РЕФЛЕКСИЯ
Какво е рефлексия с учениците?
Reflection (идва от физиката) – отражение, обръщане назад, отразяване. Способността на човека да осмисля своето вътрешно преживяване във взаимодействията и действията си с останалия свят.
Ние като учители и хора, които не спират да анализират своя път и да взимат осъзнати решения сме в непрестанен процес на рефлексия.
Структурираната рефлексия за учениците ни може да работи в посока на това те да са отговорни за собственото си учене, да познават своите емоции и причината за появата им, както и да съдейства за това учениците да стават по-добри в способността си да разбират поведението и емоциите на другите, да се свързват с тях.
Джон Дюи позиционира рефлексията като ключов инструмент за осмисляне на знания и опит, т.е. за когнитивно и емоционално развитие още в средата на ХХ век.
Рефлектирането е основна част от процеса на учене. Чрез рефлексията имаме възможност да се върнем назад и да помислим върху конкретно постижение, успех, неуспех, преживяване. Обръщайки поглед към миналото ние си даваме възможност да осмислим по-обективно цялото преживяване, да идентифицираме силните си страни и да си набележим области за подобрение и и следващи стъпки, които да предприемем.
Това е начин да чуем гласа на учениците. Те имат възможност да преминат през конкретно преживяване, да го осмислят, насочвани с въпроси, и да изкажат собствената си гледна точка. (Гледна точка за тяхното учене, целите, които са си заложили, откъде са тръгнали и докъде са стигнали). Това дава възможност за нас като учители да погледнем класната стая през техните очи (чрез рефлексията извличаме ОВ и събираме информация).
Чрез рефлектирането затвърждаваме през какво сме преминали, какво ни е затруднило в постигането на нашите цели, какво е било ефективно.
Рефлексията е и начин да празнувате своите успехи и победи заедно.
Някои съвети при планиране на рефлексия
Ползвайте визуални опори – подкрепят подсъзнателното и го “приканват” да се прояви чрез припознаване в картинки/емотикони/карти – конкретни и абстрактни обекти, които помагат “свързването” на конкретен въпрос с дадено чувство/емоция/идея. Няколко идеи за визуални опори:
- Карти с изображения от различни настолни игри, например: Диксит карти; Дани, Blob tree,
- Емотикони;
- Изображения на емоции, работа с емоциите;
- Изображения на стихии
- Изображения на хора
Планирайте внимателно поредица от провокиращи, вълнуващи и задълбочаващи въпроси. Рефлексията помага за осмисляне на действителността и преход от “преживяно” към “разтълкувано” и “научено” – за да се реализира този преход е необходимо да се работи с добри въпроси.
Добрите въпроси са:
Някои съвети при провеждане на рефлексия
- Не оценяваме споделеното
- Не поправяме чутото
- Изслушваме всеки
- Отделяме фокусирано време
- Споделяме и ние
- Задаваме въпроси, за да научим повече