10 правила за по-добро дигитално общуване с родители и ученици

Дигиталното общуване вече е неразделна част от ежедневната работа на учителите, като всеки от нас провежда редица онлайн срещи – учителски, родителски или онлайн уроци с ученици и членува в различни групи – на учители, на родители, на ученици. Всички тези хора имат различен опит и разбиране за дигиталното общуване… Може да получите 10-20 съобщения с емотикони за добро утро или над 200 поздравителни картички за 8 март, Коледа или Великден. Всичко това неусетно отнема от времето и отклонява вниманието ви. Възможно е да пропуснете важно съобщение или да се почувствате уморени от комуникацията в дигитална среда.

Правилата за поведение онлайн могат да ви помогнат да се възползвате от предимствата и да намалите недостатъците и при преподаването онлайн, така че то да не се превръща в дигитална говорилня или в лов на духове. Затова в тази статия ви предлагаме някои идеи за въвеждане на правила при дигитално общуване, които да улеснят работата ви във Вайбър/Фейсбук, Зуум/Гуугъл Мийт и др.

Нетикет

Най-общо правилата за дигитално общуване се наричат нетикет (съставен от думите „интернет“ и „етикет“) и целят да поставят граници в поведението на участниците. Засягат както съдържанието, така и формата на общуване.

  • По отношение на съдържанието:

Недопустими според нетикета са отправянето на обиди и заплахи, намесата в личното пространство, рекламирането извън създадените за тази цел бизнес мрежи. Различна степен на толерантност има към дискусиите извън темата и към споделянето на лични истории.

  • По отношение на формата:

Според нетикета на много общности писането изцяло с главни букви е израз на агресия, а употребата на жаргон, прекалено много чуждици, съкращения, емотикони и т. нар. шльокавица (писането на български език с латински букви ) – израз на неуважение към останалите участници в комуникационния процес.

А ето и някои идеи за по-конкретни правила, които да оптимизират времето ви онлайн и да направят дигиталното общуване през учебната година по-лесно, по-приятно и по-ефективно.

10 правила за дигитално общуване 

Кой?

1.Определете броя и вида участниците, дали могат или не могат да се включват ученици в родителската група и дали могат или не могат да се включват родители в групата на класа.

2. Създайте система за дежурни ученици, които да следят всички ли са на линия и да сигнализират, ако има някакъв технически проблем.

При нужда раздавайте следните допълнителни роли:

  • Модератор – следи и обобщава въпросите и обратната връзка към учителя;
  • Изследовател – предоставя линкове и информация по темата на часа;
  • Техническо лице – подпомага учителя и другите ученици при разрешаване на технически проблеми;
  • Следовател – следи за нарушения на правилата и отправя сигнали до всички (или само до учителя).

Кога? 

3. Определете „работно време“ на групите онлайн. например:

“Моля, изпращайте съобщения в чата само от понеделник до петък, от 8.00 – 18.00/20.00 ч.”.

4. Определете ясно началото и края на часа. Ако е необходимо, изисквайте участниците да бъдат 2-3 или дори 5 минути по-рано в съответната виртуална чакалня, за да не се губи време за „логване“ от и без това по-кратките учебни онлайн часове.

5. Определете дали и кога учениците могат да ви прекъсват, кога да използват бутоните за вдигане на ръка и кога да записват въпросите си в чата.

Какво? 

6. Определете темите, които могат да бъдат предмет на обсъждане в чата, например:

“Родителската група е само за съобщения, свързани с учебния процес в 10. “А” клас, моля, не я използвайте за реклама, лични съобщения: поздравления, покани за рожден ден и други събития, които не касаят учебния процес”.

Ако темата, тонът или времето, в което е изпратено дадено съобщение, не е уместно, просто отбележете, че е извън правилата и не отговаряйте на него.

Как?

7. При спазване на добрия тон и взаимно уважение. Основният принцип “не прави на другите това, което не искаш да правят на теб” важи и в дигиталната среда. 

8. Използване на функции за пестене на време. За събиране на мнение може да използвате функциите на чата за гласуване или линк към гугъл формуляр. По този начин ще спестите време и усилия и вместо 20 съобщения съгласен/несъгласен, ще получите нагледно и удобно резултата от проучването.

Пример за гласуване във Viber:

10 правила за по-добро дигитално общуване с родители и ученици

9. Установете правила за включване и изключване на камерата. Да, понякога включените камери натоварват връзката, но с това оправдание не бива да се злоупотребява. Може да правите изненадващо „бинго“ с посочване на 3-4 имена и ако тези ученици не си включат камерите или не отговорят в чата, получават отсъствие.

10. За проверка на разбирането по даден въпрос или тема обратна връзка могат да използват иконата с палец нагоре, а след добро представяне на ученик – тази за ръкопляскане.

Нетикетът е важен!

Технологиите би трябвало да улесняват, а не да затормозяват работата на учителя, а и на всички, които ги ползват. Ето защо е важно да се спазват правилата и добрият тон на общуване, както в реална, така и в дигитална среда.

 Допълнителни ресурси по темата:

  • план за урок на тема „Онлайн тормоз – нетикет“ за 1-4 клас на Център за безопасен интернет, който може да адаптирате и за по-големи ученици;
  • кратка викторина на тема Нетикет в Kahoot! – достъпът до нея е свободен, но е необходимо да имате регистрация в платформата. 

Успех!

Правила за поведение в интернет*:

  1. Отнасяме се с уважение към другите (използваме думичките: “моля”, “може ли”, “благодаря”).
  2. Изразяваме несъгласието си без обидни изрази и емотикони. 
  3. Помним, че отсреща стои истински човек с истински емоции.
  4. Пишем на кирилица и с малки букви.
  5. Използваме чата по предназначение без спам.
  6. Уважаваме учителя си и не си чатим по време на урок.

*отново заимстван от План за урок на тема „Онлайн тормоз – нетикет“ за 1-4 клас, в две части https://www.safenet.bg/images/sampledata/files/Netiket_1-4class-Parva_chast.pdf

 

Източници:

https://bg.wikipedia.org/wiki/Нетикет

https://www.techlearning.com.

http://millerdigitalcitizenship.weebly.com/digital-etiquette.html

Още полезни статии:

Интердисциплинарно обучение

От музикалните инструменти, през географските компоненти, с екологични елементи

Какво е общото между географските координати, музикалния инструмент укулеле и опазването на световния океан от замърсяване?  Тези теми намират място в един интердисциплинарен урок, проведен

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали