Раздел
Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- анализират общото количество липиди в храната;
- определят процентното съдържание на наситените и ненаситените мазнини в хранителните продукти;
- изчисляват ефективността на липидната екстракция;
- представят графично получените резултати от експериментите и изчисленията.
Необходими материали:
- Проектор за представяне на рекламни материали в дигитален вид.
- Работен лист за изследване на липидите в храната;
- Електронна везна;
- Технологична карта за изследване и анализ на липиди в храната.
В началото на часа разгледайте поставената за домашна работа задача. Учениците трябва да представят изготвените рекламни материали за действително съществуващ или идеен проект на здравословен продукт. За целта учениците трябваше да влязат в ролята на маркетинг специалисти, които да ви убедят, че трябва да си купите избраните от тях продукти. Важен момент от изпълнението на тази домашна работа е гимназистите да познават добре различните видове хранителни вещества в храната и препоръчителните им концентрации. Освен това те трябва да вземат предвид факта, че различните концентрации на определени хранителни вещества могат да бъдат полезни за дадена група хора, но вредни - за друга. Тоест рекламата трябва да бъде адресирана към подходяща група хора и да отговаря на конкретни нужди.
След като всички са представили своята реклама, направете гласуване. Кой екип най-добре е адресирал рекламата си? Коя реклама е най-информативна и убедителна? Какви други фактори са важни за въздействието на рекламата върху крайния потребител?
Инструкции
Ще започнем днешния час като разгледаме рекламните материали, които сте съставили като домашна работа. Един след друг всички ще представите накратко рекламите си. След това ще обсъдим по какво се различава качествената реклама от посредствената или къде е мястото на биологията в маркетинга.
Обобщение
Доброто познаване на състава на хранителните продукти е важно не само за здравословното и балансирано хранене, но и за реализиране на целия път на храните от изходните суровини до фабриките за обработка и пакетиране, супермаркетите и крайните потребителите.
Важно!
Материали за дейността
Продължете часа като възложите на учениците да проверят пробите си и да отчетат получените резултати. След като всичкият ацетон се е изпарил, бурканчетата с пробите се претеглят отново на електронната везна и теглото им се записва в работните листове. В чашките с етикети “ацетон + продукт” трябва да са останали само липиди. В зависимост от изследвания продукт, извлечените липиди може да имат различна текстура и агрегатно състояние.
Учениците трябва да запишат в работните листове цвета, мириса и консистенцията на своите липиди. В колоната за вискозитет се записва дали мазнината е гъста/рядка течност или твърда/мека твърда маса. В колоната за текстура се отбелязва дали липидната маса е мазна, лепкава, восъчна, мека и т.н. В случай, че някои от пробите са смес от твърди и течни мазнини, в последната колона на таблицата се записва каква част (в проценти) от общото количество липиди в бурканчетата е течна.
Инструкции
Време е да отчетем резултатите от направения експеримент. Всяка работна група трябва да вземе своите бурканчета с хранителни продукти и чашки с ацетон. Измерете теглото на бурканчетата на електронната везна и запишете резултата в работните си листове. След това разгледайте извлечените липиди, които са останали в етикетираните чашки. Опишете техните физически свойства и определете каква част от липидите във всяка от чашките ви е в течно състояние. Следвайте стъпките, указани в технологичната карта и спазвайте правилата за безопасност.
Обобщение
В тази дейност установихме, че масата на бурканчетата с проби е различна от масата им след липидната екстракция. Въпросната разлика се дължи на преместването на липидите от хранителната проба в чашката с ацетон. В зависимост от изследвания продукт извлякохте липиди с различен цвят, структура и агрегатно състояние.
Важно!
Отчитането на пробите трябва да бъде направено не по-рано от 24 часа след експеримента за липидна екстракция, за да може цялото количество ацетон да се изпари преди последното измерване.
Материали за дейността
На база направените стълбовидни графики, учениците трябва да анализират и обобщят получените резултати.
В работните си листове те трябва да запишат наблюденията си по отношение на следните въпроси:
- Какви видове липиди се извличат най-лесно с ацетон?
- Кои продукти съдържат най-голямо общо количество липиди?
- Кои продукти са най-бедни на липиди?
- В кои храни се съдържа най-голямо количество ненаситени мазнини?
- Има ли продукти, за които получените резултати са изненадващи?
- Еднакво ефективен ли е използваният метод за липидна екстракция при различните хранителни продукти?
Учениците разполагат с пет минути за тази дейност. Насърчете ги да използват записките си от предходните дейности и да дискутират помежду си. Следете работата им и помагайте с насочващи въпроси, ако е необходимо.
Инструкции
В рамките на пет минути запишете в работните си листове заключенията, които могат да бъдат направени на база направените измервания и изчисления. Използвайте данните от таблицата и направените графики. Ако се затруднявате с някой от въпросите, може да дискутирате с учениците от вашата работна група.
Обобщение
Важно!
Материали за дейността
Накрая на часа поздравете работните групи за свършената работа по проекта и обобщете получените резултати. На база направените наблюдения и изводи, дискутирайте с учениците:
- защо е важно да знаем какви са количествата на различните видове липиди в храната ни;
- как можем на практика да използваме в ежедневието си получените резултати от експериментите и направените анализи;
- като евентуални бъдещи предприемачи можем ли да използваме тези знания;
- в какви професионални направления може да ни бъде полезна анализираната информация.
Инструкции
Сега ще обсъдим заедно няколко въпроса, свързани с практическото приложение на направените експерименти и анализи. По какъв начин могат да бъдат използвани в бита или в различни професионални направления? Направените изводи запишете в работните си листове.
Обобщение:
В рамките на този проект установихме, че е важно да знаем какви количества и какви видове липиди има в храната, която консумираме, за да можем да се храним балансирано и здравословно. Освен, че тази информация е важна за собственото ни здраве, тя може да ни бъде полезна, докато упражняваме различни професии - фитнес инструктори, диетолози, маркетинг специалисти, лекари и производители на хранителни продукти, медикаменти и добавки.