Етносите в България на гости в класната стая

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

Учениците:

  • Търсят и синтезират информация по дадена тема от различни източници
  • Работят в екип като си разпределят сами ролите и задачите
  • Създават изследователски проект

Необходими материали:

  • Презентация или плакат

“Светът е многообразие”! Но въпреки този всеизвестен факт, в обществото ни все още има работа в посока баланс в междуетническите взаимоотношения. За да има търпимост, а още по-добре –  разбиране и приемане – е важно от ранна възраст децата да се запознават с етническия пъзел на България. Всички знаем, че когато опознаем един човек, сме по-склонни да го приемем. 

В това вярва и Анна Господинова, която е начален учител в ЧОУ “Света София”. За нея уроците за културното многообразие са важна част от изграждането на толерантност, уважение и разбиране между учениците.  За да създаде приобщаваща среда, в която учениците се запознават с различните култури и се учат да ценят различията, в класната стая на Анна Господинова се провеждат поредица от вълнуващи интерактивни уроци.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Проектът “Етносите в България” представлява поредица от опознавателни срещи между ученици и представители на четири от етническите общности в България – роми, турци, евреи и арменци. Учениците предварително правят проучване за дадения етнос, а по време на срещата обогатяват знанията и допълват наученото от проектите си с нова информация. За финал учениците представят наученото от тези срещи пред гости и свои съученици.

Подготовка за опознавателната среща

Стъпка 1. Разпределение на учениците по отбори – учениците работят в отбори от по няколко деца, разпределени на случаен принцип.

Стъпка 2. Създаване на график – избор на подходяща дата за среща с гостите, така че и учениците, и гостите да имат достатъчно време, за да се подготвят.

Стъпка 3. Теоретична подготовка на учениците – разделени на отбори, учениците търсят и подбират информация за дадения етнос по предварително зададени области:

  1. Език – азбука, отделни думи
  2. История
  3. Традиционно облекло
  4. Празници
  5. Известни личности

Стъпка 4. Теоретична подготовка на гостите – всеки гост подготвя интересна информация за своя етнос като се придържа към предварително зададените области. Към тях добавя песен, танц и специфична храна за своя етнос.

Опознавателна среща

Стъпка 5. Представяне на гостите – всеки гост се представя, като може да дойде сам или с член на своето семейство.

Стъпк 6. Учениците представят – всеки отбор представя намерената информация за дадения етнос по опорните точки.

Стъпка 7. Гостите допълват – всеки гост допълва представената от учениците информация, свързана с облеклото, празниците и известните личности.

  • Песен – гостите представят характерна за техния етнос песен от линк, файл или изсвирена на живо, а учениците се опитват да я научат.
  • Танц – гости и ученици се учат да танцуват характерен за етноса танц.
  • Ястие – гостите носят характерно за етноса ястие или го приготвят на място с учениците (циганска баница, гюзлеме, арменски сладки и т.н.)

etnosite v Bylgariq qstiq

Стъпка 8. Подготовка на презентациитеучениците продължават работата в екип, като заедно подготвят или презентация, или плакат, чрез които да представят по най-добър начин изучаваната общност. Подготвят се да изпеят и изтанцуват наученото по време на срещите с гостите. С помощта на родителите приготвят поне една от характерните храни на етноса.

Стъпка 9. Представяне пред публикапубликата може да бъде различна – ученици от випуска, от други випуски, част от или цялата училищна общност, родители и т.н. 

Тази практика г-жа Анна Господинова прилага за втори път в работата си. Разработва идеята преди повече от 15 години, като взима решение да я прилага отново при всеки следващ випуск: “това е достатъчно актуална тема, а и се развиват цял куп умения, за да се лишават децата от подобно изграждащо преживяване.”

Една от идеите на Анна Господинова за надграждане е в следващ клас учениците да създават учебно съдържание на база знанията си за изучените етноси – задачи по математика, текстове за редактиране и граматически задачи по български език, съчинения и преразкази.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Благодарение на тази практика учениците откриват богатата култура на четирите изучавани етноса. Приемането на различните хора вече е по-разбираема за тях идея. Всяко от децата успява да подобри уменията си да обработва информация, да работи в екип, да носи отговорност, да спазва срокове, да използва технически средства, да работи с ръцете си. И най-важното – учениците осъзнават, че “всички хора са различни на външен вид, но също така всички се забавляват, смеят се и обичат.”

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Анна Господинова
Начален учител
Анна Господинова е начален учител с дългогодишен опит. В различни периоди от преподавателската си работа споделя знанията си със студенти като базов учител и с колеги като обучител на учители. Автор е на материали по основните учебни предмети в начален курс. През годините създава съдържание за издателствата „Просвета“ и „Клет“; платформите „Уча.се“, „Kahoot”, “Learning apps”, „ClassBuddy“ и др. Един от телевизионните учители в програмата „С БНТ2 на училище“. Следдипломно се квалифицира и като учител по религия. Координатор е на проекта за писане на учебници по религия – неконфесионално обучение от 1. до 12. клас към МОН.

Още полезни статии:

Think/Pair/Share - Помисли/Сподели (работа по двойки)
Комуникативни умения

Think/Pair/Share – Помисли/Сподели (работа по двойки)

В тази стратегия учениците самостоятелно осмислят проблем или въпрос и след това дискутират това с партньор. Дайте на учениците въпрос, тема, задача за четене, упражнение,

Ценност на класа
Култура на класната стая

Ценност на класа

Умението за сътрудничество и работа в екип е задължително обвързано с помагането на другите да успеят. Взаимопомощта е ценност, върху която трябва да се акцентира

Живо изречение
Работа в екип

Живо изречение

Стратегията „Живо изречение“ често се използва от учителите в края на часа и тя дава възможност на учениците да представят свободно и уверено своята работа.

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали