Независимо дали преподаваме по гражданско образование или по друг предмет, ролята ни като учители винаги ще бъде да подготвим децата така, че те да бъдат добри граждани на днешния и на утрешния ден. Когато повечето от нас са били деца, добрият гражданин е бил стриктен и изпълнителен, a днес добрият гражданин е активен, креативен и отговорен. Тези качества могат да бъдат развивани във всеки час и по всеки предмет, а ето и някои по-конкретни идеи.
Повече време и място за споделяне = повече доверие
Покажете на учениците си, че на вас ви пука за тях. Освободете време и пространство за споделяне на техните идеи, мнения, емоции и тревоги. За предпочитане е това да става в кръг (ако стаята не го позволява, използвайте друго място – училищния двор, салона по физическо или др.). Кръгът създава усещане за откритост и равнопоставеност, липсва противопоставянето първи – последен чин и неутрализира разделението на групички, като по този начин сближава участниците, повишава доверието по между им и ги сплотява в едно цяло. Споделянето на мнението и емоциите им ще ги отвори към вас и към предмета, който преподавате, а когато емоциите участват, ученето е по-трайно и по-ефективно. Активното участие в час е в основата на интереса към учебния предмет. Обсъждайте с тях колкото може повече – от начините на преподаване и кога, какво и защо ги затруднява, до споделяне на идеи за правила и последствия в класната стая.
Повече избор = повече отговорност
Всеки учи по различен начин, има различни силни и слаби страни. Проявете разбиране към тези, които не обичат да говорят пред публика и предпочитат да се изразяват писмено, както и към тези, които предпочитат устно, защото се притесняват от почерка си, домързява ги да пишат или просто по-трудно се изразяват на хартия. За нас като учители е важно да развиваме уменията им и за устно, и за писмено изразяване, но може да им дадете избор по какъв начин да оформите крайната оценка на всеки един от тях. Може да им дадете свободата да изберат: с тест, с презентация пред класа, с индивидуален проект, с експеримент или др., но по техен избор. Възможността да избират не е просто каприз, тя учи на отговорност и ги ангажира повече. Колкото повече избори им давате, свързани с начина на преподаване, на оценяване и на изпитване, толкова по-въвлечени ще са в учебния процес.
Повече свобода = повече идеи
Давайте на учениците повече възможности да покажат кои са и на какво са способни. Предложете им да организират училищно събитие или поредица от събития според техните интереси и желания: дали ще е артистична изява, спортно състезание или видео предизвикателство в социалните мрежи. Важното е идеите да идват от тях (а не от училищното ръководство!), да успеят да ги представят атрактивно и да привлекат съмишленици така, че да представят себе си, а и училището, във възможно най-добрата светлина.