Планетата Земя от бисквитки и бонбони

Всяко дете си мечтае за учител, който разбира чувствата му, предусеща нуждите му и адаптира учебното съдържание, така че да може лесно да запомни колкото се може повече интересни неща. 

Ученето чрез преживяване и игри наистина помага на децата да учат много по-бързо и да обогатяват представата си за света, което от личен опит могат да потвърдят и петокласниците от ОУ “Васил Левски” в с. Ярлово. “Децата в нашето училище живеят в затворена общност и имат много труден живот, лишени са от много пълноценни преживявания – доста от децата нямат свободен достъп до компютри и интернет, не са виждали морето, не са ходили на кино, театър или други културни прояви. Затова такъв тип уроци са им крайно необходими”, споделя тяхната учителка Марина Владимирова за уроците, които създава. 

Визитка на практиката

Име: Планетата Земя от бисквити и бонбони

Цели:

  • по-голяма ангажираност в учебните часове;
  • позитивна нагласа и засилен интерес към учебното съдържание;
  • интегриране на децата със специални образователни потребности.

За кого е подходяща: прогимназиален етап; елементи от урока може да се адаптират за начален етап

Продължителност: един учебен час

Необходими материали/умения: картон, цветни маркери, пластмасова купа, различни по цвят и форма бонбони, бисквити “Орео”

Информация за учителя: Марина Владимирова е учител от две години. Завършила е специалност “География” в Нов български университет и има специализация за учител по информационни технологии. Към момента преподава география в Основно училище “Васил Левски”, с. Ярлово, общ. Самоков. “В това училище първо бях на стаж, но толкова се привързах към децата, те са толкова добри и чисти души, че реших да остана там на работа. Всеки ден пътувам около 40 км., за да пристигна при учениците си”, разказва г-жа Владимирова. През свободното си време води часове по хореография, където с децата учат народни танци и се забавляват. 

Описание на практиката:

Практиката представя урок-обобщение по география на раздела за планетата Земя в 5. клас. Учителката организира открит урок, на който могат да присъстват както други учители, така и родителите.

Етапите на урока са няколко, а учениците са в центъра на учебния процес.

Първи етап

Класната стая се затъмнява и за децата настъпва истинско приключение, което прилича на 3D кино. Чрез унгарското приложение MOZABOOK – 3D тетрадка – учениците имат възможност да видят строежа на Земята (в разрез), както и тектонски литосферни плочи (движения, граници, вулкани). Марина често използва в практиката си функциите на дигиталната тетрадка. Класът преминава през важни теми от учебния материал и с помощта на анимация, разказ/приказка или аудио на български език с обяснения.

В часа преди открития урок учителката е помолила децата да изработят от пластелин модел на огромен вулкан. По време на часа г-жа Владимирова поставя във вулкана бенгалски огън и тази сцена има за цел да илюстрира изригването на вулкана. 

vulkan 2 marina vladimirova

Втори етап

Децата попълват работен лист, като имат за задача да оцветят различните слоеве на Земята и да напишат наименованията им.

След това ги очаква STEM предизвикателство – пресъздаване на строеж на Земята от желирани бонбони в прозрачен буркан. Г-жа Владимирова раздава на учениците си различни по цвят и форма бонбони. Когато назовава някой слой на Земята, децата трябва да сложат в буркана бонбоните, които са най-подходящи според тях за илюстриране на дадения слой. Например: когато учителката обяви, че следващият слой е хидросфера, децата може да сложат в буркана бонбоните с форми на акули, защото знаят, че акулите са водни обитатели.

Накрая на този етап петокласниците работят на интерактивната дъска с платформата IZZI, където решават кратки тестове по темата.

rabotni listi marina vladimirova

Трети етап

Този етап от урока е не по-малко интересен. Г-жа Владимирова е подготвила картон, на който е изобразила динамиката на земните пластове, като е залепила не какво да е, а любимите на децата бисквитки (изборът не е случаен – урокът се провежда точно в седмицата, в който се чества Денят на бисквитката!).

С разчупване и преместване на счупените парченца от горната част на бисквитката, децата трябва да представят динамиката на земните пластове: разкъсване, сблъсък на пластове и разместване. 

biskvitki 2 marina vladimirova

Четвърти етап

В последния етап от урока учениците затвърждават знанията си чрез игра на интерактивния дисплей – пикселен тест. Петокласниците много внимават, защото ако не отговорят правилно на някой въпрос, на екрана се появява извънземно същество, което напада самолета, в който “пътуват” учениците. 

Накрая г-жа Владимирова възлага домашна работа по желание – изследователски проект за кръговрата на водата. Задачата на учениците е да напълнят с оцветена в синьо вода плик за сандвичи, да го оставят навън и да наблюдават различните състояния на водата под влияние на външните природни условия. 

pikselen test marina vladimirova

Учителката разчита, че тази задача ще се хареса на учениците и те ще я изпълнят, защото ги познава добре. “Тъй като повечето ни ученици са от други населени места, аз често пътувам с тях в автобуса. И когато видя или разбера, че децата са тъжни, разсеяни или имат някакъв проблем вкъщи, аз решавам да им подаря едно ново и вълнуващо преживяване в час, свързано с темата на урока. Много често измислям на момента, по време на часа, как мога да заинтригувам децата. Например ако учим за Бразилия и видя, че са уморени или им е скучно, прекъсвам за малко урока и им казвам да нарисуват с 3D химикалките си нещо, което им напомня за Бразилия. Някой рисува папагал, друг – футболна топка, но няма грешен отговор – това са все асоциации, които правят децата и веднага се разведряват”, споделя Марина Владимирова.

kragovrat na vodata marina vladimirova

Защо да опитате тази практика

  • практиката предлага иновативни подходи на обучение, които правят училището привлекателно място за учениците;
  • децата усвояват нови знания и разбират по-добре учебния материал чрез преживявания и интересни дейности;
  • обогатяване светогледа на учениците и възможност за активно участие на децата в учебния процес.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

email guy

Практиката е селектирана в инициативата “Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

 

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!

Още полезни статии:

Стратегии

Избиране на стратегия: Задаване на един и същи въпрос 10 пъти и даване на различен отговор всеки път

2.1. Учениците използват техники за генериране на идеи самостоятелно 1.Описание Задаването на един и същи въпрос и даването на различни отговори позволява да се измислят

Един въпрос, много отговори
Критично и аналитично мислене

Един въпрос, много отговори

Тази стратегия е възможност за учениците да приложат своята креативност в контекста на критическото мислене. Задайте отворен въпрос на учениците в началото на часа и

Социално-емоционално учене

Ползи от свиренето на инструмент за развитието на емоционална интелигентност

Тази гост статия е разработена от екипа на Сдружение за изкуство и култура „Мюзик Плей“. Неслучайно още древните гърци определят музиката като основно средство редом

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.