Раздел
Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите
Времетраене
3 урока
Цели по предметно знание:
- Назоваване на основните видове липиди;
- Дефиниране на следните термини и понятия: липиди, мастна киселина, глицерол, карбоксилна киселина, въглеводород, триглицерид, ненаситена мастна киселина, наситена мастна киселина, масло, естер, транс мазнини, екстракция с разтворител;
- Посочване на основните функции на липидите в организма;
- Описване строежа и структурата на липидите;
- Посочване на често срещани заболявания, свързани с консумацията на твърде големи количества липиди;
- Откриване на приликите и разликите между наситени, ненаситени и транс мазнини;
- Анализ и представяне на данни.
Цели по умения:
- Подобряване критичното мислене на учениците чрез откриване на ползите и проблемите, свързани с консумацията на липиди;
- Развиване на аналитичното мислене чрез откриване на храни с ниско и високо съдържание на липиди;
- Проява на творческо и предприемаческо мислене чрез създаване на рекламен материал, изтъкващ предимствата на здравословен продукт спрямо конкурентни продукти на пазара;
- Създаване на умения за продуктивна комуникация и работа в екип.
Изследователски въпрос:
Как като биохимици, технолози на хранителни продукти или диетолози можем да определим качеството на храната и съдържащите се в нея липиди?
Краен продукт:
Научно изследване и анализ на съдържанието на липиди в храната. Рекламна брошура на здравословен продукт.
Необходими материали:
- Буркани от 250 мл. – по един за всеки ученик в работната група;
- Перманентен маркер;
- Тиксо;
- Чук за окрехкотяване на месо;
- Храни за тестване (картофен чипс, бадеми, шоколад);
- Малки, здрави найлонови торбички с цип;
- Дигитална везна с точност 0,1 гр.;
- Предпазни очила;
- Латексови ръкавици;
- Ацетон (приблизително 500 мл.);
- Градуиран цилиндър – 50 мл.;
- Малка цедка с фини отвори;
- Голяма кутия, в която могат да се поберат всички бурканчета;
- Тензух или цедка с много малки отвори (достатъчно голяма, за да се побере върху кутията);
- Таймер;
- Работен лист за изследване на липидите в храната;
- Технологична карта за провеждане на експеримента.
Уроци и дейности
Автор на проекта
Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.