Периодичен анализ на напредъка

Учениците заемат на ротационен принцип ролята на отговорници за тракера на класа. Задълженията им включват както редовното попълване на резултатите, така и периодичното анализиране на данните.

В началото на годината учителят описва кратко и ясно ролята и задълженията на отговорниците по тракера, като предоставя и насочващи въпроси, които да помогнат при анализа на данните. След това учителят използва някаква система за определяне на първите отговорници (дава възможност на учениците да кандидатстват за позицията; сам посочва отговорниците; първите два номера в класа отговарят за първите две седмици и др.). В края на определения срок отговорниците изготвят писмен анализ на данните, който въвеждат в общото портфолио (онлайн и/или на хартиен носител) на класа. Правят 5-10 минутна презентация пред останалата част от класа, която може да бъде последвана от кратка групова рефлексия (може да се ползват въпросите от стратегиите за рефлексия в секция 5) и начертаване на следващи стъпки за подобряване на резултатите.

Насочващи въпроси

  • Има ли положителен напредък/спад в резултатите на класа?
  • Колко процента от учениците са под 60%?
  • Колко процента са над 60%?
  • Има ли ясни/необясними тенденции в разпределянето на резултатите?
  • Какви изводи/следващи стъпки можем да предложим на базата на тези данни?

Резултат: Учениците извършват периодичен анализ на данните на класа, групово обсъждат и начертават следващи стъпки.

Предимства на стратегията

  • Дава възможност на учениците критично да анализират резултатите от тракера и сами да извеждат конкретни предложения за подобряване на резултатите;
  • Тракерът се превръща в полезен инструмент за определяне на следващи стъпки и цели на класа, а не просто в табло с резултати;
  • Учениците лично се ангажират с проследяване на напредъка, което засилва личната им мотивация за учене;
  • Учениците започват да разглеждат резултатите като полезен източник на информация, а не като нещо обезкуражаващо, крайно и/или непроменимо.

За тази стратегия е добре да имате предвид, че:

  • задълженията на отговорниците трябва да са ясно представени/разписани (може дори да се подписва вид ‘трудов договор‘);
  • анализът на данните може да затрудни някои ученици;
  • определянето на следващи стъпки и/или цели може да отнеме повече време от предвиденото.

Още полезни статии:

5 К (кой, какво, къде, кога и как)
Креативност

5 К (кой, какво, къде, кога и как)

След като учениците разполагат с няколко различни източника на информация по темата, дайте им бял лист. Всеки ученик трябва да обобщи петте К от всеки

Един въпрос, много отговори
Критично и аналитично мислене

Един въпрос, много отговори

Тази стратегия е възможност за учениците да приложат своята креативност в контекста на критическото мислене. Задайте отворен въпрос на учениците в началото на часа и

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали