Дните на учебната година, макар и наситени с много динамика и дейности, отминават.
Как да завършим учебната година в ролята си на наставник и да подкрепим учителите, с които работим, да осмислят колко много са постигнали през тази само една година, но и как да продължат да се развиват занапред – тук годишната рефлексия идва на помощ.
Да не забравяме и себе си – комплексната и отговорна роля на наставника развива и него самия, така че в края на статията ще намерите и няколко въпроса, с помощта на които да направите и своята лична равносметка.
Ако темата за наставничество е все още нова за Вас, запознайте се с въвеждащата ни статия, описваща какво е наставничество на учители и защо е важно. Цялата поредица от статии по темата вижте в страницата за наставничество.
Има различни дефиниции за „рефлексия”, в практиката най-често се възприема и използва като спирка за анализ и осмисляне; вглеждане в миналото с цел бъдещето;
самоанализ на собствените мисли и преживявания.
Защо да отделите време за тази дейност с учителите, които подкрепяте? Важността на рефлексията често е подценявана или се деприоритизира покрай всички дейности и оценяване на учениците в края на учебната година. Отделяйки време за нея, ще помогнете на начинаещите учители:
- да си дадат сметка колко много са се развили като педагози и ще подкрепите тяхната увереност в собствените им сили и възможности
- ще начертаете път за бъдещо професионално развитие и надграждане, защото учителите се развиват и учат постоянно
- ще завършите професионалното си сътрудничество с доверие и усещане за истинско конструктивно партньорство
Организационна част
Помислете в какъв формат ще е рефлексията. Препоръчваме тя да е индивидуална – между един учител и неговия наставник, тъй като дори да подкрепяте няколко учители, връзката и динамиката с всеки от тях е различна.Понякога този индивидуален формат не е възможен или е трудно осъществим, така че може да организирате и други формати:
Групова
- всички учители, подкрепяни от един наставник
- всички учители, подкрепяни от двама или повече наставници
Индивидуална
- учител и наставник
В каква форма ще се проведе:
- само разговор, без предварителна подготовка
- писмена (предварителна подготовка по въпроси), в последствие – разговор
Време – за колко време планирате да се проведе.
Цели на рефлексията – за да има фокус и конкретни изводи от това осмисляне и разговор. Тук даваме някои примери за цели:
- Учителите осмислят преживяването си в училище като част от училищната общност в настоящата учебна година.
- Учителите осмислят развитието на педагогическите си знания и умения в настоящата учебна година.
- Извеждат свои силни страни и области за подобрение
- Поставят следващи стъпки – какво ще продължат да правят, какво и как ще променят, за да продължат да се развиват и да са по – успешни.
Примерни въпроси
- Как се чувстваше в началото на учебната година – спрямо себе си като учител; колектива; учениците; родителите?
Как се чувстваш сега?
Защо се чувстваш по този начин?
- Кои са трите постижения, с които най-много се гордееш в края на тази учебна година?
Защо се гордееш точно с тези три неща най-много?
Кои твои качества и умения ти помогнаха да ги постигнеш?
Кои бяха най – трудните моменти по пътя към тези постижения и как ги преодоля?
- Кои са трите неща, които не успя да направиш/постигнеш, а искаше?
Какво ти попречи?
Какво ще ти е необходимо, за да успееш да постигнеш тези цели?
- Кои са отговорите, до които достигна през тази учебна година?
Кои са въпросите, които ти остават и продължаваш да си задаваш?
- Кои са хората, с които успя да изградиш най – силни връзки през годината?
Как се случи това ,,свързване”?
На кого би искал/а да благодариш?
Кои са хората, на които ти помогна в трудни моменти?
- Каква искаш да бъде следващата учебна година за теб?
На кои твои силни страни/знания/умения ще продължиш да разчиташ, за да я направиш такава?
Какво още трябва да научиш/продължиш да развиваш, за да постигнеш тези цели?
На кои хора ще разчиташ за помощ/съдействие при нужда?
Как ще си подсигуриш пълноценна почивка, за да си готов за следващата учебна година?
А Вие като наставник как се развихте през годината? Ако не сте имали възможност да помислите върху това, следващите няколко въпроса ще бъдат от полза:
- С какво дейността Ви като наставник допринесе за професионалното Ви развитие, включително като учител?
- Кои са уменията и знанията, които развихте?
- Как ще продължавате да използвате тези умения и знания занапред и в по – широк смисъл?
- Кои са най – важните неща, които научихте за отношенията и сътрудничеството между наставник и подкрепян учител?
- Кои са Вашите най – силни страни като наставник?
- Какво бихте променили в подхода/дейността си, ако сте наставник и през следващата година?
- Кои умения и знания искате да продължите да развивате, за да бъдете още по – ефективен в ролята на наставник?
Използвайте техниките и примерните въпроси, за да подкрепите учителите и заедно с тях да направите добра рефлексия в края на учебната година. Прочетете още статиите ни за активно слушане и за даването на ефективна обратна връзка от гледна точна на наставничеството.