Часовник на емоциите – как да разпознаваме чувствата си

Понякога всеки от нас може да се обърка от емоциите, които изпитва: тъга в края на учебната година, когато идва така желаната почивка, безпокойство и вина веднага след новината за спечелен конкурс.

Всъщност повечето от нас, “големите”, знаем, че можем да изпитаме смесени чувства в една и съща ситуация, като радост и тъга например. За децата обаче този феномен вероятно не е толкова ясен. Възможно е те да бъдат напълно объркани от емоциите си и това допълнително да доведе до тревога, вина, срам, гняв.

Разпознаването на емоциите стои в основата на самоосъзнатостта. А самоосъзнатостта е основополагаща за ползотворните отношения с другите, самоефективността, позитивната самооценка. Децата, които разпознават успешно чувствата си, умеят да ги контролират по-добре и да се успокояват по-бързо.

Сами виждате, че изброените умения и нагласи са ключови за това да се чувстваме добре като личности, да вървим напред и да се развиваме – нещо, което всеки добър учител иска за своите ученици. Но как да го постигнете с вашите третокласници?

Ние имаме идея, подготвили сме за вас урока “Часовник на емоциите”. Чрез него учениците ще изследват емоциите си в различни хипотетични ситуации. Ще се опитат да наблюдават какви различни чувства се преплитат в тях и какво ги предизвиква. Това ще развие силно не само тяхната емпатия, но и социалната им осъзнатост! Колко много ползи само от един кратък и забавен урок!

Побързайте да изтеглите пълния текст на урока “Часовник на емоциите”! Той е разписан изключително подробно, за да бъде изпълнението му максимално лесно за вас! Към него са добавени работни листове за ученици и допълнителни насоки за учителя. Следвайте всяка от стъпките внимателно. И не забравяйте да се забавлявате заедно с вашите ученици!

Свалете урока “Часовник на емоциите” тук.

———————————————————————————————————————-

Урокът “Часовник на емоциите” е част от Сборника “Стъпка по стъпка” за развиване на социални и емоционални умения, любезно предоставен на преподаваме.бг от Световната банка.  

Искате да включите повече елементи от СЕУ в часовете си? Разгледайте и други уроци за развитие на социално-емоционални умения в трети клас.

Още полезни статии:

Определяне на основните идеи
Комуникативни умения

Определяне на основните идеи

В тази стратегия учениците работят самостоятелно и определят основни идеи (оригинално 3-5, но зависи от фокуса и задачата) от текст/филм/урок. След определеното време се събират

Възможно ли е?
Математическа грамотност

Възможно ли е?

Тази стратегия стимулира учениците да оценяват получен резултат, като го сравняват с разбирането си за проблема, и поставя акцент върху разбирането на проблема, а не

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали