Раздел
Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- дефинират понятията: ненаситена мастна киселина, наситена мастна киселина, масло, естер, транс мазнини, екстракция с разтворител;
- описват същността на процеса липидна екстракция;
- правят аргументирана прогноза за съдържанието на липиди в различни хранителни продукти.
Необходими материали:
- Предварително подготвен списък с правилни и грешни твърдения.
- Буркани от 250 мл. – по три за всяка работна група;
- Перманентен маркер;
- Тиксо;
- Чук за окрехкотяване на месо;
- Храни за тестване (картофен чипс, бадеми, шоколад);
- Малки, здрави найлонови торбички с цип;
- Дигитална везна с точност 0,1 гр.;
- Предпазни очила;
- Латексови ръкавици;
- Ацетон (приблизително 500 мл.);
- Градуиран цилиндър – 50 мл.;
- Малка цедка с фини отвори;
- Голяма кутия, в която могат да се поберат всички бурканчета;
- Тензух или цедка с много малки отвори (достатъчно голяма, за да се побере върху кутията);
- Таймер;
- Работен лист за изследване на липидите в храната;
- Технологична карта за провеждане на експеримента.
В началото на часа проведете кратка игра - “Правилно или грешно”. Проверете до каква степен учениците са усвоили необходимите за изпълнението на проекта понятия. Прочетете твърдение, свързано с изследваните понятия. Учениците, които смятат, че то е вярно, стават прави. Останалите, които смятат, че твърдението е грешно, остават седнали. Посочете няколко ученици от изправените и няколко от седналите, които да обяснят защо са избрали даден отговор като правилен или грешен. Задайте насочващи въпроси, с помощта на които да достигнете до верния отговор. Ето няколко примерни твърдения:
- Липидите изпълняват различни функции в организма.
- Мазнини и липиди е едно и също нещо.
- Здравословното хранене предполага консумация на храни, бедни на липиди.
- Прекомерната консумация на липиди може да причини наднормено тегло.
- Липидите са вредни за здравето.
- Липидите са в течно агрегатно състояние.
Инструкции
Ще разсъждаваме заедно върху няколко твърдения. Някои от тях са правилни, други - грешни. Тези от вас, които смятат, че дадено твърдение е вярно, трябва да се изправят, а онези, които вярват, че то е грешно, трябва да останат седнали. Ще помоля някои от вас да споделят доводи в подкрепа на своята позиция.
Обобщение
Благодаря ви за активното участие! С тази дейност научихме, че хранителният режим трябва да бъде балансиран - да включва достатъчно количество от всички основни хранителни вещества. По-ниското или по-високото съдържание на липиди в храната, която консумираме, може да доведе до проява на различни заболявания. Затова е важно да познаваме състава на храната и напитките, които консумираме, както и факторите, които влияят върху разграждането на липидите в организма.
Важно!
Материали за дейността
Раздайте на всеки ученик по една технологична карта за изследване на липидите в храната и се уверете, че всички ученици са запознати с правилата за безопасност при работа в лабораторни условия.
Всяка работна група трябва да приготви по три проби. Желателно е всички тествани продукти в дадена група да бъдат различни, за да имат учениците по-голямо разнообразие от тествани храни.
За начало учениците измерват теглото на празните си бурканчета. Поставят пробата си в плик с цип и я раздробяват с помощта на дървен чук или хаванче. След това пробата се прехвърля в бурканчето и теглото отново се измерва.
Накрая към пробите се добавя ацетон и се разбърква в продължение на две минути до отворен прозорец или в химическа камина. Когато времето изтече сместа се прецежда през цедка в етикетирана чашка, а попадналите в цедката твърди частици се връщат обратно в бурканчето с пробата. Тази процедура се повтаря два пъти за всяка проба.
След като всички работни групи приключат с липидната екстракция на раздробените храни, поставете всички чашки с ацетон и бурканчета с проби навън на безопасно място. Оставете ги да престоят там една нощ. Чашките и бурканчетата не се затварят, за да може ацетонът да се изпари и в тях да останат само извлечените липиди и раздробените храни.
Инструкции
Ще направим експеримент, с помощта на който ще установим какво количество липиди се съдържа в често консумирани от вас продукти. Следвайте стриктно инструкциите в технологичните карти, които ви раздадох и спазвайте правилата за безопасност при работа с химически реактиви и електрически уреди.
Обобщение
В този експеримент отделихте липидите от храната, като използвахте метод, наречен екстракция с разтворител. При тази процедура само мастните компоненти на хранителните проби се разтварят и екстрахират с помощта на специфичен разтворител, в нашия случай - ацетон. Ще оставим ацетонът да се изпари и в следващия час ще проверим какво е останало в чашките и бурканчетата ви.
Важно!
- Подгответе няколко стъклени бурканчета и различни продукти за тестване, за да се уверите, че всички ученици ще разполагат с материали за работа.
- Изберете проветриво място за провеждане на експеримента, за да осигурите безопасни условия за работа с ацетона. Ацетонът е силно запалим! Уверете се, че няма включени котлони или запалени спиртни лампи преди да дадете на учениците да го използват.
- Уверете се, че чашките с прецедения ацетон са защитени от дъжд и са стабилно плътно подредени в кутия, за да не се разсипват. За да предпазите пробите от попадане на насекоми в тях, можете да покриете цялата кутия с тензух или друга фина мрежа.
Материали за дейността
В края на часа поздравете учениците за добре свършената работа. Направете кратко обобщение на вече усвоените знания. В следващия етап от проекта учениците ще изчислят какво количество липиди се съдържа в изследваните продукти, техния вид и консистенция.
Възложете за домашна работа всеки да направи проучване за препоръчителния дневен прием на различните видове липиди. На база откритата информация, гимназистите трябва да създадат реклама за здравословен продукт, като изтъкват предимствата му спрямо сходни продукти на пазара.
Рекламните продукти трябва да отговарят на определени изисквания:
- да имат аналог на пазара;
- да са често консумирани от масовите потребители;
- да са добре познати на учениците;
- да имат високо съдържание на липиди.
Инструкции
За домашна работа всеки от вас трябва да проучи и запише в работния си лист какво е препоръчителното количество от различните видове липиди, което трябва да консумираме ежедневно. С помощта на тази информация трябва да направите дизайн на рекламен материал за здравословен аналог на продукт, който често консумирате. Можете да работите самостоятелно или в група. Избраният продукт трябва да отговаря на определени изисквания, посочени в работните листове. Можете да направите рекламния материал в избран от вас формат.
Обобщение
Благодаря ви за положените усилия и постигнатите резултати! Днес затвърдихме какво представляват липидите, какви са функциите им в организма и в каква степен те са полезни или вредни за организма. Установихме също, че някои липиди се разтварят добре в ацетон и използвахме това тяхно свойство, за да проверим какво е количеството им в често консумирани от вас храни. В следващия час ще изчислим какво точно количество липиди са отделени от храната и ще анализираме кои от изследваните продукти съдържат най-голямо количество от тях.
Важно!
Рекламните материали могат да бъдат във вид на флаери, постери, рекламно видео или презентация.