За мен
Казвам се Боян Кацаров и съм учител по английски и френски език. В момента преподавам в София, 97 СУ „Братя Миладинови“ в ж.к. Люлин 5.
Какво ще ви представя?
Практиката, за която ще ви разкажа се нарича ”Лепящи листчета“ (от англ. език стики ноутс). Аз самият често я използвам, когато трябва да науча нещо. Затова и горещо я препоръчвам на моите ученици.
Какви умения и нагласи развива тази практика и за кого е подходяща?
Практиката помага на учениците да развият уменията си да:
- Запаметяват информация;
- Организират информацията;
- Целенасочено да отделят време за учене;
- Управлят концентрацията си ефективно.
Самата практика е подходяща както за малки (3-4 клас), така и за по-големи ученици (5-12 клас). Всъщност тя е напълно приложима и за възрастни.
Хубавото на тази стратегия за учене е, че може да се използва за абсолютно всички предмети и области. На всичкото отгоре е доста проста за обяснение и изпълнение.
“Лепящи листчета” – практиката в 3 стъпки
Тази практика е подходяща за учене на думи, дефиниции и други подобни. Необходимите материали са едно голямо количество лепящи листчета, по възможност различни цветове.
Ето и стъпките:
1. Създаваме “лепящите листчета”
Да кажем, че искаме да запомним какво е „Просвещение“.Четем, гледаме видео, слушаме лекция на тази тема. Когато сме готови, взимаме едно лепящо листче и от едната страна написваме понятието, което искаме да запомним (например Просвещение). От другата стана описваме самото определение: “Просвещението е интелектуално и философско движение в Европа от края на XVII до началото на XIX век. Епохата е известна също като „век на разума“ или „век на философите“.
2. Слагаме листчето на видно място
Това може да е някъде вкъщи или в училище (най-добре работи вкъщи) – на хладилника, вратата, тоалетната чиния и т.н. Когато се “натъкнем” на листчето набързо обясняваме понятието. Ако не можем да си спомним или сме доста колебливи, обръщаме листчето и прочитаме обяснението. Оставяме листчето, там където е. След известно време отново попадаме на него и повтаряме процеса, докато го научим.
3. Преместваме “научените” листчета
Когато вече листчето не ни трябва, можем или да го изхвърлим или да го прехвърлим на корково табло, където да имаме различни „парченца“ информация, които да сглобим в по-голяма, цялостна концепция. Например случаят с Просвещението ще изисква доста лепящи листчета.
Предимства на практиката
Практиката може да бъде успешно прилагана от всеки един човек. Чрез нея развиваме нагласата за задълбочено учене на учениците, тренираме паметта им, работим с аналогии, които развиват мисленето.
За какво да внимаваме?
Когато използваме тази техника е добре да бъдем търпеливи и прецизни към изпълнението. Много е изкушаващо да претупаме процеса и да се откажем по средата на ученето. Хубаво е да сме наясно, че това е възможно да се случи и е добре често да си го напомняме. Както е казал Ричард Файнман – Първият принцип на ученето, е че НЕ трябва да заблуждаваме самите себе си. А най-лесно човек лъже сам себе си.”