Хранителни експерти - изследване на липидите

Раздел

Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите

Времетраене

3 урока

Цели по предметно знание:

  • Назоваване на основните видове липиди;
  • Дефиниране на следните термини и понятия: липиди, мастна киселина, глицерол, карбоксилна киселина, въглеводород, триглицерид, ненаситена мастна киселина, наситена мастна киселина, масло, естер, транс мазнини, екстракция с разтворител;
  • Посочване на основните функции на липидите в организма;
  • Описване строежа и структурата на липидите;
  • Посочване на често срещани заболявания, свързани с консумацията на твърде големи количества липиди;
  • Откриване на приликите и разликите между наситени, ненаситени и транс мазнини;
  • Анализ и представяне на данни.

Цели по умения:

  • Подобряване критичното мислене на учениците чрез откриване на ползите и проблемите, свързани с консумацията на липиди;
  • Развиване на аналитичното мислене чрез откриване на храни с ниско и високо съдържание на липиди;
  • Проява на творческо и предприемаческо мислене чрез създаване на рекламен материал, изтъкващ предимствата на здравословен продукт спрямо конкурентни продукти на пазара;
  • Създаване на умения за продуктивна комуникация и работа в екип.

Изследователски въпрос:

Как като биохимици, технолози на хранителни продукти или диетолози можем да определим качеството на храната и съдържащите се в нея липиди?

Краен продукт:

Научно изследване и анализ на съдържанието на липиди в храната. Рекламна брошура на здравословен продукт.

Необходими материали:

  • Буркани от 250 мл. – по един за всеки ученик в работната група;
  • Перманентен маркер;
  • Тиксо;
  • Чук за окрехкотяване на месо;
  • Храни за тестване (картофен чипс, бадеми, шоколад);
  • Малки, здрави найлонови торбички с цип;
  • Дигитална везна с точност 0,1 гр.;
  • Предпазни очила;
  • Латексови ръкавици;
  • Ацетон (приблизително 500 мл.);
  • Градуиран цилиндър – 50 мл.;
  • Малка цедка с фини отвори;
  • Голяма кутия, в която могат да се поберат всички бурканчета;
  • Тензух или цедка с много малки отвори (достатъчно голяма, за да се побере върху кутията);
  • Таймер;
  • Работен лист за изследване на липидите в храната;
  • Технологична карта за провеждане на експеримента.

Уроци и дейности

Автор на проекта

Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.