fbpx
Училищно лидерство За родители

За учители и родители: Как да изградим психическа устойчивост и сила

За учители и родители: Как да изградим психическа устойчивост и сила

Във време на война, финансова криза и опасности за здравето много хора имат нужда да запазят своята психическа сила и да устоят на трудностите. Но какво точно представлява психическата устойчивост?

Това е способността на човек да възстанови спокойствието си след неуспех и да се адаптира към предизвикателни обстоятелства. Все още няма единодушно мнение по въпроса дали психическата устойчивост е вродено умение за справяне с кризисни ситуации или качество, което можем да развиваме през целия си живот?

Според експертите психическата издръжливост може да укрепва и да се развива, но това изисква усилия и последователност от наша страна.

Затова преднамерената практика, комбинирана със самосъзнание, е от решаващо значение за повишаване на устойчивостта. В следващите редове ви споделяме някои техники, които да ви помогнат в тази посока.

1. Ново “Аз”

Можем да коригираме възприятията си като създадем в писмен вид нови измислени истории за себе си и ситуациите, които преживяваме. Важно е това да се случи на място и във време, в което сме сами и се чувстваме спокойни. Целта е да не мислим прекалено много за истинската версия на случилото се, която ни разгневява или натъжава и по този начин не ни позволява да излезем от блатото на отрицателните емоции. Измисляйки други сценарии, започваме да използваме въображението си, възвръщаме чувството си за контрол и променяме начина, по който интерпретираме събитията. Хората, които практикуват т.нар. терапевтично писане, казват, че се чувстват по-щастливи няколко месеца след започване на практиката.

Любопитен факт: Нашата представа за дадено събитие не се оформя според това, което реално се е случило, а според моментната ни нагласа, настроение и знания, когато мислим за него. Това означава, че спомените ни за това събитие могат да се променят много пъти и напълно да забравим какво наистина се е случило. Този процес на трансформация на спомени е подсъзнателен, но ако знаем, че така или иначе се случва, можем да го манипулираме така, че да се чувстваме по-добре и да живеем в мир със себе си. 

2. Положителната страна на стреса

Много специалисти по психично здраве съветват да търсим положителната страна на стреса. Това можем да направим като си зададем следните въпроси: 

  • кое е доброто, което научавам от тази ситуация; 
  • кое е лошото, което избегнах; 
  • как мога да използвам силните си страни и кои са те.

Изследванията показват, че идентифицирането и използването на силните ни страни повишава психическата ни устойчивост. Може да попитате най-близките си какво ценят най-много у вас, какви силни качества според тях притежавате, а може и вие да помислите в какви ситуации сте се чувствали успешни и да видите кои свои качества сте използвали тогава. 

Психолозите идентифицират грижата и приятелството като инструменти за засилване на психическата устойчивост. Когато помагаме на другите, се освобождаваме от страха и отчаянието и изпитваме повече надежда и смелост в ежедневието си. 

3. Намиране на цел и смисъл в това, което правим 

Намирането на смисъл в средата, в която живеем, е от съществено значение за усещането ни за психическа устойчивост и сила. 

Известният психиатър, преживял Холокоста, Виктор Франкъл, споделя в книгата си “Човекът в търсене на смисъл”, че от човека може да се отнеме всичко, но не и последната му свобода – да избира отношението си към различните житейски обстоятелства. 

Психолозите многократно установяват, че хора със силно чувство за цел изпитват по-голяма стабилност и имат по-добри когнитивни функции. Други научни изследвания потвърждават, че когато човек има цел, това го предпазва от различни заболявания и му осигурява по-дълъг живот. 

Ето и няколко въпроса за размисъл, които ще ви помогнат да изясните своето значение, цел и мисия в живота.

  • Кое може да ви накара сутрин да станете от леглото?
  • Какво ви държи будни през нощта?
  • Кога се чувствате най-живи, най-ентусиазирани?
  • Какво представлява успехът за вас?
  • Как можете да използвате заложбите си така, че да сте вдъхновени и да помагате на другите?
  • Какво можете да направите, за да промените живота на един човек днес?
  • На какво най-често казвате “не”?
  • Ако срещнете по-младата си версия, какъв мъдър съвет бихте си дали?

