4 идеи за озеленяване на училищния двор

Екологично образование - ученически еко проекти

Ученици от десетки училища в страната взеха участие в предното конкурса ни Еко проекти”. Ученическите екипи, ръководени от своите учители, представиха своите идеи за практики, опазващи климата и околната среда. Споделяме ги с вас и се надяваме да ви вдъхновят да се включите със своя еко проект до 15 март 2025 г.

Представяме ви четири проекта, свързани не просто за рециклиране и компостиране, а с изграждане на общност около екосъобразния начин на живот. Реализирането на тези идеи дава възможност на учениците да свържат теорията с практиката, като преживеят идеите, за които учат. 

1. Засаждане на цветя, храсти и дървета, 157. ГИЧЕ, София

Озеленяване на училищния двор

157. ГИЧЕ “Сесар Вайехо“ предлага практика за изграждане на екологично съзнание и практични умения у своите ученици – създаване на зелени острови в двора на училището.

Въздухът, който дишаме, е от ключово значение за нашето здраве и околната среда, но в София качеството му е сериозен проблем, особено през есенно-зимния сезон. Градът се намира в котловина, което допринася за задържането на замърсители във въздуха. Данните показват критично високи концентрации на фини прахови частици (PM10 и PM2.5), азотен диоксид (NO2) и серен диоксид (SO2). Замърсяването на въздуха не само влияе върху климата и екосистемите, но е и основна причина за заболявания в региона.

Инициативата на 157. ГИЧЕ е да превърне училищния двор в зелено пространство за отдих и обучение. Чрез засаждането на многогодишни цветя, храсти и дървета учениците ще придобият умения за запазване на екологичното разнообразие. Зелените растения ще пречистват въздуха, а обособените зелени острови ще се допълнят с контейнери за разделно събиране на отпадъци.

Въпреки че озеленяването на училищния двор няма да разреши проблема със замърсяването на въздуха, то ще насърчи учениците да осмислят важността му и да пренесат знанията и уменията си извън училището.

Етапи на проекта

Проектът предоставя на учениците възможност да работят в екип, да мислят предприемачески и да участват в екологични дейности. Те ще придобият практически знания за биологичните процеси и значението на устойчивите практики, както и умения за грижа за околната среда. Ето какво се планира:

Ученически еко проект

  1. Събиране на средства – учениците ще организират базари след учебните занятия, за да финансират закупуването на растения и необходимите материали;
  2. Обработване на почвата – почвата в училищния двор ще бъде подготвена и обогатена с тор за създаване на благоприятна среда за растителността;
  3. Закупуване на растителност – ще бъдат подбрани устойчиви и подходящи видове цветя, храсти и дървета;
  4. Засаждане – учениците, ръководени от учителите, ще засадят растенията и ще създадат зелени острови в двора.

Чрез ангажирането на различни випуски проектът има потенциал да се поддържа и надгражда в дългосрочен план. Това ще изгради чувство за гражданска отговорност у младите хора и ще ги насърчи да прилагат наученото в по-широк мащаб.

2. Компостиране в училище и наторяване на двора, 105. СОУ, София

Учителите от 105. СУ “Атанас Далчев“ в София ни представят проект, насочен към ефективното използване на органични отпадъци и изграждането на екологично съзнание у учениците. Идеята е да се създаде училищен център за компостиране, който превръща органичните отпадъци в плодородна почва, използвана за засаждане и грижа за растения.

Компостирането като стъпка към живот без отпадък

Екипът от преподаватели и ученици разглежда проблема с неефективното използване на ресурсите, като се фокусира върху органичните отпадъци. Те са не просто боклук, а ценен ресурс, който може да бъде използван за обогатяване на почвата чрез компостиране.

Процесът на компостиране разлага органичните отпадъци по естествен начин и възстановява баланса в екосистемите, като същевременно намалява въглеродния отпечатък и вредните емисии във въздуха, отделяни при разграждането на боклука. С проекта си 105. СУ цели да направи процеса достъпен за учениците и да ги включи директно в опазването на околната среда.

Етапи на проекта

Проектът за създаване на компостер в училище включва следните стъпки:

  1. Закупуване на контейнери за компостиране – първата стъпка е създаването на обособено място за събиране и обработка на органичните отпадъци.
  2. Обучение на учениците – учителите по биология и здравно образование ще проведат специални уроци за процесите на компостиране и тяхната значимост.
  3. Участие на учениците в процеса – сформираните групи ще се грижат за компостирането в отделните контейнери, като наблюдават и записват общото количество оползотворен боклук и количеството новосъздадена тор.
  4. Използване на компоста – крайният продукт ще бъде използван за засаждане на растения в училищния двор, които ще се обгрижват от самите ученици.
  5. Създаване на екокът – обособяване на зелен екокът в училище, който ще служи за учебни дейности и вдъхновение.
  6. Популяризиране на резултатите – всеки етап от проекта ще бъде отразяван на сайта на училището, за да вдъхнови и други общности да предприемат подобни инициативи.

Проектът на 105. СУ не само развива практически умения, но и създава екологично мислене, като насърчава децата да се докоснат до природата и да разберат нейните механизми. Включването на учениците в процеса на компостиране и засаждане изгражда чувство за отговорност и свързаност със заобикалящия ги свят, вдъхновява ги да продължат да търсят устойчиви решения за околната среда. 

