Как да завършим учебната година в ролята си на наставник?

Наставничество - край на учебната година

Дните на учебната година, макар и наситени с много динамика и дейности, отминават. 

Как да завършим учебната година в ролята си на наставник и да подкрепим учителите, с които работим, да осмислят колко много са постигнали през тази само една година, но и как да продължат да се развиват занапред – тук годишната рефлексия идва на помощ. 

Да не забравяме и себе си – комплексната и отговорна роля на наставника развива и него самия, така че в края на статията ще намерите и няколко въпроса, с помощта на които да направите и своята лична равносметка. 

Ако темата за наставничество е все още нова за Вас, запознайте се с въвеждащата ни статия, описваща какво е наставничество на учители и защо е важно. Цялата поредица от статии по темата вижте в страницата за наставничество.

Има различни дефиниции за рефлексия”, в практиката най-често се възприема и използва като спирка за анализ и осмисляне; вглеждане в миналото с цел бъдещето; 

самоанализ на собствените мисли и преживявания.

Защо да отделите време за тази дейност с учителите, които подкрепяте? Важността на рефлексията често е подценявана или се деприоритизира покрай всички дейности и оценяване на учениците в края на учебната година. Отделяйки време за нея, ще помогнете на начинаещите учители:

  • да си дадат сметка колко много са се развили като педагози и ще подкрепите тяхната увереност в собствените им сили и възможности 
  • ще начертаете път за бъдещо професионално развитие и надграждане, защото учителите се развиват и учат постоянно 
  • ще завършите професионалното си сътрудничество с доверие и усещане за истинско конструктивно партньорство 

Организационна част

Помислете в какъв формат ще е рефлексията. Препоръчваме тя да е индивидуална – между един учител и неговия наставник, тъй като дори да подкрепяте няколко учители, връзката и динамиката с всеки от тях е различна.Понякога този индивидуален формат не е възможен или е трудно осъществим, така че може да организирате и други формати: 

Групова 

  • всички учители, подкрепяни от един наставник
  • всички учители, подкрепяни от двама или повече наставници

Индивидуална 

  • учител и наставник 

   В каква форма ще се проведе: 

  • само разговор, без предварителна подготовка
  • писмена (предварителна подготовка по въпроси), в последствие – разговор

  Време – за колко време планирате да се проведе. 

Цели на рефлексията – за да има фокус и конкретни изводи от това осмисляне и разговор. Тук даваме някои примери за цели:

  1. Учителите осмислят преживяването си в училище като част от училищната общност в настоящата учебна година.
  2. Учителите осмислят развитието на педагогическите си знания и умения в настоящата учебна година.
  3. Извеждат свои силни страни и области за подобрение
  4. Поставят следващи стъпки – какво ще продължат да правят, какво и как ще променят, за да продължат да се развиват и да са по – успешни. 

Примерни въпроси

  • Как се чувстваше в началото на учебната година – спрямо себе си като учител; колектива; учениците; родителите? 

Как се чувстваш сега? 

Защо се чувстваш по този начин?

  • Кои са трите постижения, с които най-много се гордееш в края на тази учебна година? 

Защо се гордееш точно с тези три неща най-много? 

Кои твои качества и умения ти помогнаха да ги постигнеш? 

Кои бяха най – трудните моменти по пътя към тези постижения и как ги преодоля? 

  • Кои са трите неща, които не успя да направиш/постигнеш, а искаше? 

Какво ти попречи? 

Какво ще ти е необходимо, за да успееш да постигнеш тези цели?

  • Кои са отговорите, до които достигна през тази учебна година? 

Кои са въпросите, които ти остават и продължаваш да си задаваш?

  • Кои са хората, с които успя да изградиш най – силни връзки през годината? 

Как се случи това ,,свързване”? 

На кого би искал/а да благодариш? 

Кои са хората, на които ти помогна в трудни моменти? 

  • Каква искаш да бъде следващата учебна година за теб? 

На кои твои силни страни/знания/умения ще продължиш да разчиташ, за да я направиш такава? 

Какво още трябва да научиш/продължиш да развиваш, за да постигнеш тези цели?

На кои хора ще разчиташ за помощ/съдействие при нужда? 

Как ще си подсигуриш пълноценна почивка, за да си готов за следващата учебна година?

А Вие като наставник как се развихте през годината? Ако не сте имали възможност да помислите върху това, следващите няколко въпроса ще бъдат от полза: 

  • С какво дейността Ви като наставник допринесе за професионалното Ви развитие, включително като учител? 
  • Кои са уменията и знанията, които развихте?
  • Как ще продължавате да използвате тези умения и знания занапред и в по – широк смисъл?
  • Кои са най – важните неща, които научихте за отношенията и сътрудничеството между наставник и подкрепян учител? 
  • Кои са Вашите най – силни страни като наставник? 
  • Какво бихте променили в подхода/дейността си, ако сте наставник и през следващата година? 
  • Кои умения и знания искате да продължите да развивате, за да бъдете още по – ефективен в ролята на наставник?

Използвайте техниките и примерните въпроси, за да подкрепите учителите и заедно с тях да направите добра рефлексия в края на учебната година. Прочетете още статиите ни за активно слушане и за даването на ефективна обратна връзка от гледна точна на наставничеството.

Още полезни статии:

Наставничество - план на урок
Образователен мениджмънт

Как да помогнем на начинаещ учител да създаде план на урок? 5 насоки за наставници

Как наблюдавам учебен час без предварително предоставен план за часа от начинаещия учител, когото подкрепям? Не го правя.  Една от основните цели на наставничеството е

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали