8 стъпки за подобряване на самоефикасността на учениците: насоки за учители

Учител разговаря със своите ученици и ги насърчава

Самоефикасността се отнася до увереността на ученика, че е способен да учи добре; да се справя успешно с изпълнението на учебните задачи; да се придържа към своите цели, свързани с ученето и да подобрява компетентността си вследствие на вложените усилия. Ниското ниво на възприемане на собствената компетентност подкопава желанието на учениците да инвестират усилия в изпълнението на задачите и те често се стремят да ги отлагат или избягват, проявяват апатия, изпитват по-високо ниво на стрес и тревожност, самосаботират се и се отказват при първа възможност. Самоефикасността предопределя целите, които учениците си поставят; стратегиите, които използват; усилията, които влагат; постоянството и устойчивостта им при неуспех.

Как да интегрираме в часовете? 

1. Дайте ясно да се разбере, че учениците са способни да усвоят преподаванияматериал или да се справят с учебната задача.

Например можете да работите с учениците в малки група, в които те да демонстрират как се решава дадена задача, преди да им зададете същия тип задачи, които да решават самостоятелно.

2. Осигурявайте разнообразни възможности на учениците да придобият успешен опит в ученето и да осъзнаят своя напредък.

Осигуряването на възможности на учениците да преживеят успех при изпълнението на учебни задачи може да стане например чрез поставяне на гъвкави задачи, които позволяват на учениците да избират; задаване на разнообразни проектни задачи, викторини, тестове и т.н.

3. Разделяйте сложните задачи на по-малки съставни части.

Следва да се има предвид, че нивото на трудност на задачата е съществен фактор, предопределящ самоефикасността. Така например трудно може да се очаква, че ученикът ще подобрява самоефикасността си, ако му се дават основно задачи, които са непредизвикателни или които значително надхвърлят неговите възможности. Ето защо учителите могат да допринесат за повишаване на самоефикасността на учениците като им задават съобразени с техните възможности, умерено предизвикателни задачи. В случай, че сложните задачи се разделят на по-малки съставни части, е подходящо да се предоставя обратна връзка за изпълнението на всеки отделен компонент. Така учениците ще имат повече възможности да видят нещата, които са направили добре и да осъзнаят своя успех.

4. Стимулирайте учениците да си поставят умерено предизвикателни, но постижими краткосрочни цели и да оценяват напредъка си по отношение на тези цели.

5. Предоставяйте положителна обратна връзка, когато това е заслужено.

Така ще подхраните увереността на учениците, че се справят с ученето и работата си в клас. Можете да повишите самоефикасността на учениците, като например посочвате конкретно успешно поведение, действия или демонстрирани умения по време на учебните дейности в класната стая.

6. Предоставяйте възможности на учениците да преживеят пряко успехите на своите съученици.

Например можете да помолите няколко ученици да покажат как се решава дадена задача. Това ще накара другите ученици да забележат повече успешни модели на работа и ще повиши увереността им, че и те могат да се справят.

7. Задавайте групови задачи, в които групата може да постигне успех, ако нейните членове работят усърдно.

Успехът на групата повишава самооценката и мотивацията. Смесвайте учениците, така че способностите и талантите да се разпределят между групите. В същото време всеки член на групата следва да носи определена отговорност и индивидуалните резултати да могат да бъдат забелязани и отчетени.

8. Стремете се да ограничавате предпоставките за тревожност и стрес, свързани с работата в класната стая или с изпитванията.

Как изглежда един час посветен на умението?

Подобряване на самоефикасността на учениците за поставяне на конретни и обозрими цели, чрез упражнения в рамките на учебния час 

Материали:

  • Хартия
  • Моливи
  • Таймер или часовник

Стъпки:

  • Самоанализ и цели:
    • На началото на учебния час посветете 5 минути за кратко обсъждане на важността на поставянето на цели и как те могат да помогнат за успеха.
    • Нека учениците напишат по една конкретна цел, която искат да постигнат през следващата седмица (например, да завършат домашните си до края на деня, да подобрят оценките си по математика и т.н.).
  • Планиране на дейности:
    • Дайте на учениците по 10 минути, за да съставят списък с конкретни действия или стъпки, които трябва да предприемат, за да постигнат своите цели. Например: изготвяне на график за уроците, заделяне на време за учебния материал, решаване на домашни и др.
    • Подканете ги да бъдат специфични и реалистични при планирането на дейностите си.
  • Управление на времето:
    • По време на следващите 15 минути, насърчете учениците да определят време за всяка от планираните дейности в рамките на следващата седмица.
    • Може да им предложите да използват таймер или часовник, за да се научат да управляват времето си по-ефективно.
  • Рефлексия и завършване:
    • В последните 10 минути от учебния час, насърчете учениците да направят кратка рефлексия върху техния план и как може да го подобрят.
    • Подканете ги да поставят някакъв механизъм за оценка или следене на техния напредък, като например отбелязване в дневника или друга форма на запис.

За какво да внимаваме? 

  • Убедете се, че инструкциите за дейността са ясни за всички ученици и бъдете готови да предоставите индивидуална подкрепа при нужда.
  • Осигурете, че целите и дейностите са подходящи за възрастта и нивото на учениците, като избягвате прекомерна сложност или амбициозност.
  • Разпределете времето ефективно през цялата дейност и поддържайте открита комуникация с учениците, насърчавайки ги да задават въпроси и да изразяват възражения.

Тази статия е базирана на разработки в наръчника “Нагласи за развитие” с автор Асенка Христова, Институт за изследвания в образованието. Наръчникът е създаден по програма „Учим заедно” на фондация „Заедно в час” и реализиран с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България”, с цел преодоляване на образователните трудности, причинени от пандемията.

Още полезни статии:

Учителка предава урок на своите ученици
Умения за учене

4 насоки за стимулиране на автономното учене

В контекста на саморегулираното учене автономността се разбира като самоуправление на ученика, породено от неговото усещане за ценност,воля и избор по отношение действията и поведението.

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.