3. Озеленяване, алпинеум и къщички за птици, ОУ ”Митрополит Авксентий Велешки”, Самоков

В продължение на години ОУ “Митрополит Авксентий Велешки“ в Самоков се стреми към изграждане на екологична среда в училище, която да бъде както място за обучение, така и за отдих и практически дейности. 

За нашия конкурс училището предлага проект, който да обедини усилията на ученици, учители и местната общност. Идеята е дворът на училището да се обнови и обогати, като се превърне в място за екологично образование и грижа за природата. Чрез практическо участие в озеленяване, изграждане на алпинеум и монтиране на екологични съоръжения учениците ще развият трайни навици за отговорно екологично поведение. Ще затвърдят знанията си за опазване на околната среда и ще се приобщят към екологичните ценности.

Етапи на проекта

Екипът планира следните дейности:

  1. Закупуване и монтиране на кошчета за разделно събиране на отпадъци – учениците ще затвърдят знанията си за разделно събиране на отпадъци и ще го прилагат ежедневно.
  2. Изграждане на къщички за птици и хранилки – създаването на места за подслон и хранене на птици ще допринесе за биоразнообразието и ще развие у учениците грижа за животните.
  3. Озеленяване на училищния двор – изграждането на алпинеум и засаждането на цветя, храсти и билки пряко ще ангажира учениците в грижа за околната среда.
  4. Провеждане на занятия на екологична тематика – целта е учениците да затвърдят наученото по време на практическите дейности. Уроците ще бъдат насочени към:
  • Развитие на умения за отговорно екологично поведение;
  • Знания за разделно събиране на отпадъци и тяхното значение;
  • Грижа за природата и птиците;
  • Насърчаване на положително отношение към околната среда.

Проектът е подходящ за надграждане на образователния процес и обогатяване на извънкласните дейности с нови форми на еко обучение. Освен че ще обнови двора, инициативата ще насърчи учениците да възприемат екологичното поведение като част от ежедневието си и извън рамките на училището.

4. Изследване на състава на почвата и засаждане на дърво, ЕГ ”Пейо Яворов“ в гр.Силистра

Проектът на ЕГ “Пейо Яворов“ се фокусира върху един от съвременните екологични проблеми – замърсяването на почвата и промените в нейния състав. Чрез съчетаване на теоретични знания и практически дейности учениците ще се запознаят с основните характеристики на почвата, ще изследват нейното състояние и ще предприемат конкретни стъпки за облагородяването ѝ.

Проектът си поставя няколко цели: да запознае учениците с екологичния проблем за замърсяването на почвата и неговото въздействие върху климата и земеделието, както и да развие умения за изследване и анализ на почвените характеристики. Той насърчава връзката между глобалните екологични проблеми и локалните действия, включвайки разработването и изпълнението на практически дейности за подобряване на почвата в училищния двор.

Етапи на проекта

Предвидени са следните стъпки:

  1. Изследване на състава на почвата – ученици от 9. клас ще проведат експеримент за определяне на вида и характеристиките на почвата в училищния двор. Ще смесят почва и вода, за да оформят топче, което ще разстелят до плоска форма за наблюдение на съставките. Ще установят, че почвата е глинеста, без наличие на песъчинки.

След експеримента учениците ще обсъдят:

  • Подходяща ли е почвата за отглеждане на овощни дръвчета?
  • Какви ресурси са необходими за засаждане на дърво?
  • Как да се подобри състоянието на почвата?

Ученически еко проект - изследване на почвата

  1. Подготовка и засаждане на дърво
  2. Компостиране и използване на отпадъци – учениците ще изследват разликата между органичен и неорганичен отпадък, ще се запознаят с процеса на компостиране и ще работят за подобряване на състава на почвата чрез органичен компост. Ще засадят нови растения и ще изработят декоративни форми за училищната градина от рециклирани материали.
  3. Обобщение и популяризиране – ще бъдат създадени информационни материали за климатичните промени и почвените характеристики. Ще стартира и кампания за популяризиране на компостирането и залесяването сред училищната общност.

Ученически еко проект

Защо екологичните практики в училище са важни

От създаването на екозони за отдих до компостиране и популяризиране на екологични каузи, всяка инициатива показва как малките стъпки могат да доведат до значими резултати: облагородяването на почвата, озеленяване на градските райони, подобряване на училищните пространства.

Екологичните инициативи в училище са ценна възможност за развиване на умения: учениците могат да изследват природни явления, да свързват теоретични знания с практическа работа и да разработват идеи с екологична насоченост. Всичко това развива тяхната ангажираност към околната среда чрез реални действия.

Тези усилия ще имат дългосрочен ефект върху училищната общност и – надяваме се – ще послужат като модел за устойчиво развитие.

Кандидатствайте с ученически еко проект в конкурса до 15 март 2025 г. чрез формуляра на страницата ни

Прочетете още иновативни идеи на учители и ученици в категорията на сайта ни за екологично образование.

Още полезни статии:

Интерактивни методи на обучение

Алтернативни схващания за растенията

Растенията са една от първите научни теми, преподавани в началното училище. Учениците засаждат семена, отглеждат и измерват растения, наблюдават жизнения им цикъл и научават за

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали