоритизиране и планиране (например, използване на списъци със задачи, определяне на времеви рамки за всяка задача).
3. Фокусиране върху ключови аспекти на задачата (10 минути)
- Изберете конкретна учебна задача (например, решаване на математически проблем или писане на есе).
- Обяснете критериите за изпълнение на задачата и къде да се фокусира вниманието на учениците.
- Пример: “Когато пишете есе, важно е да се фокусирате върху структурата – въведение, основна част и заключение.”
- Нека учениците практикуват прилагането на стратегиите за фокусиране върху основните аспекти на задачата.
4. Дискусия и анализ на стратегия (5 минути)
- Демонстрирайте използването на конкретна стратегия за решаване на учебната задача.
- Пример: “Ще ви покажа как да разпределите времето си при решаване на математика – първо разглеждаме задачата, след това я разделяме на стъпки.”
- Проведете структурирана дискусия, като учениците анализират задачата и задават въпроси за нейното изпълнение.
5. Усвояване на техники за подобряване на концентрацията (5 минути)
- Обучете учениците на техники за фокусиране на вниманието.
- Пример: “Сега ще направим кратко упражнение за дълбоко дишане, което помага за по-добра концентрация.”
- Проведете практическо упражнение: кратка медитация или упражнение за концентрация.
6. Създаване на подходяща учебна среда (5 минути)
- Разделете учениците в малки групи, като всеки член има ясно дефинирани функции и отговорности за изпълнението на задачата.
- Пример: “Във вашата група, Иван ще бъде отговорен за изследването, Мария ще пише, а Петър ще проверява фактите.”
- Обсъдете начини за създаване на спокойна и ненарушавана учебна среда.
- Пример: “Избягвайте да говорите високо и не прекъсвайте работата на съучениците си.”
7. Завършване и обратна връзка (5 минути)
- Обобщете наученото през часа.
- Пример: “Днес научихме как да организираме времето си и да се концентрираме върху важните аспекти на задачите.”
- Поканете учениците да споделят своите мисли и впечатления от прилагането на стратегиите.
- Дайте домашна работа за практикуване на научените стратегии.
Допълнителни насоки:
- Поддържайте ангажираността на учениците чрез активно участие и взаимодействие.
- Похвалете усилията на учениците и отбележете постигнатите успехи.
- Насърчавайте учениците да използват научените стратегии и в други учебни предмети и дейности.
Този план ще Ви помогне да развиете уменията на учениците за регулиране на усилията и да постигат по-добри резултати в училище.
Тази статия е базирана на разработки в наръчника “Нагласи за развитие” с автор Асенка Христова, Институт за изследвания в образованието. Наръчникът е създаден по програма „Учим заедно” на фондация „Заедно в час” и реализиран с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България”, с цел преодоляване на образователните трудности, причинени от пандемията.