Философски въпрос или просто въпрос?

Споделете с колеги

Подходящ за класове

Подходящо за предмети

Описание

Работен лист от ПБО№1 по Философия за 8. клас “Как да мислим като мъдреци?”.

Инструкции (формулирани към учениците):

“Предстои ни една дейност, която ще ви помогне да разграничите философските въпроси от всекидневните. Философията се стреми да разбере фундаментални въпроси за съществуването, познанието, ценностите, разума, ума и езика. Те често нямат един лесен или окончателен отговор. 

Ще се разделим по групи и всяка група ще получи работен лист с различни въпроси. Задачите са следните:

  • Класифицирайте всеки въпрос, като го поставите в една от двете категории: Философски въпрос или всекидневен въпрос. Поставете “X” в съответната колона.
  • Обосновете избора си за всеки въпрос в колоната “Обосновка”. Защо смятате, че е философски или всекидневен?
  • След като класифицирате всички въпроси, обсъдете в групата си:
    • Какво е общото между всекидневните въпроси и какво ги отличава от философските?
    • Какво е общото между въпросите, които класифицирахте като философски?
    • На базата на вашето обсъждане, формулирайте 2-3 признака на философското питане.”

Важно!

  • Подгответе работните листа, които да раздадете на учениците, и се уверете, че всяка група има копие на работния лист.
  • Можете да включите примерните въпроси от описанието на дейността, както и да добавите 2-3 гранични въпроса, които да предизвикат дебат (напр. “Защо сме тук?”, “Трябва ли винаги да казваме истината?”, “Какво е справедливост?”).

Очаквани резултати и обобщение:

  • Философски въпроси:
    • “Какво е добро?“ (Философски: Отнася се до етика, ценности, няма универсален лесен отговор.)
    • “Има ли живот след смъртта?“ (Философски: Засяга метафизика, религия, смисъла на съществуването, няма научно доказуем отговор.)
    • “Как да съм щастлив?“ (Философски/Граничен: Засяга етика, психология, смисъла на живота, отговорът е субективен и многопластов.)
  • Всекидневни въпроси:
    • “Кой ден имаме физическо?“ (Всекидневен: Има конкретен, лесно проверим отговор.)
    • “Колко е 5 по 8?“ (Всекидневен: Има единствено, конкретно математическо решение.)
  • Признаци на философско питане (примерни, учениците могат да формулират свои):
    • Нямат един лесен и окончателен отговор: Отговорите често са сложни, многостранни и водят до нови въпроси.
    • Засягат фундаментални аспекти на съществуването/човешкия опит: Отнасят се до смисъл, ценности, истина, морал, познание.
    • Предизвикват дълбоко мислене и размисъл: Насърчават разглеждане на различни гледни точки и аргументи.
    • Често са универсални: Отнасят се до всеки човек или човечеството като цяло.
За да свалите този работен лист трябва да сте влезли в профила си и да имате активен абонамент.

Още практични материали за вас

Copy of Prepodavame.bg -Worksheet Mockups- vertical (39)
Ключови въпроси за подготовка на представянето
Prepodavame.bg_9kl_BIO_PBO Fotosintezata-zeleniya-dvigatel-na-zhivota-na-Zemyata_RL Burza-shema
Бърза схема на фотосинтезата
Prepodavame.bg_ RL Razgovor-na-list-hartiya
Разговор на лист хартия
Prepodavame.bg_3kl_TP_PBO-Mlad-predpriemach-RL-Prouchvane-na-firma
Проучване на фирма
prepodavame_refleksia_vuprosnik
Въпросник - рефлексия в края на учебната година

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.