Трудните разговори при наставничеството – как да се справим

Наставничество - трудните разговори

В специфичния набор от умения в дейността на наставника ефективната комуникация заема ключово място. Как да проведем конструктивен разговор, обаче, когато след наблюдение на учебен час начинаещият учител не чува обратната връзка от наставника като добронамерена подкрепа? Или не я чува” изобщо?

Ако темата за наставничество е все още нова за Вас, запознайте се с въвеждащата ни статия, описваща какво е наставничество на учители и защо е важно. Цялата поредица от статии по темата вижте в страницата за наставничество.

Ще разгледаме някои по-често срещани типове реакции и съответните стратегии за комуникация, които наставниците могат да приложат, за да им противодействат”.

Самообвиняващият се – „Прав си, не ставам” 

Как да го познаем: 

  • Обвиняват себе си и приемат обратната връзка като коментар за личността и стойността им, а не за тяхната работа в дадения момент. 
  • Не вярва в себе си и има склонност да се отказва.
  • Изпитва недоверие, когато чува положителна обратна връзка/коментари.
  • Всяка конструктивна критика е голямо събитие и дори и най-добронамерените обратни връзки се усещат негативно. 

Насоки за даване на обратна връзка: 

  • Поздравяваме за усилията и успехите с конкретни примери от часа
  • Установяваме какви са причините отсрещната страна да се чувства неуспяла
  • Насочваме го да търси с наша помощ силни страни от наблюдавания час.
  • Насочваме към конкретни стратегии за справяне с предизвикателствата
  • Насочваме към нещата, които са в неговата сфера на контрол, и пряко зависят от него

Несъгласният – „Ти грешиш, аз съм супер!”

Как да го познаем: 

  • Оспорва обратната връзка като неточна 
  • Започва да се отбранява и настоява за друга версия за случилото се
  • Влиза в защитен режим

Насоки за даване на обратна връзка: 

  • Даваме обратна връзка с факти и конкретни проявления/данни от класната стая
  • Задаваме въпроси, обвързващи действията с конкретни резултати, до които водят (Какво можеш да направиш ти, за да промениш XXX ситуация/поведение?
  • Връщаме към ценностите и първоначалната мотивация (Знам, че ти искаш всеки ученик да се чувства приет и да напредва максимално.)
  • Изпращаме положителни послания (Необходимо е постоянство и резултатите ще се появят)

ОбвиняващиятВсички други са виновни, но не и аз” 

Как да го познаем: 

  • отхвърля обратната връзка, обвинявайки външни фактори за собственото си представяне
  • Влиза в защитен режим
  • Не прави връзка между собствените си действия и резултатите/случващото се в класната стая
  • Отхвърля предложенията и идеите на наставника
  • Оправдава неуспехи с децата, родителите, средата

Насоки за даване на обратна връзка: 

  • Фокусираме разговора върху това какво зависи от учителя (сфера на контрол) 
  • Правим връзка между неговите действия и резултатите/случващото се в класната стая (причинно – следствена връзка)
  • Адресираме защитната реакция в разговора – Това, което чувам – отхвърляш всички предложения, които ти давам. Мислиш повече в посока защо нещо няма да се получи”

Оптимистът – „Всичко е супер!” 

Как да го познаем: 

  • силен оптимизъм – или всичко е супер, или ще стане просто с течение на времето, без да трябва да се предприема нещо
  • високи нива на енергия, често сменя дейности/подход, но без ясен фокус
  • иска да е харесван, да е забавен, на учениците  да им е интересно
  • не оспорва обратната връзка, но не предприема действия след нея, няма истинска чуваемост” и осмисляне

Насоки за даване на обратна връзка: 

  • Даваме директна обратна връзка за случващото се в класната стая и обективно постигнатите резултати от учениците
  • Задаваме въпроси през обективните наблюдения в класната стаяКолко ученици бяха в часа? Колко от тях работиха по задачата? Колко от тях постигнаха целта? Как го разбра – какви данни имаш?
  • Поставяме ясни очаквания и срокове за конкретни действия
  • В последващи разговори се връщаме към очакванията и сроковете за тях

Комуникационните умения, нужни за работата на един ментор, са неизчерпаеми. Запознайте се още и със статията ни за активно слушане, както и за даването на обратна връзка. С тези основи ще можете да улесните работата си като наставник, а учителите да преминат през по-плавен преход към новята си професионална роля. Продължете четенето и със статията за завръшването на учебната година в ролята на наставник

Още полезни статии:

Наставничество - изграждане на доверие
Образователен мениджмънт

5 стратегии за изграждане на доверие между наставник и начинаещ учител

В основата на всички пълноценни отношения между хората стои доверието. В това число влиза и ефективното професионално сътрудничество между начинаещ учител и неговия наставник.  Ако

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали