Как да организираме работата и пространството в класната стая?

Организирането на пространството в класната стая е изключително важно за добрия и положителен климат на класа. Добре подредената класна стая е ключ към успеха не само за учителя, но и за неговия клас. 

Първата стъпка е да си създадете визия за това как изглежда класната стая в началото и в края на годината и как си общува и работи класът в нея.. Разгледайте пространството през очите на децата и помислете какво те биха искали да има в стаята. Основни елементи на добре организираната класна стая са обособени зони за учене, игра, четене и почивка. 

Ето и нашите предложения за по-добра организация на класната стая:

1. Създаване на подредено пространство

  • Изчистете бюрото си. След приключване на учебната година е хубаво да се отървете от ненужните листове, които сте прибирали по чекмеджета и рафтове. Предстои ви нова, така че всичко старо и ненужно се изхвърля. Проверете и всички химикалки, моливи, флумастери и маркери.Снабдете се с папки и класьори, за да подредите нещата, които ще ви трябват. Оставете специална кутия на бюрото за писма, съобщения и въпроси, които децата да ви предават по време на учебната година. Може да ѝ сложите и забавен надпис – “Пощенска кутия”.
  • Подредете чиновете. Помислете какво бихте искали да постигнете в класната стая. Ако искате децата да се научат да работят в екип, съединете чиновете на групички, а ако искате да развиете самостоятелност и сигурност в собственото си аз – оставете ги поединично. Разбира се, подредбата на чиновете може да се променя в хода на учебната година според нуждите и целите. Ако в класа има дете с увреждане или с друг проблем, оставете място за него най-отпред, за да се улесни придвижването му в стаята.
  • Разделете стаята на кътове. Вече споменахме, че е хубаво в стаята да има определени места за всяка дейност. В предната част на стаята поставете чиновете – там ще е зоната за учене. Зад тях в единия ъгъл обособете кът за игри, а в другия – зона за отдих. По средата пригодете зона за четене с библиотека. За да са разпознаваеми, изработете и поставете забавни табелки.
  • Кутии за съхранение. Ако работите с деца в начален етап, е хубаво да се заредите с кутии за съхранение на всевъзможни неща – за листове, за материали за рисуване, за настолни игри, за забравени вещи и какво ли още не. Малките ученици, особено в първи клас, имат навика от детската градина всичко да е подредено в кутии или панери и търсят неволно този тип организация. Използвайте забавни етикети, за да отбележите в коя кутия какво се слага или пък вземете кутии с различен цвят.
  • Украсете стените с подходящи образователни и мотивационни материали. Красивите учебни табла определено привличат вниманието. Поставете няколко: табло за рожденните дни, за седмичните задачи, както и табло на успеха, което ще е предназначено за представяне на постиженията на учениците – рисунки, плакати, проекти, грамоти и др. Оставете и стена, на която да допълните нещо, но да е заедно с децата по време на учебната година – напр. табло със снимки от различни събития, на които сте били заедно.

2. Организация на времето

  • Подгответе си план график. Ако не сте използвали вече, е време да започнете да използвате такъв. Ако не сте много по дигиталните инструменти, си вземете и подгответе хартиен учителски органайзер  за управление на времето. Следете ежедневно какво сте вписали в него, какво сте изпълнили и какво е останало за по-късно.
  • Въведете ред в папките. За да улесните работата си по време на учебния ден, подредете папките и класьорите според това кое и как ще използвате. Така ще си спестите времето за търсене и ровене. За по-голяма ефективност може да им поставите етикети или също като при децата да организирате всичко цветово.

3. Поддържайте организираността

  • Запознайте учениците с правилата. Още в първите дни на учебната година разговаряйте с учениците си за организацията на класната стая. Задайте правила за спазване. Наблегнете, че ако всички искат стаята да е все така приветлива и подредена, е необходимо всеки да се грижи ежедневно за нея.
  • Записвайте, когато нещо се вземе за вкъщи. Ако някой от учениците поиска да вземе книжка от библиотеката в стаята, за да я чете у дома, обяснете че е хубаво да ви съобщават и записвайте какво е взето. Потърсете и доброволци от класа, които искат да влязат в ролята на библиотекари. Всеки може да забрави, но когато е необходимо, може да се погледне списъка и нещата да си дойдат на мястото.
  • Време за почистване. Научете учениците, че в края на учебния ден е важно всеки да си почисти зоната около чина. Всяка ненужна хартия е необходимо да се сложи в коша за боклук, а ако сме изцапали с бои или с храна чина – той също е добре да се забърше.

Бъдете гъвкави и адаптивни. Ако забележите, че нещо от подредбата в стаята не стои добре и не носи очаквания ефект – променете го. Добре организираната и работеща класна стая е преди всичко в полза на учениците в нея.  Целта не е просто да изглежда добре. Положителната и хармонична класна стая е необходимост, за да постигате успехи с класа си.

Ако искате да научите още полезни съвети за това как да организирате положителна и работеща учебна среда, обърнете внимание и на другите наши приятни статии:

Как да изградим подкрепяща учебна среда

Най-готината класна стая – 6 идеи за промяна на учебното пространство

6 вдъхновяващи идеи за подредба на мечтаната класна стая

 

Източници: Prodigy, Asian College of Teachers, Teach 4 The Heart

Още полезни статии:

Игрови подход и игровизация

Защо игрите са важни за мозъка?

За да се развиваме и опознаваме света още от най-ранна детска възраст, се нуждаем не само от грижа и храна, но и от игра. Целият

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали