В света на Чавдар: Ценности и избори
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№3 по Литература за 5. клас “Човекът и светът: пътешествие през истории“.
Инструкции (формулирани към учениците):
“Първото произведение, с което ще се запознаем, е “Хайдути”. Нека прочетем внимателно стихотворението и да обсъдим непознатите думи, ако има такива.
…
Ще се разделим на групи по 4-5 души и всяка група ще получи общ работен лист.
Попълнете работния лист, като обсъждайте всеки въпрос заедно, преди да запишете отговора в таблицата. Няма “грешни” отговори, важно е да имате аргумент от текста! Важно е всеки в груповата работа всеки трябва да участва активно, като ви препоръчвам първо да си разпределите някои задачи в групата: един може да търси цитати в текста, друг да записва, трети да следи времето, но всички трябва да обсъждат. Разполагате с 20 минути време за работа.
След като попълните таблицата, се подгответе за представяне в рамките на до 5 минути. Изберете предварително един говорител от групата, който да обобщи най-важните ви открития пред класа. Фокусирайте се върху основните герои и ценностите, които сте открили. Не забравяйте, че споделяме с надграждане.”
Важно!
Размножете достатъчно екземпляри от работния лист за всяка група. Обяснете на учениците, че
Докато групите работят, обикаляйте и слушайте техните дискусии. Ако е необходимо, задавайте насочващи въпроси:
- Защо мислите, че Чавдар е толкова недоволен при вуйчо си?
- Как майката показва любовта си към Чавдар, въпреки че думите ú изглеждат противоречиви?
- Какъв е контрастът между живота в Балкана и живота при вуйчото? Какво символизират тези места?
Насърчавайте учениците да подкрепят своите мнения с цитати или преразкази от текста, за да развият умения за текстови доказателства. Подчертайте, че целта не е просто да се отговори на въпросите, а да се разбере как Ботев чрез героите и техните избори показва важни идеи за свободата, робството, честта и борбата.
Следете времето. Напомняйте на групите, когато остават 10 и 5 минути, за да могат да завършат и да се подготвят за представянето. В края на дейността изслушайте екипите и обобщете изводите.



