"Градът на изреченията" - разпознаване и използване на възклицателни и подбудителни изречения
Раздел
Видове изречения по цел на изказване
Времетраене
6 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- определят изречението, с което се изразяват чувства, като възклицателно;
- разпознават подбудителните изречения за заповед, молба, съвет, забрана;
- разграничават подбудително от възклицателно изречение;
- преобразуват подбудителни и възклицателни изречения;
- оформят пунктуационно правилно края на подбудителни и възклицателни изречения;
- употребяват видове изречения в съответствие с комуникативната ситуация.
Цели по умения:
Учениците:
- работят съвместно в екип, като планират, създават и представят общ продукт;
- изразяват и защитават мнения чрез устна и писмена реч;
- слушат активно и уважават гледната точка на другите;
- прилагат креативно езикови знания в решаването на практическа задача;
- употребяват езиковите средства уместно спрямо конкретна комуникативна ситуация.
Изследователски въпрос:
Какви са плюсовете на това да изразяваме емоциите и желанията си с точни изречения?
Краен продукт:
Картонен макет „Градът на изреченията“, в който всяка част – квартали, улици, сгради, представя различни видове възклицателни и подбудителни изречения, придружени с примери, рисунки и пунктуационни правила
Необходими материали:
- работни листове за груповата дейност “Приказка за препинателните знаци”
- работен лист “Символи за бързи отговори”
- снимки със сцени за съставяне на диалог
- работен лист с три ситуации “Моите силни изречения”
- флипчарт лист за плакат
- цветни маркери
- работен лист “Редакция на възклицателни и подбудителни изречения”
- тетрадки за записване
- химикалки
- диктовка
- цветни химикалки за проверка
- работен лист с шаблон за мисловна карта
- бели листове
- цветни моливи
- маркери
- голям картонен лист за основа на макета
- цветна хартия
- малки цветни листчета за записване на изречения
- флумастери, лепило, ножици
- легенда на града
- модел на макета
- фотоапарат или телефон за заснемане
- готовият макет на учениците
- работен лист “Рефлексия по ПБО “Градът на изреченията”
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.