Раздел

Клетката - основна структурно-функционална единица на организмите

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • дефинират следните термини и понятия: ДНК, РНК, кодони, нуклеотиди, азотни бази, фосфатна група, аденин, гуанин, цитозин, тимин, урацил, дезоксирибоза, рибоза, нуклеинова киселина, ген, генетична информация;
  • описват строежа на ДНК и РНК молекулите;
  • посочват основните разлики между двете изследвани молекули;
  • посочват значимостта на нуклеиновите киселини за съществуването на клетките.

Необходими материали:

  • Презентация за мини урок;
  • Работен лист за създаване на 3D модел на ДНК молекула;
  • Ножица;
  • Лепило;
  • Цветни моливи;
  • Задание за изследване на генетичния код;
  • Листчета с инструкции;
  • Проектор.
Предай нататък
10 минути
Въведение

Започнете часа, като направите кратка въвеждаща игра, която показва нуждата от точна и организирана вътрешноклетъчна информация.

Помолете учениците да застанат в няколко редица от по 5-6 души. След това подайте лист с инструкции на първия ученик от всяка редица. Примерни инструкции:

  • Произведи инсулин и се подготви за делене;
  • Използвай захарта от храната и произведи енергия;
  • Съхрани хранителните вещества и изчакай сигнал за употреба;
  • Не пускай вредни вещества да влизат през мембраната;
  • Започни изграждането на нов белтък, защото тялото расте.

Първият ученик от всяка редица прошепва получените инструкции на следващия ученик във веригата. Последният ученик от редицата казва на глас какво е чул. Сравнете изходните инструкции с получените. Разменете местата на учениците в редиците и опитайте отново.

След играта дискутирайте с класа:

  • Защо е важно в клетката информацията да се предава точно?
  • Как всъщност се съхранява и предава информацията за жизнените процеси и протичането им в клетките?

Инструкции

“Ще започнем днешния час с една забавна игра. За начало трябва да се разделите в четири редици. Застанете един зад друг, с лице към дъската. Ще дам лист с инструкции на първия ученик от всяка редица. Той трябва да прошепне указанията на ученика зад него. По аналогичен начин информацията трябва да достигне до последния ученик в редицата. Имате право да прошепнете получените инструкции на ученика зад вас само веднъж, без да повтаряте. Накрая последните ученици ще кажат на висок глас какви указания са получили и ще проверим дали те отговарят на първоначалните.”

Обобщение

“С помощта на тази дейност установихме, че понякога е трудно първоначалната информация да бъде предадена ясно и точно между отделните участници в дадена общност. В клетките на живите организми също има пренос на информация между клетъчните органели. Нейното правилно съхраняване и предаване е жизненоважно за оцеляването и функционирането на клетките и на организмите като цяло.”

Важно!

  • Преди началото на часа подгответе листчетата с инструкциите, които учениците трябва да си предават.
  • Уверете се, че всички ученици разбират добре правилата на играта.

Материали за дейността

Минилекция "Структура и функции на ДНК и РНК"
20 минути
Презентация

Продължете часа с минилекция за структурата и функциите на ДНК и РНК. Запознайте учениците с основните структурни компоненти на двете молекули, разгледайте начина на свързването им и направете съпоставка между техния състав и функции.

Дискутирайте:

  • По какво си приличат и по какво се различават ДНК и РНК?
  • Каква е ролята на отделните нуклеотиди в полинуклеотидната верига?
  • С какво се характеризира правилото за комплементарност на базите?
  • Защо е необходимо да има различни видове азотни бази в структурата на ДНК и РНК молекулите?
  • Сравнете по важност двете молекули.

Направете обобщение за строежа, структурата и функциите на ДНК и РНК молекулите.

Инструкции

“Сега ще се запознаем с устройството и функциите на ДНК и РНК молекулите. Тези две молекули са неизменна част от всяка жива клетка и имат ключова роля за съществуването и правилното функциониране на организма. Ще ви покажа кратка  презентация, след което ще дискутираме особеностите в структурата и функциите на ДНК и РНК.”

Обобщение

“Както видяхме, ДНК и РНК молекулите имат много сходно устройство, но имат различна структура и изпълняват различни функции. ДНК съхранява наследствената информация и дава инструкции за синтезата на определени белтъци. РНК от своя страна копира инструкциите за производството на белтъците и ги предава на белтък-синтезиращите клетъчни органели.”

Важно!

  • Последните слайдове от презентацията използвайте в следващата дейност. Те съдържат инструкции за изработване на 3Д модел на ДНК молекула от подръчни материали.

Материали за дейността

Създаване на 3D модел на ДНК
10 минути
Групова работа

Разделете класа в групи по трима или четирима. Раздайте на всеки екип по един работен лист за създаване на 3Д модел на ДНК молекула. В него учениците ще открият всички необходими компоненти за изграждането на модела. Те трябва да бъдат изрязани и правилно залепени един за друг.

Използвайте последните слайдове от презентацията, за да покажете на работните групи стъпките, които трябва да следват и критериите за оценка на тяхната работа.

Инструкции

“Вече се запознахме с устройството и функциите на ДНК и РНК молекулите. Сега ще ви разделя в малки групи и в следващите 10 минути ще трябва да изработите триизмерен модел на ДНК молекулата. Ще ви раздам работни листове, в които ще откриете необходимите ви компоненти. Ще ви покажа също основните стъпки, които трябва да следвате, за да изпълните задачата.

Разпределете си добре работата и внимавайте за правилното свързване на компонентите.”

Обобщение

“С помощта на тази дейност видяхме как са свързани отделните градивни компоненти на ДНК и РНК молекулите. Благодарение именно на специфичните особености в строежа и структурата им, тези молекули успяват да изпълняват своите функции на съхраняване и реализиране на генетичната информация.”

Важно!

  • Позволете на учениците да използват учебника и записките си от предишните дейности, за да изпълнят задачата.
  • Помагайте им с насочващи въпроси и пояснения, ако срещат трудности.

Материали за дейността

Възлагане на домашна работа
5 минути
Самостоятелна работа

За домашна работа възложете на учениците да изследват и опишат какво представлява генетичният код. Раздайте на всеки по едно задание за изследване на кодирането на наследствената информация. В него учениците ще намерят таблица с кодоните, които кодират различните аминокиселини, изграждащи белтъците. За всеки от белтъците посочени в заданието те трябва да направят проучване за основните аминокиселини, който го изграждат и да съставят команда за синтезата му. Всяка команда съдържа кодони, обозначаващи началото и края на синтезата, както и кодон, кодиращ дадена аминокиселина.

Инструкции

“За домашна работа всеки от вас трябва да проучи от какви аминокиселини са изградени някои от най-познатите белтъци в човешкия организъм и да състави команда за синтезата им под формата на последователност от РНК кодони.

За целта можете да използвате таблицата в заданията, които ви раздадох. Тя съдържа информация за последователността от ДНК кодони, които кодират всяка от 20-те аминокиселини, изграждащи човешките белтъци. Не забравяйте, че всяка команда започва и завършва с кодони, които обозначават съответно началото и края на синтеза.”

Обобщение

“С помощта на тази дейност ще установите как точно информацията за синтез на белтъци се съхранява в молекулата на ДНК и при нужда се извлича и транспортира до рибозомите от молекулата на РНК.”

Важно!

  • Насърчете учениците да използват достоверни източници на информация.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.