Раздел
Клетката - основна структурно-функционална единица на организмите
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- дефинират следните термини и понятия: ДНК, РНК, кодони, нуклеотиди, азотни бази, фосфатна група, аденин, гуанин, цитозин, тимин, урацил, дезоксирибоза, рибоза, нуклеинова киселина, ген, генетична информация;
- описват строежа на ДНК и РНК молекулите;
- посочват основните разлики между двете изследвани молекули;
- посочват значимостта на нуклеиновите киселини за съществуването на клетките.
Необходими материали:
- Презентация за мини урок;
- Работен лист за създаване на 3D модел на ДНК молекула;
- Ножица;
- Лепило;
- Цветни моливи;
- Задание за изследване на генетичния код;
- Листчета с инструкции;
- Проектор.
Започнете часа, като направите кратка въвеждаща игра, която показва нуждата от точна и организирана вътрешноклетъчна информация.
Помолете учениците да застанат в няколко редица от по 5-6 души. След това подайте лист с инструкции на първия ученик от всяка редица. Примерни инструкции:
- Произведи инсулин и се подготви за делене;
- Използвай захарта от храната и произведи енергия;
- Съхрани хранителните вещества и изчакай сигнал за употреба;
- Не пускай вредни вещества да влизат през мембраната;
- Започни изграждането на нов белтък, защото тялото расте.
Първият ученик от всяка редица прошепва получените инструкции на следващия ученик във веригата. Последният ученик от редицата казва на глас какво е чул. Сравнете изходните инструкции с получените. Разменете местата на учениците в редиците и опитайте отново.
След играта дискутирайте с класа:
- Защо е важно в клетката информацията да се предава точно?
- Как всъщност се съхранява и предава информацията за жизнените процеси и протичането им в клетките?
Инструкции
“Ще започнем днешния час с една забавна игра. За начало трябва да се разделите в четири редици. Застанете един зад друг, с лице към дъската. Ще дам лист с инструкции на първия ученик от всяка редица. Той трябва да прошепне указанията на ученика зад него. По аналогичен начин информацията трябва да достигне до последния ученик в редицата. Имате право да прошепнете получените инструкции на ученика зад вас само веднъж, без да повтаряте. Накрая последните ученици ще кажат на висок глас какви указания са получили и ще проверим дали те отговарят на първоначалните.”
Обобщение
“С помощта на тази дейност установихме, че понякога е трудно първоначалната информация да бъде предадена ясно и точно между отделните участници в дадена общност. В клетките на живите организми също има пренос на информация между клетъчните органели. Нейното правилно съхраняване и предаване е жизненоважно за оцеляването и функционирането на клетките и на организмите като цяло.”
Важно!
- Преди началото на часа подгответе листчетата с инструкциите, които учениците трябва да си предават.
- Уверете се, че всички ученици разбират добре правилата на играта.
Продължете часа с минилекция за структурата и функциите на ДНК и РНК. Запознайте учениците с основните структурни компоненти на двете молекули, разгледайте начина на свързването им и направете съпоставка между техния състав и функции.
Дискутирайте:
- По какво си приличат и по какво се различават ДНК и РНК?
- Каква е ролята на отделните нуклеотиди в полинуклеотидната верига?
- С какво се характеризира правилото за комплементарност на базите?
- Защо е необходимо да има различни видове азотни бази в структурата на ДНК и РНК молекулите?
- Сравнете по важност двете молекули.
Направете обобщение за строежа, структурата и функциите на ДНК и РНК молекулите.
Инструкции
“Сега ще се запознаем с устройството и функциите на ДНК и РНК молекулите. Тези две молекули са неизменна част от всяка жива клетка и имат ключова роля за съществуването и правилното функциониране на организма. Ще ви покажа кратка презентация, след което ще дискутираме особеностите в структурата и функциите на ДНК и РНК.”
Обобщение
“Както видяхме, ДНК и РНК молекулите имат много сходно устройство, но имат различна структура и изпълняват различни функции. ДНК съхранява наследствената информация и дава инструкции за синтезата на определени белтъци. РНК от своя страна копира инструкциите за производството на белтъците и ги предава на белтък-синтезиращите клетъчни органели.”
Важно!
- Последните слайдове от презентацията използвайте в следващата дейност. Те съдържат инструкции за изработване на 3Д модел на ДНК молекула от подръчни материали.
Разделете класа в групи по трима или четирима. Раздайте на всеки екип по един работен лист за създаване на 3Д модел на ДНК молекула. В него учениците ще открият всички необходими компоненти за изграждането на модела. Те трябва да бъдат изрязани и правилно залепени един за друг.
Използвайте последните слайдове от презентацията, за да покажете на работните групи стъпките, които трябва да следват и критериите за оценка на тяхната работа.
Инструкции
“Вече се запознахме с устройството и функциите на ДНК и РНК молекулите. Сега ще ви разделя в малки групи и в следващите 10 минути ще трябва да изработите триизмерен модел на ДНК молекулата. Ще ви раздам работни листове, в които ще откриете необходимите ви компоненти. Ще ви покажа също основните стъпки, които трябва да следвате, за да изпълните задачата.
Разпределете си добре работата и внимавайте за правилното свързване на компонентите.”
Обобщение
“С помощта на тази дейност видяхме как са свързани отделните градивни компоненти на ДНК и РНК молекулите. Благодарение именно на специфичните особености в строежа и структурата им, тези молекули успяват да изпълняват своите функции на съхраняване и реализиране на генетичната информация.”
Важно!
- Позволете на учениците да използват учебника и записките си от предишните дейности, за да изпълнят задачата.
- Помагайте им с насочващи въпроси и пояснения, ако срещат трудности.
За домашна работа възложете на учениците да изследват и опишат какво представлява генетичният код. Раздайте на всеки по едно задание за изследване на кодирането на наследствената информация. В него учениците ще намерят таблица с кодоните, които кодират различните аминокиселини, изграждащи белтъците. За всеки от белтъците посочени в заданието те трябва да направят проучване за основните аминокиселини, който го изграждат и да съставят команда за синтезата му. Всяка команда съдържа кодони, обозначаващи началото и края на синтезата, както и кодон, кодиращ дадена аминокиселина.
Инструкции
“За домашна работа всеки от вас трябва да проучи от какви аминокиселини са изградени някои от най-познатите белтъци в човешкия организъм и да състави команда за синтезата им под формата на последователност от РНК кодони.
За целта можете да използвате таблицата в заданията, които ви раздадох. Тя съдържа информация за последователността от ДНК кодони, които кодират всяка от 20-те аминокиселини, изграждащи човешките белтъци. Не забравяйте, че всяка команда започва и завършва с кодони, които обозначават съответно началото и края на синтеза.”
Обобщение
“С помощта на тази дейност ще установите как точно информацията за синтез на белтъци се съхранява в молекулата на ДНК и при нужда се извлича и транспортира до рибозомите от молекулата на РНК.”
Важно!
- Насърчете учениците да използват достоверни източници на информация.