4. Да бъдем добри!

Един от начините за повишаване на чувството за щастие и психическа устойчивост са добрите дела. Участие в благотворителна инициатива, наставничество на по-неопитен колега или дори това да платим кафето на непознат са все начини, чрез които можем да правим добро на другите. 

Не бива да забравяме и за себе си, разбира се. Помислите и отделете определена сума от финансите си, както и специално време за себе си, в което да се поглезите. Дали това ще е изпито ароматно кафе сред природата или нова вдъхновяваща книга – избирате вие. Важното е да не пропускате това време и този подарък към себе си. 

5. Дневник на благодарността

Изразяването на благодарност е сигурен начин за повишаване на психическото спокойствие. Така се фокусираме върху това, което вече имаме, а не върху това, което ни липсва. По този начин не хабим сили и енергия в самосъжаление, гняв и неудовлетвореност и можем фокусирано и продуктивно да започнем да преследваме целите си или просто да правим неща, които ни правят щастливи. В какво се състои тази практика?

Всеки ден през следващата седмица записвайте от 3 до 5 неща, за които сте благодарни. Най-добре е да го правите рано сутрин или вечер преди да си легнете.

Сутрин съзнанието ни е чисто и възприемчиво, а вечер преди сън съзнанието ни се успокоява, забавя ритъма си на функциониране и тогава можем да направим по-лесен преглед на изминалия ден. Опитайте и вижте по кое време ще се чувствате най-добре да изразите благодарността си.

Също така си създайте навик да благодарите на околните. Може да изкажете благодарност за дребна услуга от ежедневието или да напишете благодарствено писмо до някой приятел, за да му споделите колко го цените. Това се изпробва лесно и бързо – благодарете веднага на някой покрай вас за мил жест, помощ или нещо друго и вижте как ще се промени изражението му.

6. Да се посмеем! 

Установено е, че смехът повишава психическата устойчивост. По-малък риск от депресивни състояния, по-силна имунна система, по-ведър поглед над нещата са само част от ползите, които ще забележите включвайки ежедневни хумористични дейности в живота си.

Какво да направите?

Отделяйте по 10 минути всеки ден в продължение на 7 дни за следното упражнение: 

  • запишете три от най-смешните неща, които сте преживели, видели или чули през този ден;
  • ако не се сетите за нищо смешно, потърсете в интернет забавни истории или анекдоти;
  • напишете защо точно това ви е било смешно и пишете с подробности – от това зависи ефективността на упражнението;
  • направете “забавното” упражнение непосредствено преди да заспите вечер, за да задържите положителната емоция по време на съня и да успокоите ума си.

7. “Не” на сравнението!

Понякога единствената пречка пред вътрешната ни сила и увереност е това, че се сравняваме с колеги, приятели, роднини и дори с напълно непознати хора. По този начин никога не приемаме, че правим достатъчно и че притежаваме достатъчно от това, което искаме в живота си. 

Разберете, че всеки един от нас има различни таланти и добродетели и всеки е нужен на някого в този свят. Старайте се да бъдете по-добри от вчерашното си Аз, а не от някой друг. Вие сте специални точно такива, каквито сте!

Източници: Karen Doll, 23 resilience building tools and exercises, positivepsychology.com

За автора

Ренета Христова

Има бакалавърска степен по Журналистика и магистърска по Начална педагогика. Преподавала е в 156 ОбУ "Васил Левски", гр. София. Нейната най-нова роля е тази на майка. Обича да изучава чужди култури, да чете книги, да пише, а работата с деца й доставя най-голямо удоволствие. Мечтае всяко дете да живее в безопасност и всеки възрастен да не губи детското в себе си.

От учители за учители

Абонирай се, за да получаваш безплатни статии и ресурси.